Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Rearden86

#330
Ja, det er nok en fordel å kjøre Numedal sånn sett. Jeg bor i drammensområdet, og det er raskest (samt køfritt) å kjøre via Hokksund og komme ut på hovedveien etter Noresund. Jeg kan faktisk også kjøre Numedal om Tunhovd for å komme frem, men veien opp og forbi Tunhovd er såpass dårlig at den tidligere har ført til dårlig stemning i baksetet :). Faren for ladekø er vel større på Flå og Nesbyen enn på Rødberg... Da antar jeg at denne går litt knapt for at dette skal gå problemfritt året rundt. Jeg er heller ikke spesielt interessert i å kjøre med eggeskall under gasspedalen og avslått varme :).

eivhelle

Sitat fra: Rearden86 på tirsdag 12. november 2019, klokken 09:02
Leser nå at WLTP er oppgitt til 326km. Jeg har 19 mil til hytta i Hallingdal. 1000m stigning. Et av kravene for ny elbil er at jeg skal kunne kjøre opp året rundt uten å lade. Er det mulig med E-tron 50 tror dere?
1000 høydemeter koster 7.3 kWh i potensiell energi om bilen er fullastet. Da sitter du igjen med 55 kWh. Så om du klarer å holde forbruket under 28 kWh/100km på flatmark skal dette gå bra. Med maks fartsgrense på 80 km/t på strekningen skal det være ganske ekstreme forhold om du ikke skal komme frem uten å lade underveis.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

Virkningsgraden er vel ikke 100 % i en kraftig motbakke, så jeg 7,3 kwh er vel ikke det reelle energiforbruket. Jeg tipper det går med 8-9 kwh ekstra i tillegg til vanlig forbruk, men håper jeg blir arrestert på at jeg er for konservativ  ;)

Øyvind.h

#333
Sitat fra: Rearden86 på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:09
Da antar jeg at denne går litt knapt for at dette skal gå problemfritt året rundt. Jeg er heller ikke spesielt interessert i å kjøre med eggeskall under gasspedalen og avslått varme :).

For å start emed det positive - jeg tror bilen vil innfri for deg.
19 mil er oppunder grenseland på vinteren, men går greit så lenge det er en strekning med relativt lav fartsgrense. E-Tron 50 er såpass aggressivt priset at det ikke sikkert det er dumt å kjøpe først, teste og heller selge om du ser den ikke holder.
Jeg tror den holder greit så lenge du kan starte med tilnærmet 100%.

Selv har jeg 20 mil til hytta og må 700 meter opp fra hjemmeadresse, men med motorvei 50% av strekningen (og snart enda mer). I teorien skal det gå om forbruket er under 315Wh/km (forutsatt 63kWh batteri). På Audi-gruppa ser jeg folk melde 280-330Wh/km på typisk vinterhyttekjøring (da ser jeg bort ifra de hardbarka fansenes posting, de vektlegges ikke).

Men - så er det jo ofte slik at jeg sjeldent kan starte med 100%. Eksempelvis på grunn av avreise rett etter jobb (kona bruker bil til jobb på vinteren), hente unger ved skoleslutt, plukke opp noe i nabolaget, pakking i bil kjøler ned kupeen osv. I praksis klarer jeg som oftest å starte med et sted mellom 90 og 100%. Kanskje skiboks eller takstativ skal med også på vinteren? Kanskje ta med kø i beregningen?

I tillegg må en regne med noe tap i batterikapasitet. Jeg vet ikke hvordan Audi styrer programvaren. Det kan være pakketapet slår direkte ut på rekkevidde. Det kan også være de maskerer det ved å redusere buffer. Men det ligger i batteriets natur at det taper seg over tid, og klart mest helt i starten. Noen prosent ned første år må du regne med før tapet bremser.

Og så hovedpoenget for egen del - det er rett og slett uforsvarlig å kjøre opp på 1000 meter på vinteren med helt marginal buffer. Hytta jeg kjører til har mesteparten av stigningen siste kilometerne, så jeg kan i teorien bare snu på vei opp om jeg ser det går galt. Men om bilen først kutter av en eller annen grunn er det ikke sikkert den lar deg starte igjen. Jeg ville ikke tatt sjansen på å ankomme med veldig liten buffer med småbarn i bilen på snaufjellet uten å kjenne bilen veldig godt. Jeg tar sjansen på rundt 5% buffer nå og vet siste 8km krever ca 10%. Dvs jeg kjører opp om jeg har i hvert fall 15% igjen.
Men det er jo litt avhengig av om hytta er en avsidesliggende støl et sted uten særlig med hyttenaboer/trafikk, eller om du kjører på veier som er lite værutsatte og med mye trafikk - dvs folk kan hjelpe raskt om noe skulle oppstå.

Hadde bilen hatt rundt 70kWh tilgjengelig ville jeg vurdert sterkt å slå til. Kikker litt på kampanjen som nå er lansert på E-Tron 55, men ser jeg fortsatt må opp i 750-800 for en brukbar spekk (ned fra rundt 850) med el skinnseter, hengerfeste osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: TM på tirsdag 12. november 2019, klokken 11:13
Virkningsgraden er vel ikke 100 % i en kraftig motbakke, så jeg 7,3 kwh er vel ikke det reelle energiforbruket. Jeg tipper det går med 8-9 kwh ekstra i tillegg til vanlig forbruk, men håper jeg blir arrestert på at jeg er for konservativ  ;)
Tror ikke virkningsgraden er stort dårligere i motbakke enn på flat vei. Men det er kanskje greit å legge på 10%. Da får du rundt 8 kWh ekstra sammenlignet med flat vei.

Min erfaring (e-golf)  tilsier at rundt 200 km pluss 700 høydemeter gir omtrent 30% høyere forbruk, enn en tur som starter og slutter på lik høyde. Om dette  forholdet også er riktig for etron vil en rekkevidde på flatmark på 260 km gi en rekkevidde på 200 km med 700 ekstra høydemeter opp.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Øyvind.h sitt innlegg er viktig. Min oppsummerte versjon:

1. De færreste klarer å starte hytteturen på fredag ettermiddag med 100%. En jobbtur, forvarming eller et ærend eller to betyr fort 2-3-4-5 mil kortere rekkevidde.

2. Batteridegradering på noen prosent første 1-3 år.

3. Takboks eller annen last på taket er godt merkbart på forbruket.

I motsatt ende skal en ikke undervurdere en "rask" tur på butikken underveis til hytta. Butikken er obligatorisk, og vi ser at det ofte går 20-25 minutter, selv når vi liksom skal være raske, og da har en rukket å få en del juice selv på AC, dersom det skulle være DC-kø.

1000kwh

Få lademuligheter langs fv. 40. På utfartsdager kan du ikke stole på at du får ladet hverken AC eller DC. 

Trond.m

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 12. november 2019, klokken 15:02
Få lademuligheter langs fv. 40. På utfartsdager kan du ikke stole på at du får ladet hverken AC eller DC.
Er ikke enig i det.  Det er ladestasjoner på Lampeland, Veggli og Rødberg før Dagalifjell. På Rødberg er det 4 AC ladere (3 på Kiwi) og en DC og der har jeg aldri opplevd ladekø.

chargedup

Fordelen med E-tron sin lading er jo at man kan benytte 50kW (evt 150kW der det er tilgjengelig, men holder dette utenfor ettersom det ikke finnes på FV40 osv) hurtiglader relativt tidlig på turen (høy SOC) og faktisk benyttet effekten. På de fleste andre elbiler klarer man ikke benytte seg av 50kW etter en viss prosent SOC (ca 80-85%), mens man med E-tron kan lade med 50kW til ca 98% (ifølge Fastned).

La oss si at du har 90% ved start (etter å ha kjørt til/fra jobb og hentet unger osv), det er x grader for kaldt/det regner/snør osv, så du vet du må lade på veien og det er fredag med ladekø på de mest populære stedene ( les "siste" stedene før "alle" når hytta). Med E-tron kan man da velge å lade relativt tidlig på turen, la oss si SOC 70-90% mens man tar en kjapp stopp. De siste ladestasjonene før store hyttedestinasjoner eller fjelloverganger har garantert kø på de få hurtigladerne som er der, mens du i din E-tron kan velge å lade tidlig, der det ikke er kø, og fortsatt få samme ladehastighet.

Dette er en av de store fordelene til E-tron og dersom man benytter seg av "ladtidlig-trikset" kommer man garantert til å spare endel tid på utfartsdager hvis man bor i byer og skal til de mest populære destinasjonene som Trysil/Kvitfjell/Hemsedal.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

eivhelle

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 12. november 2019, klokken 15:02
Få lademuligheter langs fv. 40. På utfartsdager kan du ikke stole på at du får ladet hverken AC eller DC.
Har aldri opplevd å måtte vente i kø når jeg kjører Numedal. Det er to hurtigladere på Veggli, som normal alltid er ledig og samme på Dagali. I tillegg kommer de to hurtigladerene på Lampeland og den ene på Kiwi Rødberg. Men det hadde selvsagt vært greit om det i tillegg kom noen 150 kW ladere på strekningen for å slippe å stå unødvendig lenge. Gidder som regel ikke å lade mer enn 20 minutter i slengen, som holder plenty med e-golf, men som fort kan bli litt knapt med etron når man er begrenset til 50 kW.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: gr på tirsdag 12. november 2019, klokken 14:24
Øyvind.h sitt innlegg er viktig. Min oppsummerte versjon:

1. De færreste klarer å starte hytteturen på fredag ettermiddag med 100%. En jobbtur, forvarming eller et ærend eller to betyr fort 2-3-4-5 mil kortere rekkevidde.

2. Batteridegradering på noen prosent første 1-3 år.

3. Takboks eller annen last på taket er godt merkbart på forbruket.

I motsatt ende skal en ikke undervurdere en "rask" tur på butikken underveis til hytta. Butikken er obligatorisk, og vi ser at det ofte går 20-25 minutter, selv når vi liksom skal være raske, og da har en rukket å få en del juice selv på AC, dersom det skulle være DC-kø.
Det skal bli interessant å se hvordan forbrukstallene på etron utvikler seg etter hvert som bilen blir kjørt inn. Jeg har selv erfart at forbruket på e-golfene jeg har hatt har blitt en god del lavere etter hvert som den har kjørt noe km. Jeg vil estimere at den bilen jeg har i dag i snitt bruker rundt 5% mindre energi nå enn det som var erfaringstallene fra første året jeg hadde den.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

Om bilen blir 5 % mer effektiv etter innkjøring så betyr det at rekkevidden kan forventes å være uendret i 3 år  :+1:

geear

Sitat fra: chargedup på tirsdag 12. november 2019, klokken 16:39
Fordelen med E-tron sin lading er jo at man kan benytte 50kW (evt 150kW der det er tilgjengelig, men holder dette utenfor ettersom det ikke finnes på FV40 osv) hurtiglader relativt tidlig på turen (høy SOC) og faktisk benyttet effekten. På de fleste andre elbiler klarer man ikke benytte seg av 50kW etter en viss prosent SOC (ca 80-85%), mens man med E-tron kan lade med 50kW til ca 98% (ifølge Fastned).

La oss si at du har 90% ved start (etter å ha kjørt til/fra jobb og hentet unger osv), det er x grader for kaldt/det regner/snør osv, så du vet du må lade på veien og det er fredag med ladekø på de mest populære stedene ( les "siste" stedene før "alle" når hytta). Med E-tron kan man da velge å lade relativt tidlig på turen, la oss si SOC 70-90% mens man tar en kjapp stopp. De siste ladestasjonene før store hyttedestinasjoner eller fjelloverganger har garantert kø på de få hurtigladerne som er der, mens du i din E-tron kan velge å lade tidlig, der det ikke er kø, og fortsatt få samme ladehastighet.

Dette er en av de store fordelene til E-tron og dersom man benytter seg av "ladtidlig-trikset" kommer man garantert til å spare endel tid på utfartsdager hvis man bor i byer og skal til de mest populære destinasjonene som Trysil/Kvitfjell/Hemsedal.
Hvis du snur på det, så hjelper det forfordelig lite at e-tron utnytter full spiker på 50 kW, når den har så høyt energiforbruk som den har. Den måtte ladet med 80 kW på 50 kW lader for å matche Ioniq eller e-Niro...  :P

Det er fint at den får maks fart altså, men å dra det frem som en fordel med e-tron over andre blir i overkant.. ;)

SurSnasen

Sitat fra: gr på tirsdag 12. november 2019, klokken 22:16
Den måtte ladet med 80 kW på 50 kW lader for å matche Ioniq eller e-Niro...  :P

Men samtidig måtte vi da kjørt to stk Ioniq eller e-Niro for å få fraktet familien på tur. Ladekurven på e-tron er heldigvis et godt kompenserende tiltak for det høye forbruket.

jkirkebo

Sitat fra: TM på tirsdag 12. november 2019, klokken 16:58
Om bilen blir 5 % mer effektiv etter innkjøring så betyr det at rekkevidden kan forventes å være uendret i 3 år  :+1:

Inntil man bytter dekk. For det er nok der den store effekten kommer, innkjørte dekk ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA