Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:57
Sitat fra: daktari på torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:47
Audis løsning med håndsensor fungerer ganske dårlig, man må holde på rattet noen utvalgte steder hele tiden, ellers maser den etter 2-3 sekunder. Man må uansett holde på rattet hele tiden da det er uklart når bilen styrer og når du selv styrer.

Holde på rattet hele tiden er uansett et fornuftig krav all den tid bilene ennå er langt unna å kunne være helt selvkjørende og trent for alle eventualiteter.
Jeg synes selv at sensorene i rattet fungerer svært godt. Riktignok ikke mange turene ennå, men i løpet av 1500 kilometer, hvorav ca 80% er kjørt på adaptiv cruise med "lane keep assistant", har jeg bare fått varsel en eneste gang om at jeg må ta på rattet (eller bilen ikke registrerer at jeg holder). Holder stort sett en hånd mellom klokka 8-10, eller klokka 2-5 på rattet.
poenget mitt er at berøringssensor er like bra/dårlig som momentsensor, men første variant fjerner mulighet for rattvarme.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:04
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:57
Sitat fra: daktari på torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:47
Audis løsning med håndsensor fungerer ganske dårlig, man må holde på rattet noen utvalgte steder hele tiden, ellers maser den etter 2-3 sekunder. Man må uansett holde på rattet hele tiden da det er uklart når bilen styrer og når du selv styrer.

Holde på rattet hele tiden er uansett et fornuftig krav all den tid bilene ennå er langt unna å kunne være helt selvkjørende og trent for alle eventualiteter.
Jeg synes selv at sensorene i rattet fungerer svært godt. Riktignok ikke mange turene ennå, men i løpet av 1500 kilometer, hvorav ca 80% er kjørt på adaptiv cruise med "lane keep assistant", har jeg bare fått varsel en eneste gang om at jeg må ta på rattet (eller bilen ikke registrerer at jeg holder). Holder stort sett en hånd mellom klokka 8-10, eller klokka 2-5 på rattet.
poenget mitt er at berøringssensor er like bra/dårlig som momentsensor, men første variant fjerner mulighet for rattvarme.

Hva er det egentlig som er nyttig med å ha selvstyring når en likevel må holde på rattet hele tiden? På min Tesla Model 3 må jeg ha litt "momentmotstand" sånn av og til for at den ikke skal klage (avhengig av fart med mer). Dette kan løses med å hvile den ene hånden skrått nede på rattet. Selv da synes jeg vitsen forsvinner. Selv om jeg holder hånden sier det ingen ting om jeg følger med på veien. I stedet for en hånd på rattet burde det heller vært en iris/øye-skanner som sjekket om du fulgte med på veien (et sånt "Volvo-er-du-trøtt"-kamera). Hvis ikke kan en like godt styre med lårene hvis en ikke vil styre.
Tesla Model Y                         2021-

hemi


Tiger123

Det va 15 sist gang jeg målte. Kan ikke si jeg har merka det om det har økt til 20... Sitter og smådupper av uansett:) Neida, men da skal jeg måle gitt.

hemi

Det har vel blitt økt, men audi har vel ikke OTA naila enda? så merker kanskje ikke

eivhelle

Sitat fra: TM på onsdag 30. oktober 2019, klokken 18:58
Vel, nå kaller jeg det ikke spekulasjon å videreformidle hva Møller Asker og Bærum fortalte meg i går om 80 kg forskjell i vekt.  Men vi kan jo håpe det er feilinformasjon, noe som skjer ganske ofte  ;)
Det er godt mulig at man sammenligner epler og pærer. En velutstyrt etron 50 advanced sport sammenlignet med en ribbet etron 55, vil kanskje ikke ha mer enn 80 kg forskjell når man tar i betraktning den ekstra vekten av tilleggsutstyret.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

vtk

Sitat fra: daktari på torsdag 31. oktober 2019, klokken 09:06
Varmeanlegget funker men ikke like intenst som Tesla sitt, varmepumpen brummer litt (ikke hørbar i fart) og jeg synes synd på de som har kjøpt bil med halvparten så stort varme-element som meg.

Finnes det valgmuligheter når det kommer til størrelse på varme-element?

Orbit

Det er ikke valgmuligheter i Norge (og Sverige, Canada, Sveits og sikkert noen andre) som har tvungent dobbelt varmeapparat på 10kW. I  f.eks Tyskland starter du med standardanlegget på 5kW, men kan ha 10kW (opsjon 7E4) som tilvalg. (Samme tilvalg som er tvungent her hos oss). Så importbiler kan ha 5kW.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Blir vel da 5+3? Har forstått det slik at det er 10kW ressistiv varme og 3kW varmepumpe. Uten ekstra varme blir det da 5kW +3kW VP istedenfor 10kW +3kW.

Må si det høres rart ut om 13kW total effekt i Etron skulle oppleves mindre heftig enn 12kW i en større og mindre isolert Tesla.
Duringen fra varmepumpen merket jeg dog selv på prøvekjøring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

I Tesla luktet det nesten ubehagelig svidd og viftene gikk på max fra første stund slik jeg husker, stemmer det?
På Audi/Jaguar er det mer som en ICE, viftene øker sakte på, raskere enn ICE, men så blir det bra fart på varmen etter 2-3 minutter, men ikke like brennhet varm luft. Dette er en designbeslutning tror jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fredag 01. november 2019, klokken 10:43
I Tesla luktet det nesten ubehagelig svidd og viftene gikk på max fra første stund slik jeg husker, stemmer det?
På Audi/Jaguar er det mer som en ICE, viftene øker sakte på, raskere enn ICE, men så blir det bra fart på varmen etter 2-3 minutter, men ikke like brennhet varm luft. Dette er en designbeslutning tror jeg.
Du har ikke mistet et sniff kokain ned i luftinntaket....og at det derfor lukter svidd? Hadde en Model S i nesten 5 år, og har en Model 3....har ikke kjent sviddlukt på disse.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Vet ikke hvordan svidd kokain lukter, men kokain lukter vel svidd uansett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rearden86

Leser nå at WLTP er oppgitt til 326km. Jeg har 19 mil til hytta i Hallingdal. 1000m stigning. Et av kravene for ny elbil er at jeg skal kunne kjøre opp året rundt uten å lade. Er det mulig med E-tron 50 tror dere?

daktari

Sitat fra: Rearden86 på tirsdag 12. november 2019, klokken 09:02
Leser nå at WLTP er oppgitt til 326km. Jeg har 19 mil til hytta i Hallingdal. 1000m stigning. Et av kravene for ny elbil er at jeg skal kunne kjøre opp året rundt uten å lade. Er det mulig med E-tron 50 tror dere?
Kanskje ikke alle dager i året hvis du har mye utstyr, for det tallet er vel best case med minst utstyr og minste hjul.
Det er dagene med 10 m/s motvind OG regn du vil kunne slite.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: Rearden86 på tirsdag 12. november 2019, klokken 09:02
Leser nå at WLTP er oppgitt til 326km. Jeg har 19 mil til hytta i Hallingdal. 1000m stigning. Et av kravene for ny elbil er at jeg skal kunne kjøre opp året rundt uten å lade. Er det mulig med E-tron 50 tror dere?
WLTP på 326 km er det vel bare en forhandler i Sverige som har oppgitt. Det er ikke offisielle tall ennå, og Audi Norge oppgir bare 300+.

Jeg har bestilt e-tron 50 og har 18,5 mil til hytta, 950 m stigning. Det regner jeg med skal gå greit så lenge det er tørr vei, siden jeg starter fra varm garasje. Snitthastigheten betyr mye, og siden jeg kjører FV 40 fra Kongsberg så er farten forholdsvis lav. Tror ikke det vil gå i minus 20 med snø i veibanen, men da kan jeg lade litt på Rødberg før stigningen opp til Dagalifjell.

1000 meter stigning vil nok «koste» 8-9 kwh i tillegg til normalt forbruk litt avhengig av virkningsgrad / varmetap i bratte stigninger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA