Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: hemi på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:33
skal vi gjette fra og til wltp? jeg sier 310-340 avhengig av utstyr/felger/dekk
Vedder det samme! (Dele premien?)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

StigV

Sitat fra: daktari på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:37
Sitat fra: hemi på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:33
skal vi gjette fra og til wltp? jeg sier 310-340 avhengig av utstyr/felger/dekk
Vedder det samme! (Dele premien?)
Jeg gjetter på 290-325
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

Orbit

Min superenkle modell er 8% lavere forbruk på e50, samt 75%-80% av netto batterikapsitet ift e55.

e55 har et spenn i WLTP på 356-411. Så omregner jeg dette til

  • 75% tilgjengelig batteri ift e55 (dvs 62.7 kWh netto): 288-333 km WLTP
  • 80% tilgjengelig batteri ift e55 (dvs 66.8 kWh netto): 307-355 km WLTP

(Og der tok jeg vel to lodd i lotteriet....men holder desverre en knapp på det første, og jeg er klar over det betyr at mitt gjett på en fullspekket bil [med største felger] ikke vil klare 300 km WLTP som "lovet")
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elmic

Sitat fra: hemi på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:33
skal vi gjette fra og til wltp? jeg sier 310-340 avhengig av utstyr/felger/dekk

Håper på 340 men tipper optimistisk på at det havner rundt 320
Bestilt e-tron 50 Advanced Business ++ 16.10.19

tromsø

Sitat fra: hemi på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:33
skal vi gjette fra og til wltp? jeg sier 310-340 avhengig av utstyr/felger/dekk

Er dessverre litt mer pessimistisk, gjetter på maks 320km WLTP
Men blir gjerne positivt overrasket!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Sitat fra: Orbit på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:14
Min superenkle modell er 8% lavere forbruk på e50, samt 75%-80% av netto batterikapsitet ift e55.
8% reduksjon i forbruk høres veldig mye ut. Det innebærer eksempelvis når en 55 bruker 3,0 kWh/mil på motorvei i 120 så skal altså en e50 gå ned på 2,76 kWh/mil.  Eller 2 kWh/mil på landevei vs 1,84 kWh/mil.

Jeg tror heller på 3%, d.v.s 3 vs 2,9 kWh/mil eller 2 vs 1,94. Kan hende forskjellen er større i lavere fart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Det var vel WLTP-forbruk og rekkevidde som var tema her. I motorveihastigheter og/eller kalde vinterdager hvor luftmotstand/oppvarming blir mer dominerende, og like store energiforbrukere på begge biler, er nok forbruket mye likere ja.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tiger123


Ser en del klager på appen. Mange som må skrape is om dagen.

Er det noen få som koser seg med misnøyen, eller opplever folk her det samme?

Trond.m

Sitat fra: Elmic på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:29
Sitat fra: hemi på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:33
skal vi gjette fra og til wltp? jeg sier 310-340 avhengig av utstyr/felger/dekk

Håper på 340 men tipper optimistisk på at det havner rundt 320
Med 320 på innstegsmodellen vil de slite med å oppnå 300+ på Advanced.

Vanskelig å vite hvor mye som stemmer i pressemeldingen, for den skrives jo ikke akkurat av Audi sine ingeniører:

«Den høye driftseffektiviteten kan tilskrives en nykalibrert drivlinje og flere optimaliseringer av høyvoltsystemet. Lavere egenvekt, som også gir lavere rullemotstand, og den effektive temperaturreguleringen med varmepumpe som standard, bidrar også»

Kan man oppnå noe særlig med optimalisering av høyvoltsystemet da ?

daktari

Sitat fra: TM på torsdag 31. oktober 2019, klokken 07:07
Sitat fra: Elmic på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:29
Sitat fra: hemi på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:33
skal vi gjette fra og til wltp? jeg sier 310-340 avhengig av utstyr/felger/dekk

Håper på 340 men tipper optimistisk på at det havner rundt 320
Med 320 på innstegsmodellen vil de slite med å oppnå 300+ på Advanced.

Vanskelig å vite hvor mye som stemmer i pressemeldingen, for den skrives jo ikke akkurat av Audi sine ingeniører:

«Den høye driftseffektiviteten kan tilskrives en nykalibrert drivlinje og flere optimaliseringer av høyvoltsystemet. Lavere egenvekt, som også gir lavere rullemotstand, og den effektive temperaturreguleringen med varmepumpe som standard, bidrar også»

Kan man oppnå noe særlig med optimalisering av høyvoltsystemet da ?
optimalisert til å bli renere strøm "Audi CleanVolts"
Men kjedelig å tenke på at e55 har en eller annen høyspent energilekkasje da systemet ikke er optimalisert!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

VAG og elbil har vel alltid desverre slitt med app, kompis har gitt opp sin app sa han, men har løst det ved å parkere inne på jobb nå og hjemme for vintern.

daktari

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 04:39

Ser en del klager på appen. Mange som må skrape is om dagen.

Er det noen få som koser seg med misnøyen, eller opplever folk her det samme?
Jeg får fortsatt ikke logget på appen, får en "sertifikat ikke gyldig"-melding. Audi digitalsupport kaller det "sporadiske ustabiliteter i våre systemer og servere" men jeg har kun fått forvarmet bilen 1 gang siden fredag ettermiddag. Det har skjedd mer enn 3 ganger nå, så må nok diskutere litt med forhandler snart.

Jeg har mest korte spontane kjørerturer, så jeg kan skrive under på at Audi sine skinnseter er helt sykt kalde (rattet er ikke så verst). Varmeanlegget funker men ikke like intenst som Tesla sitt, varmepumpen brummer litt (ikke hørbar i fart) og jeg synes synd på de som har kjøpt bil med halvparten så stort varme-element som meg. Ellers kan jeg si at man enten fryser på henda og får byttet radiostasjon eller man hører på kona sin "Klem FM" mens man er varm på henda fordi det MANGLER VARME I RATTET og ikke kan bruke skjermen med hansker på.

Kall det gjerne kos med misnøye hvis du foretrekker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Trasig med alle app-problemer men Audi må vel få det ordnet etter hvert. Men hvis problemene vedvarer blir jeg enn mer fornøyd med mitt valg av rattvarme uten ACC.

(Appen på min gamle Leaf har også vært ustabil men har blitt bedre med årene)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Sitat fra: tromsø på torsdag 31. oktober 2019, klokken 09:25
Trasig med alle app-problemer men Audi må vel få det ordnet etter hvert. Men hvis problemene vedvarer blir jeg enn mer fornøyd med mitt valg av rattvarme uten ACC.

(Appen på min gamle Leaf har også vært ustabil men har blitt bedre med årene)
En genistrek å velge varme i ratt fremfor ACC ja. Audis løsning med håndsensor fungerer ganske dårlig, man må holde på rattet noen utvalgte steder hele tiden, ellers maser den etter 2-3 sekunder. Man må uansett holde på rattet hele tiden da det er uklart når bilen styrer og når du selv styrer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: daktari på torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:47
Audis løsning med håndsensor fungerer ganske dårlig, man må holde på rattet noen utvalgte steder hele tiden, ellers maser den etter 2-3 sekunder. Man må uansett holde på rattet hele tiden da det er uklart når bilen styrer og når du selv styrer.

Holde på rattet hele tiden er uansett et fornuftig krav all den tid bilene ennå er langt unna å kunne være helt selvkjørende og trent for alle eventualiteter.
Jeg synes selv at sensorene i rattet fungerer svært godt. Riktignok ikke mange turene ennå, men i løpet av 1500 kilometer, hvorav ca 80% er kjørt på adaptiv cruise med "lane keep assistant", har jeg bare fått varsel en eneste gang om at jeg må ta på rattet (eller bilen ikke registrerer at jeg holder). Holder stort sett en hånd mellom klokka 8-10, eller klokka 2-5 på rattet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA