Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Orbit

I kontrakten tar Audi eksplisitt forbehold om at underlevering på WLTP og/eller forbruk ikke er å regne som en mangel. Alle som har kjøpt har godtatt dette som vilkår, dersom de ikke har annet lagt til på eget initiativ.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

#286
Kun 80kg forskjell, hmm, da kan man jo isteden håpe at de har puttet inn mer enn 71 kWh ... ;)

EV database gjetter på 120kg forskjell...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Sitat fra: tromsø på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 23:03
Kun 80kg forskjell, hmm, da kan man jo isteden håpe at de har puttet inn mer enn 71 kWh ... ;)

EV database gjetter på 120kg forskjell...
Ja, 78 brutto hadde vært noe og det er lov å håpe. Det hadde også vært på linje med Volvo XC40 og Polestar. Men bilene er jo produsert allerede, og det er nok informasjon som hadde lekket ut tidligere. Hvordan de skal klare 300+ på advanced med 20 tom er jeg spent på. Men når Jaguar har fått 470 km i i-pace, så er alt mulig  ;)
Nå kommer 80 kg fra en selger, og det må man som kjent alltid ta med en bøtte salt.

Øyvind.h

80kg rimer i utgangpunktet greit i ren cellevekt.
Dvs om de bare fjerner celler for å komme fra 95 til 71kWh høres 80kg riktig ut.
Men er det ikke en endring av type celler?
Og en skulle jo tro noe av innpakkingen ble redusert i vekt også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. oktober 2019, klokken 06:47
80kg rimer i utgangpunktet greit i ren cellevekt.
Dvs om de bare fjerner celler for å komme fra 95 til 71kWh høres 80kg riktig ut.
Men er det ikke en endring av type celler?
Og en skulle jo tro noe av innpakkingen ble redusert i vekt også.
Det høres jo rart ut hvis alt er likt unntatt antall celler. For det er vel ikke celler det er mangel på, men hele batteriet. Det hadde også vært for godt til å være sant om man i ettertid kan legge inn flere celler/moduler for å øke kapasiteten. De har kanskje andre celler med mindre energitetthet, og dermed mindre vektreduksjon enn man skulle forvente.

Øyvind.h

Ja en skulle jo tro alt fra koblinger til kjøling og innkapsling krympes.
I utgangspunktet vil jeg tro det er batteri det er mangel på, dvs celler. Det er den mest ettertraktede og dyreste råvaren.
80kg rimer ved kun fjerning av celler og alt annet likt. Det rimer ikke om en fjerner deler av innkapsling, kjøling, koblinger etc. Da må kjemien/celleform som du sier endres til noe som har lavere energitetthet. Det trenger ikke være negativt. BMW i3 (i hvert fall 60ah) er et eksempel på batteri med lav energitetthet, men med gode egenskaper på levetid og ladehastighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Se tidligere innlegg på tråden med tegninger. De har i alle fall laget en mindre batterikasse, og dermed mindre kjølesløyfe etc.
Sitat fra: Orbit på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:52
Da er det tegninger ute på organisering av 50-pakken. ......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

eivhelle

Sitat fra: TM på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 20:13
snakket med en selger i dag som sa at vektforskjellen mellom E50 og E55 bare var 80 kg. Det var mindre enn jeg ventet, og betyr at reduksjonen i forbruk på grunn av rullemotstand blir ubetydelig. Da skal det mye til at forbruket reduseres mer enn 5 %.
Det er bare tull. Om det bare gir 80 kg å fjerne 1/4 av batterimodulene vil det bety at modulene i utgangspunktet veier 320 kg for etron 55. Altså vil resten av innkapslingen veie 380kg. Modulene i seg selv vil da ha en energitetthet på 95kWh/320 kg som blir 297 Wh/kg. Og det er inklusive vekten på innkapslingen på modulnivå.

Alternativ må en ha byttet til en batterikjemi som holder samme energitetthet i volum, men som har betydelig høyere vekt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tromsø

#293
"The pouch cell makes the most efficient use of space and achieves a 90 to 95 percent packaging efficiency, the highest among battery packs. Eliminating the metal enclosure reduces weight."

Hvis dette er korrekt så virker det sannsynlig at etron 55s pouch batteri har høyere energidensitet enn etron 50s prism hard case batterier => mindre vektreduksjon i 50 enn hva man kanskje trudde.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

#294
Sitat fra: tromsø på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:16
"The pouch cell makes the most efficient use of space and achieves a 90 to 95 percent packaging efficiency, the highest among battery packs. Eliminating the metal enclosure reduces weight."

Hvis dette er korrekt så virker det sannsynlig at etron 55s pouch batteri har høyere energidensitet enn etron 50s prism hard case batterier => mindre vektreduksjon i 50 enn hva man kanskje trudde.
Selv om pouch cellene har litt mindre vekt så er forskjellen marginal og ikke i samme størrelsesorden som det man snakker om her.

Jeg har ingen data på cellene som brukes i etron, men jeg har sjekket opp de jeg har hatt tilgang på.

Første e-golf batteriet hadde en kapasitet på 24.2 kWh. Der benyttet man prismatiske celler som veide 192 kg til sammen (88x3x 727g). Det gir en energitetthet på 126 Wh/kg.

Neste generasjon fikk celler fra Samsung med samme fasong men med høyere kapasitet. Vekten på battericellene økte til 222kg og kapasiteten til 35.8kWh. Det gir en energitetthet på 162 Wh/kg.

BMW I3 94Ah, benytter celler som veier 2 kg og har en kapasitet på 350Wh. Det gir en energitetthet på 175 Wh/kg.

Den nye I3 med 120Ah veier 25 kg ekstra og får da en energitetthet på ca. 198 Wh/kg. Og det er omtrent her teknologien ligger i dag.

Man kan derfor forvente at vekten på battericellene er omtrent 5kg/kWh.

Det skal i så fall gi en vekt på 95x5 = 475 kg for battericellene i etron 55 og 71.3 x 5 = 356 kg for battericellen i etron 50. Differansen blir 119 kg. Men dette er bare vekten for battericellene. Hver modul på 12 battericeller er pakket sammen i en kapsling som er termisk koblet mot kjølesystemet. Det gir ekstra vekt. Og man har en egen hylle for de 5 ekstra modulene som er montert på toppen av batteripakken i etron 55. All denne mekanikken gir ekstra vekt. For etron 55 snakker vi om rundt 225 kg ekstra i tillegg til selve modulene. Selv om man ikke skalerer den ekstra vekten likt for etron 50 så er det trolig i størrelsesorden 50 kg vekt som man sparer også her.

Derfor virker det fullstendig ulogisk at man bare sparer 80 kg. Høres mer riktig ut med 180kg når man også tar hensyn til at bakre motor endres fra 140kW til 125 kW. Det burde også spare noen kg vekt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

Det var en imponerende grundig vurdering. Da får vi gå ut fra at selgeren tar feil, med mindre de har fylt opp resterende plass med dummy batteri-celler for å få like lavt tyngdepunkt 😏. Fasiten får vi vel om få uker.

tromsø

#296
Takk eivhelle for all info. Og ja TM, vi burde vel bare vente noen uker istedenfor alle spekulasjoner :).

Men tyngdepunktet burde jo bli lavere i 50, uten den ekstra hattehyllen på batteripakken som 55 har.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

Sitat fra: tromsø på onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:26
Takk eivhelle for all info. Og ja TM, vi burde vel bare vente noen uker istedenfor alle spekulasjoner :).

Men tyngdepunktet burde jo bli lavere i 50, uten den ekstra hattehyllen på batteripakken som 55 har.
Samme motor fremme og bak pluss helt flat batteripakke gir omtrent perfekt symmetri for etron 50. Usikker på hvor mye det har å si for kjøreegenskapene, men det er på mange måter som om en har tatt plastisk kirurgi på etron 55  og rettet opp et par skavanker.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

Vel, nå kaller jeg det ikke spekulasjon å videreformidle hva Møller Asker og Bærum fortalte meg i går om 80 kg forskjell i vekt.  Men vi kan jo håpe det er feilinformasjon, noe som skjer ganske ofte  ;)

hemi

skal vi gjette fra og til wltp? jeg sier 310-340 avhengig av utstyr/felger/dekk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA