Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

eivhelle

Da jeg prøvekjørte en etron 55 demobil med 21" dekk, fikk jeg etter en runde på landevei et forbruk på 22 kWh/100 km. Noe som stemmer godt overens med WLTP tallene som gir en rekkevidde på 376 km. Jeg er derfor ikke bekymret for rekkevidden på etron 50. Ut fra tegningene av batteriepakkene for etron 50 og 55, ser det ut som at vekten bør skalere ganske godt til kapasiteten. Det betyr i så fall ca. 175 kg spart på batteripakken. Vi kan også regne med noen kg spart når de setter inn en noe mindre motor bak. Så totalt rundt 180 kg lavere vekt. Lavere vekt skal gi betydelige besparelser, spesielt ved lavere hastighet.

Det er også verdt å merke seg at en bil som har høyt forbruk vil ha en god del overskuddsvarme fra motorene, som man om vinteren får nytt av til oppvarming av kupe og batteri. Derfor vi man ikke merke like stor forskjell på rekkevidden som det man får i mindre og mer effektive biler som for eksempel e-golf. Derfor tror jeg man skal ganske ekstreme forhold om man ikke skal klare over 200 km om vinteren. 200 km rekkevidde tilsvarer et forbruk på over 31 kWh/100km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

LFC

Prisforskjellen på et par hundre tusen på 50 og 55....
Kanskje man må ta et ladestopp ekstra i ny og ne når man er på langtur, og det er jo en sinnsyk pris for å stoppe litt skjeldnere.

I mitt tilfelle så kjører jeg over 20 mil i strekk ca 5-6 ganger i året.
Hvis jeg har bilen i 5 år så vil jeg anslå at jeg har maks 30 ladestopp ekstra.

Ett ladestopp er ca 20 min og det vil utgjøre 10 timer i løpet av 5 år.

Ved å kjøpe 50 i stedet for 55 så forsvinner 10 timer av livet mitt til å spise pølser og drikke kaffe, men jeg har praktisk talt 10.000kr i timen for å ta disse ekstra ladestoppene.

Enkelt forklart.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Amatøren

@LFC:+1:

Samme konklusjon både kona og jeg kom med.

Er vant til ladestopp fire på vinteren ved tur-retur hytten og tre på sommeren (fire ved regnvær) med e-Golf. Har ikke lademulighet ved hytten.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:58
Da jeg prøvekjørte en etron 55 demobil med 21" dekk, fikk jeg etter en runde på landevei et forbruk på 22 kWh/100 km. Noe som stemmer godt overens med WLTP tallene som gir en rekkevidde på 376 km. Jeg er derfor ikke bekymret for rekkevidden på etron 50. Ut fra tegningene av batteriepakkene for etron 50 og 55, ser det ut som at vekten bør skalere ganske godt til kapasiteten. Det betyr i så fall ca. 175 kg spart på batteripakken. Vi kan også regne med noen kg spart når de setter inn en noe mindre motor bak. Så totalt rundt 180 kg lavere vekt. Lavere vekt skal gi betydelige besparelser, spesielt ved lavere hastighet.

Det er også verdt å merke seg at en bil som har høyt forbruk vil ha en god del overskuddsvarme fra motorene, som man om vinteren får nytt av til oppvarming av kupe og batteri. Derfor vi man ikke merke like stor forskjell på rekkevidden som det man får i mindre og mer effektive biler som for eksempel e-golf. Derfor tror jeg man skal ganske ekstreme forhold om man ikke skal klare over 200 km om vinteren. 200 km rekkevidde tilsvarer et forbruk på over 31 kWh/100km.
nå er vel erfaringene fra Tesla at 75 bruker bare litt mindre enn 100, selv om vekten er betydelig forskjell. Få eiere merker også forskjell på Tom og full bil. Så vi får se, jeg tror annen programmering av motorer kan bety mest, dvs. mindre 4x4 og mer kun bruk av 1 motor.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 23:46
Få eiere merker også forskjell på Tom og full bil.
6 og 7 seter X har ekstra varmeapparat bak. Jeg merker stor forskjell på om det er to eller flere i bilen når det enten er varmt eller kaldt ute.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 23:46
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:58
Da jeg prøvekjørte en etron 55 demobil med 21" dekk, fikk jeg etter en runde på landevei et forbruk på 22 kWh/100 km. Noe som stemmer godt overens med WLTP tallene som gir en rekkevidde på 376 km. Jeg er derfor ikke bekymret for rekkevidden på etron 50. Ut fra tegningene av batteriepakkene for etron 50 og 55, ser det ut som at vekten bør skalere ganske godt til kapasiteten. Det betyr i så fall ca. 175 kg spart på batteripakken. Vi kan også regne med noen kg spart når de setter inn en noe mindre motor bak. Så totalt rundt 180 kg lavere vekt. Lavere vekt skal gi betydelige besparelser, spesielt ved lavere hastighet.

Det er også verdt å merke seg at en bil som har høyt forbruk vil ha en god del overskuddsvarme fra motorene, som man om vinteren får nytt av til oppvarming av kupe og batteri. Derfor vi man ikke merke like stor forskjell på rekkevidden som det man får i mindre og mer effektive biler som for eksempel e-golf. Derfor tror jeg man skal ganske ekstreme forhold om man ikke skal klare over 200 km om vinteren. 200 km rekkevidde tilsvarer et forbruk på over 31 kWh/100km.
nå er vel erfaringene fra Tesla at 75 bruker bare litt mindre enn 100, selv om vekten er betydelig forskjell. Få eiere merker også forskjell på Tom og full bil. Så vi får se, jeg tror annen programmering av motorer kan bety mest, dvs. mindre 4x4 og mer kun bruk av 1 motor.
Vi er alle underlagt de fysiske lovene. Og de sier at rullemotstanden endrer seg lineært med vekten til bilen. Siden vi snakker om rundt 7% lavere vekt, vil det også gi 7 % mindre rullemotstand. Og tilsvarende vil tapene ved start og stopp under bykjøring også bli 7% lavere. Tror ikke man kan oppnå besparelser i nærheten av dette bare ved å endre motorstyring.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

Sitat fra: LFC på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 23:09
Ved å kjøpe 50 i stedet for 55 så forsvinner 10 timer av livet mitt til å spise pølser og drikke kaffe, men jeg har praktisk talt 10.000kr i timen for å ta disse ekstra ladestoppene.
Det er sånn jeg har tenkt også. Som en bonus sparer man sikkert 5-10 % strøm på grunn av lavere forbruk, selv om det ikke utgjør så mye i kroner. Regnestykket forutsetter imidlertid at man har bilen livet ut eller finner en kjøper som tenker som oss  ;)

Omen

Sitat fra: TM på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 19:20
Fikk samme beskjed i dag om utsatt typegodkjenning, men ikke at levering først skal begynne i januar. Det er greit for meg, men det er jo et løftebrudd. Her løp folk til forhandleren 2.9 for å få bil i 2019, men dette kunne nan tydeligvis spart seg for. Når det gjelder WLTP så har de oppgitt i prislisten at den skal være over 300 km også for Advanced Business. E55 med samme spec har ca 382 km, så der har de kanskje en utfordring.

Jeg forhørte meg med min forhandler i dag, og fikk beskjed om at min bil har forlatt fabrikken og er på vei mot Bremerhaven. Offisiell lansering er ikke før uke 48, men fra da av skal det altså være mulig å få utlevert bilen
Regner med at den ikke blir stående på kaia der frem til da

opheim

Sitat fra: eivhelle på onsdag 23. oktober 2019, klokken 07:12
Vi er alle underlagt de fysiske lovene. Og de sier at rullemotstanden endrer seg lineært med vekten til bilen. Siden vi snakker om rundt 7% lavere vekt, vil det også gi 7 % mindre rullemotstand. Og tilsvarende vil tapene ved start og stopp under bykjøring også bli 7% lavere. Tror ikke man kan oppnå besparelser i nærheten av dette bare ved å endre motorstyring.

Det er riktig, men man må også ta med hvor stor andel av forbruket som er knyttet til rullemotstanden. Min erfaring er at vekten spiller overraskende liten rolle på forbruk, mens særlig fart og tildels kjørestil har vesentlig større innvirkning. Vekt er ikke ubetydelig, men f.eks på Leaf'en vi har hatt i snart 8 år er det i praksis ikke forskjell på angitt forbruk om jeg kjører samme turen med én person i tom bil, eller hele familien (2+2) og fullt bagasjerom. Som i praksis kanskje utgjør 250-300kg differanse på en bil som veier ~1,5 tonn, så vi snakker jo +20% på vekt. Har ikke gjort tilsvarende øvelse med e-tron ennå, men der er jo den relative forskjellen mindre siden bilen veier mye mer i utgangspunktet, så jeg kan ikke se for meg at det har nevneverdig effekt.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

ID4

Noen som vet om det er ryggekamera og oppvarmede utvendige speil kr 499000 utgaven?

Amatøren

Ryggekamera: Antar da det ikke står som tilvalg for noen. Kun oppgradering til toppview kamera (360 graders).
Speil: Ja

For å være sikker: Kontakt forhandler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ID4

Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. oktober 2019, klokken 13:01
Ryggekamera: Antar da det ikke står som tilvalg for noen. Kun oppgradering til toppview kamera (360 graders).
Speil: Ja

For å være sikker: Kontakt forhandler.

Takk :)

elektro

#237
Sitat fra: opheim på onsdag 23. oktober 2019, klokken 10:56
Sitat fra: eivhelle på onsdag 23. oktober 2019, klokken 07:12
Vi er alle underlagt de fysiske lovene. Og de sier at rullemotstanden endrer seg lineært med vekten til bilen. Siden vi snakker om rundt 7% lavere vekt, vil det også gi 7 % mindre rullemotstand. Og tilsvarende vil tapene ved start og stopp under bykjøring også bli 7% lavere. Tror ikke man kan oppnå besparelser i nærheten av dette bare ved å endre motorstyring.

Det er riktig, men man må også ta med hvor stor andel av forbruket som er knyttet til rullemotstanden. Min erfaring er at vekten spiller overraskende liten rolle på forbruk, mens særlig fart og tildels kjørestil har vesentlig større innvirkning. Vekt er ikke ubetydelig, men f.eks på Leaf'en vi har hatt i snart 8 år er det i praksis ikke forskjell på angitt forbruk om jeg kjører samme turen med én person i tom bil, eller hele familien (2+2) og fullt bagasjerom. Som i praksis kanskje utgjør 250-300kg differanse på en bil som veier ~1,5 tonn, så vi snakker jo +20% på vekt. Har ikke gjort tilsvarende øvelse med e-tron ennå, men der er jo den relative forskjellen mindre siden bilen veier mye mer i utgangspunktet, så jeg kan ikke se for meg at det har nevneverdig effekt.

+1

Når det er sagt vil kanskje summen av lavere vekt, lavere rullemotstand som følge av lavere vekt, andre motorer(?) andre battericeller(?) mindre behov for batterikjøling/varme og endringer i software(?) antakelig kunne utgjøre en målbar forskjell. Dog neppe merkbart i en test uten sammenligningsgrunnlag. Altså vil det for alle praktiske formål være helt andre ting, som hastighet/kjørestil og vær/føre som avgjør forbruket. Selv om man ikke skal undervurdere placebo effekten blant elbilister. ;)

Når det gjelder kaldt vær er det én ulempe med mindre tilgjengelig batteri. Det er at en prosentvis større andel går med til å varme opp kupeen. Igjen, uten at jeg tror det kommer til å utgjøre en merkbar forskjell, men det kan fort utjevne eventuelle besparelser.

Alt i alt tror jeg 50'en blir en knakandes god bil som eierne kommer til å ha like mye glede av 99% av tiden, til en billigere penge. Litt mindre vekt er jo heller ikke negativt for kjøreegenskapene. Og den vil bli enda mer anvendelig etterhvert som ladenettverket vokser, Plug & Charge blir en realitet og kanskje e-tron ruteplanlegger i bilen fungerer en dag også. Da spiller det mindre og mindre rolle om du må stoppe etter 25 eller 32 mil.

@evihelle denne er til deg ;) https://youtu.be/Ek8i95p4ivM?t=1721
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

ABRE har lagt inn ca 4% reduksjon i forbruk. Med lavere vekt, annen motor og antatt mindre intern motstand i batteri pga færre celler og mindre masse å varme opp kan det godt være ca 4% er et greit anslag.
Det gir forholdsmessig noe bedre rekkevidde ift utnyttbar kapasitet enn E55, men er man på beregning på dette nivået tenker jeg man allerede har bommet på modell.
Det viktigste etter mitt syn er å ikke gjøre seg avhengig av lading på korte turer og/eller turer en kjører svært ofte. Drar en eksempelvis på hytta 15-20 ganger i året slik jeg fort gjør ville det vært helt utenkelig å være helt avhengig av lading.

E55 har over 30% større utnyttbar kapasitet enn E50. Som du peker på elektro vil andelsmessig større del av kapasiteten gå til oppvarming med mindre batteri. I tillegg er det slik at en ikke kan regne praktisk rekkevidde som 100%-0%. Begge biler trenger litt buffer ift ankomst destinasjon, og denne vil være noenlunde lik målt i kapasitet. Når jeg er på tur er jeg komfortabel med rundt 10-15% buffer på lengre turer ift beregnet restkapasitet.
Utfra forbrukstall for E-Tron virker dette å ligge i intervallet 190Wh/km til 350Wh/km avhengig av vær/føre. Dvs fra pen sommer i lav hastighet til 120km/t på motorvei og litt regn/vind. Så er det bare å ta nettokapasitet i komfortabelt utnyttbart intervall (eks 100%-10%) og dele på forbruket, så har en ca rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. oktober 2019, klokken 13:58
... antatt mindre intern motstand i batteri pga færre celler ...

Beklager en liten feil.

De har ikke lavere batterispenning når de har fjernet noen batterimoduler. De har beholdt samme mengde seriekoblede moduler så de kan bruke samme motorstyring og motorer.

De har fjernet en eller flere parallellkoblede stringer for å beholde batterispenningen når de minsket kapasiteten.

Dermed er det færre parallellkoblede stringer å fordele strømmen på og dermed mistet noe motstand som var i parallell. Dermed er total motstand større.

Rent generelt fra elektronikk:

Jo flere parallell koblede motstander man har, jo mindre total motstand får man.

Hvis man serie kobler motstander så øker total motstand. 


Hilsen
En med fagbrev innen elektronikk + ingeniørutdanning innen elektronikk.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA