Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Superelbilen

Godt over og drøye er jo to helt forskjellige ting.

Amatøren

Så var det en fra Facebook.

@SuperSigurd: Hvis du tenker på mitt innlegg så ble det korrigert til riktig skjermdump omtrent samtidig med at du kommenterte.  ;D

Står begge deler i bloggen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Superelbilen

Jeg mener det at godt over og drøye er to helt forskjellige ting. Da jeg bestilte bilen var det godt over 300 km. Godt over vil jeg si er minst 10% over. Drøye vil i min oppfatning være mellom 280 og 310. Det er ikke det jeg bestilte.

Trond.m

Sitat fra: SuperSigurd på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 20:43
Jeg mener det at godt over og drøye er to helt forskjellige ting. Da jeg bestilte bilen var det godt over 300 km. Godt over vil jeg si er minst 10% over. Drøye vil i min oppfatning være mellom 280 og 310. Det er ikke det jeg bestilte.
Det står i prislisten at rekkevidden er +300 km også for Advanced. Skal de få til det så vil nok rekkevidden for innstegsmodellen være minst 320 km.

Ari082

Sitat fra: TM på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 20:47
Sitat fra: SuperSigurd på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 20:43
Jeg mener det at godt over og drøye er to helt forskjellige ting. Da jeg bestilte bilen var det godt over 300 km. Godt over vil jeg si er minst 10% over. Drøye vil i min oppfatning være mellom 280 og 310. Det er ikke det jeg bestilte.
Det står i prislisten at rekkevidden er +300 km også for Advanced. Skal de få til det så vil nok rekkevidden for innstegsmodellen være minst 320 km.

Er nok en del ingeniører som finregner og vurderer hvilken batteribuffer en skal legge seg på for å tilfredsstille «godt over 300»

Øyvind.h

Batteristørrelsen er det den er.
71kWh brutto og rundt 63 netto (kanskje opp mot 65) i følge diverse beretninger og kilder.
Tenker det er viktigere enn teoretisk rekkevidde iht til en låst syklus? Praktisk rekkevidde vil jo uansett være helt avhengig av hvordan en kjører.
Antakelig i intervallet 18-33 mil eller deromkring. Forbruk relativt likt som E55, men noen prosent under pga lavere vekt og antatt  mer effektiv drivlinje.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Blir spennende å se hva slags WLTP som faktisk dukker opp. Jeg leste 297 km for en stund tilbake - klarer ikke finne  tilbake til kilden, men det kan være at Audi har valgt å justere software osv for å bikke 300 km med litt margin.
Det som betyr noe er jo om bilen har nok praktisk rekkevidde i hverdagen på en vinterdag. Jeg tror det rekker for de aller fleste, men KAN jo bli en utfordring for enkelte. Praktiske tester i jan/feb blir ekstremt spennende.....

Ari082

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 20:56
Batteristørrelsen er det den er.
71kWh brutto og rundt 63 netto (kanskje opp mot 65) i følge diverse beretninger og kilder.
Tenker det er viktigere enn teoretisk rekkevidde iht til en låst syklus? Praktisk rekkevidde vil jo uansett være helt avhengig av hvordan en kjører.
Antakelig i intervallet 18-33 mil eller deromkring. Forbruk relativt likt som E55, men noen prosent under pga lavere vekt og antatt  mer effektiv drivlinje.

Batteristørrelsen er det den er ja, men hva netto tilgjengelig kapasitet er vil vel være et valg fra produsent, ref spekulasjoner om 65kWh netto? Tenker at 299km WLTP rekkevidde med 63kWh netto vil være et mageplask, og at de da for eksempel kan tilgjengeliggjøre 65+ kWh for å komme i 310?

Kåre Knatten

#219
Den samme diskusjonene gjaldt også for 55, godt over 400 km og i praksis skal det godt gjøre å komme over 400 km. Lovnadene er vel litt vel optimistiske (var det noen som hadde skutt en bjørn eller solgt et skinn?)

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:02
Jeg tror det rekker for de aller fleste, men KAN jo bli en utfordring for enkelte. Praktiske tester i jan/feb blir ekstremt spennende.....
At bilen kommer på markedet på verst tenkelige tidspunkt gjør det ikke enklere for Audi å få en god mottakelse i markedet. Januar med sprengkulde under 20 blå skal bli interessant   ;)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:31
Den samme diskusjonene gjaldt også for 55, godt over 400 km og i praksis skal det godt gjøre å komme over 400 km. Lovnadene er vel litt vel optimistiske (var det noen som hadde skutt en bjørn?)
Var akkurat det samme jeg tenkte å skrive. Var jo ikke måte på hvor "godt over 400km" den første e-tronen skulle kjøre... Poenget er bare at en bør ikke forvente over 300 i reell kjørelengde.
Tesla Model Y                         2021-

Amatøren

#222
@hELgenen & @TM:+1:

Ja, det blir en skikkelig ild dåp. Også noe spesielt da jeg tror de fleste langturer er på sommeren. Det er det i hvert fall for oss.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Sitat fra: Ari082 på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:10
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 20:56
Batteristørrelsen er det den er.
71kWh brutto og rundt 63 netto (kanskje opp mot 65) i følge diverse beretninger og kilder.
Tenker det er viktigere enn teoretisk rekkevidde iht til en låst syklus? Praktisk rekkevidde vil jo uansett være helt avhengig av hvordan en kjører.
Antakelig i intervallet 18-33 mil eller deromkring. Forbruk relativt likt som E55, men noen prosent under pga lavere vekt og antatt  mer effektiv drivlinje.

Batteristørrelsen er det den er ja, men hva netto tilgjengelig kapasitet er vil vel være et valg fra produsent, ref spekulasjoner om 65kWh netto? Tenker at 299km WLTP rekkevidde med 63kWh netto vil være et mageplask, og at de da for eksempel kan tilgjengeliggjøre 65+ kWh for å komme i 310?

Om det vurderes å gå fra 63 til 65kWh for å bikke 300km WLTP blir i så fall primært pr greie. Om bilen går 30 eller 31 mil en fin sommerdag, eller 18-18,7 mil på motorvei på vinteren kan jeg egentlig ikke tenke meg har vesentlig betydning i praksis.
Enten har man såpass begrenset langturbehov at den holder i massevis. Teller man på knappene nede på ensifret mil-nivå er E55 et mye bedre valg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:49
@hELgenen & @TM:+1:

Ja, det blir en skikkelig ild dåp. Også noe spesielt da jeg tror de fleste langturer er på sommeren. Det er det i hvert fall for oss.
Skal på hytta om vinteren også. Men det er ok for meg bare den går 15,5 mil med 400 høydemeter fra varm garasje uten snev av rekkeviddeangst i minus 20 med 20+ grader i kupeen. Så kan jeg lade litt mens jeg er i butikken før klatreetappen på 30 km opp til 1070 moh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA