Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

tromsø

Takk for beskjed Kim Morten!

Annet spørsmål, noen som har erfaring av skvettlapper på etron? Noe som hjelper på våte vinterveier?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Amatøren

Sitat fra: tromsø på onsdag 18. september 2019, klokken 19:38Annet spørsmål, noen som har erfaring av skvettlapper på etron?

Og hva med rekkevidde?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

tromsø

Enda et spørsmål:
-etron 55 bruker to asynkron induksjonsmotorer som ikke har like høy virkningsgrad som en permanentmagnet motor
-VW ID får en PM motor
-vil Audi erstatte en av induksjonsmotorene med en PM motor i etron 50?

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Det er vel bare aktuelt å bytte ut den ene motoren så det blir 2 like. Dessuten skal i følge pressemeldingen hovedsaklig bare en av motorene være i drift. e-tron 50 er vel ikke en strategisk modell, men en måte å utnytte ledig produksjonskapasitet på. Da er det ikke sannsynlig at de utvikler en ny motor.

Orbit

Lite trolig med PM-motor, men ikke umulig. Audi har selv publisert (som teknisk artikkel på Springer i mai i fjor) at de skal lage tre effekt-varianter kun med omstokk av de to motorkjernene de har i dag på 55'en. Se også tidligere tråd med mer info:

Sitat fra: Orbit på lørdag 01. desember 2018, klokken 18:43
Begge motorene er asynkronmotorer, med vannkjølt stator og rotor. Det er publisert litt informasjon på Springer (dvs bak betalingsmur).

Sitat fra: Orbit på mandag 03. desember 2018, klokken 08:46
Og dersom du ikke vil kjøpe den, kan du se på bildene via hva Google har funnet. APA250 er motoren foran, AKA320 er bak, APA320/ATA250 er fremtidig motorisering med >320kW totaleffekt. ATA250 er for drift med to motorer bak, egentlig 2x av dagens for-motor men i stedet med koaksialt overføringsgir til hvert hjul da bakmotoren(e) sitter lavere enn den foran. Med to uavhengige motorer bak, er vi på den quattro'en e-max etterspør.

Og da er en litt tilbake til hvorfor Audi vil ha samme motortype foran og bak. De lager per i dag kun to versjoner av selve motorkjernen: 125 og 140kW. Modellen som kommer først ('55') får 125 foran, 140 bak (med boost til hhv 135/165). På en senere sterkere modell setter de 140kW foran, og 2x 125kW bak ('e-tron S' ??). Det vil og være mulig å lage en svakere variant med 125kW på begge aksler med disse byggeklossene
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

#80
Sitat fra: TM på onsdag 18. september 2019, klokken 23:25
Det er vel bare aktuelt å bytte ut den ene motoren så det blir 2 like. Dessuten skal i følge pressemeldingen hovedsaklig bare en av motorene være i drift. e-tron 50 er vel ikke en strategisk modell, men en måte å utnytte ledig produksjonskapasitet på. Da er det ikke sannsynlig at de utvikler en ny motor.

Kan man ikke kjøre med kun en motor i etron 55?
Nei, ikke utvikle en ny motor men bruke den allerede utviklede PM motoren fra VW konsernet?

PS. Uansett har jo Mercedes med sin EQC vist at det likevel går bra å få et lavt forbruk med to async motorer (og gamle Tesla S/X)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

#81
Sitat fra: Orbit på onsdag 18. september 2019, klokken 23:28
Lite trolig med PM-motor, men ikke umulig. Audi har selv publisert (som teknisk artikkel på Springer i mai i fjor) at de skal lage tre effekt-varianter kun med omstokk av de to motorkjernene de har i dag på 55'en. Se også tidligere tråd med mer info:

Sitat fra: Orbit på mandag 03. desember 2018, klokken 08:46
Og da er en litt tilbake til hvorfor Audi vil ha samme motortype foran og bak. De lager per i dag kun to versjoner av selve motorkjernen: 125 og 140kW. Modellen som kommer først ('55') får 125 foran, 140 bak (med boost til hhv 135/165). På en senere sterkere modell setter de 140kW foran, og 2x 125kW bak ('e-tron S' ??). Det vil og være mulig å lage en svakere variant med 125kW på begge aksler med disse byggeklossene.

Hmm, e-tron 50 skal jo ha 230kW totaleffekt => de må være en annen type motor en de varianter du snakker om her på i vert fall en aksel (2 x 125 = 250 kW). Ville bety at Audi vil bruke en tredje type motor?!

Eller begrenser Audi bare effekten på en 125 motor til 105kW og legger til en 125kW => totalt 230kW?

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Kåre Knatten


Trond.m

#83
Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 18. september 2019, klokken 23:43
E-tron 55 kjører normalt med kun bakre motor
Det visste jeg ikke. Det virket som om det var en av de tiltakene de skulle gjøre med e-tron 50 for å optimalisere drivlinjen. Da er det nok ikke store besparelsen de klarer å få til.

Kåre Knatten

Optimalisering av drivlinje på 50 er at bakre motor har mindre effekt, 55 har den største motoren bak, og i tillegg kan de ha redusert pådraget i motorstyringen (min synsing) i tillegg til lavere totalvekt. Når takluke reduserer rekkevidden, vil redusert vekt gi godt utslag.

daktari

Vet vi sikkert at det gjøres endringer med motorene i 50? Finnes dette bekreftet i noe teknisk info?
Fra Audi har bare kommet "optimalisert drivlinje" såvidt jeg har sett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Sitat fra: daktari på torsdag 19. september 2019, klokken 11:34
Vet vi sikkert at det gjøres endringer med motorene i 50? Finnes dette bekreftet i noe teknisk info?
Fra Audi har bare kommet "optimalisert drivlinje" såvidt jeg har sett.

De må jo skje noe med motorene ettersom 55 har spesifisert 265kW + boost og 50 har 230kW...
Eller så bare stryper Audi effekten i eksisterende motorer...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 18. september 2019, klokken 23:43
E-tron 55 kjører normalt med kun bakre motor
I video ang drivlinje i pressematerialet, er det ingen av scenarioene som vises som kun har bakhjulsdrift. Bilen er hovedsaklig bakhjulsdrevet i normaltilstand, men ikke 100%.

https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/4300
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kåre Knatten

Hentet fra Audi media center: In most cases, the Audi e-tron mainly uses its rear electric motor in order to achieve the highest efficiency. For reasons of efficiency, the drive torque is generally distributed with a rear-axle bias. If the driver demands more power than the rear electric motor can supply, the electric all-wheel drive redistributes torque as required to the front axle. This also happens predictively even before slip occurs in icy conditions or when cornering fast, or if the car understeers or oversteers. It takes just around 30 milliseconds from the system detecting the driving situation and the torque from the electric motors kicking in – much faster than with conventional quattro technology.

Ari082

Forstår det slik at e tron bruker mye energi i starten på å varme opp batteri og kupé. Kan bilen stilles inn til å forvarme mens den lades? Hvilken effekt må man ha på hjemmelader for å kunne varme batteri etc?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA