Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: eivhelle på lørdag 14. september 2019, klokken 21:12I følge WLTP testen for etron 55, gir 19" 408 km, 20" 392 km og 21" 376 km rekkevidde.

OK, men er det med samme bil (utstyr) eller har bilene mer utstyr jo større felgdiameter de har, for å ha WLTP data på de forskjellige modellene (utstyr gruppene)?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

I den tyske konfiguratoren kan du kombinere alle felgstørrelser og utstyr - samt få opp rekkevidde(-estimat) på en konkret kombinasjon (under "Ihr Audi e-tron").

Dersom den regner riktig, er forskjellene i rekkevidde som følger når du bare endrer felg:
Basisutstyr 19" - 409 km
Basisutstyr 20" - 385 km
Basisutstyr 21" - 369 km

Mye utstyr 19" - 393 km
Mye utstyr 20" - 372 km
Mye utstyr 21" - 361 km

Så felgdimensjoner betyr mye, men mindre dersom bilen allerede er tungt lastet med utstyr. 21" stjeler 40 km rekkevidde (ift 19") på en ellers enkelt utstyrt bil, men "bare" 32 km på en bil med det meste.

(PS: 19" er med 8.5Jx19" sommerfelg. Audi sin 19" vinterfelg er 8.0Jx19", og skal i teorien gi enda litt lenger rekkevidde)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Tusen takk for flott oppfølgende svar Orbit:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Noen som vet dekkdimensjoner på 19" og 20"?

Jeg fant gammel epost med Dekkmann og har oppgitt følgende på 19": 255/55R19

Skal vi ha e-tron 50 ønsker vi best mulig rekkevidde og blåser i at mange synes at 20" og 21" ser penere ut. For oss er funksjon viktigst.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Machina

Hei

Jeg vurderer å kjøpe E-tron 50 og lurer på om dere som allerede har bestilt har fått oppgitt forventet uke for levering?

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

tromsø

Interessant å se på audi.de hvordan rekkevidden endres av utstyrsvalg, takk Orbit!

Jeg har jo bestilt en launch edition for å få en enkel etron 50 med 19" hjul og maks rekkevidde. Har lagt til forberedelse hengerfeste og ser at det valget reduserer rekkevidden med 1km, hvis man legger til hengerfeste blir total reduksjon 4km.
Vi har ikke noe planer på å bruke hengerfeste, har kun lagt det til for at det kan bli enklere å selge den brukt etter hvert. Er det rett tenkt?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

#53
Tror det er rett tenkt angående hengerfeste og annenhåndsverdi. Ville ikke vært bekymret for reduksjon av rekkevidden med hengerfeste. Du kan jo la festet ligge i garasjen hvis rekkevidden er så knapp at du trenger 3 km ekstra  :o  Dette er jo helt marginalt. Motvind på 5 km/t utgjør nok mye mer. Og hvis temperaturen faller noen grader, så reduseres dekktrykket i tillegg til at luftmotstanden øker. Og tenk om det begynner å regne ? Da blir en teoretisk reduksjon i rekkevidde på 4 km helt uvesentlig.

hELgenen

Sitat fra: TM på søndag 15. september 2019, klokken 21:20
Tror det er rett tenkt angående hengerfeste og annenhåndsverdi. Ville ikke vært bekymret for reduksjon av rekkevidden med hengerfeste. Du kan jo la festet ligge i garasjen hvis rekkevidden er så knapp at du trenger 3 km ekstra  :o  Dette er jo helt marginalt. Motvind på 5 km/t utgjør nok mye mer. Og hvis temperaturen faller noen grader, så reduseres dekktrykket i tillegg til at luftmotstanden øker. Og tenk om det begynner å regne ? Da blir en teoretisk reduksjon i rekkevidde på 4 km helt uvesentlig.

Kan umulig være selve kroken som tar km her - det må være forsterkninger i selve bakfanger - altså forberedelse hengerfeste.
At 2-3 kg krok skal stjele flere km er ikke logisk - da blir det jo litt som om en skal be alle passasjerer gå på do før turen for å kompensere for kroken som ligger der bak........

Orbit

Det er nok aerodynamikken som trekker ned; dvs litt tap for utskjæringen i bakfanger, enda mer dersom kroken står i. Du får nesten tilsvarende tap i rekkevidde ved f.eks. å ta med rails. Men som TM sier, dette blir dråper i forhold til andre faktorer. Kjørte f.eks.samme tur i dag som sist søndag med en 55. Forrige søndag i nær vindstille, brukte 41% av batteri, mens det i dag var 15-20 km/t medvind, og trengte bare 32% batteri for samme strekket.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Sitat fra: Orbit på søndag 15. september 2019, klokken 21:55
Det er nok aerodynamikken som trekker ned; dvs litt tap for utskjæringen i bakfanger, enda mer dersom kroken står i. Du får nesten tilsvarende tap i rekkevidde ved f.eks. å ta med rails. Men som TM sier, dette blir dråper i forhold til andre faktorer. Kjørte f.eks.samme tur i dag som sist søndag med en 55. Forrige søndag i nær vindstille, brukte 41% av batteri, mens det i dag var 15-20 km/t medvind, og trengte bare 32% batteri for samme strekket.

Enig i at andre faktorer spiller større rolle men alle bekker små...

Orbit, er det virkelig skåret ut i bakfanger hvis man har forberedelse for hengerfeste?
Skjønte det som at det skjæres ut når hengerfeste monteres!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Tenkte meg ikke nok om før jeg svarte der nei.....de som har fått biler med bare forberedelse har hel bakfanger.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Ok greit.

En relatert ting, det står at bilen får bedre kjøling av motoren når man velger hengerfeste. Er det denne større kjølingen som reduserer virkningsgraden litt?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

hELgenen

Sitat fra: Orbit på søndag 15. september 2019, klokken 22:32
Tenkte meg ikke nok om før jeg svarte der nei.....de som har fått biler med bare forberedelse har hel bakfanger.

1. At bilen MED fabrikkmontert hengerfeste ikke leveres med et avtagbart deksel er alt for dårlig - det ser ut som verdens beste plass for møkk og leire slik det er konstruert i dag
2. Å kutte/skjære ut til hengerfeste har jeg selv fått levert en gang - det så ut som noen hadde gjort det
i ren bakrus - en risikerer at det definitivt ikke blir pent - og tilbake til 1 igjen - hvorfor i alle dager leverer
ikke Audi dette på en skikkelig måte - MYE billigere fossiler har jo avtagbart deksel som standard..

Funderte på Audi E-tron, men rett og slett fordi dette hengerfeste er løst så hinsides dårlig mistet jeg helt lysten

Bilde :

https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=46073.0;attach=69057;image


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA