Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Kristian_

Antar noen har forsøkt å frakte dekkene i bilen hjem fra dekkskift eller forhandler? Er det ok plass til det? Har hatt dekkene på dekkhotell til nå, men skal frakte de hjem. Har 19-tommers felger.

Takk!


janbanan

Sitat fra: Kristian_ på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 09:33
Antar noen har forsøkt å frakte dekkene i bilen hjem fra dekkskift eller forhandler? Er det ok plass til det? Har hatt dekkene på dekkhotell til nå, men skal frakte de hjem. Har 19-tommers felger.

Takk!
Dekkene (20") får plass, men ikke på en forsvarlig måte. De fyller godt opp, og baksetene må legges ned.
Mulig det går greit å bruke sikkerhetsnettet, når du "bare" har 19"...
/Jan
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Orbit

19" og 20" tar akkurat like mye plass (samme diameter og bredde på komplett hjul).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55


elektro

Det er plass, også til 21-tommerne som er bredere for de som måtte lure, men man må 1) legge ned minst ett sete, eller 2) legge ned alle baksetene og montere delingsnettet i fremre posision. Det er nok det tryggeste.

3) Mulig man kan ta ut platen i bagasjen og legge ett hjul i brønnen der reservehjulet skal være, hvis man ikke har dette, og plassere tre hjul ved siden av hverandre oppå. Får man fremdeles får igjen luka mon tro? Det skal gå i bredden. Det største jeg har fraktet baki der uten å fjerne noe eller legge ned setene er en Miele tørketrommel som er 90x60x60.

OBS! Pass at du ikke får sorte merker i taket hvis du har hvitt taktrekk. De kan være vriene å få bort, så for mye Tetris ville jeg unngått. Gå for alternativ 2. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Spurte i annen tråd, men tror spørsmålet druknet litt i et annet tema der.

Dette spørsmålet er egentlig ikke spesifikt e-tron (eller elbil generelt) relatert heller, men jeg er liksom ikke med i noen andre bilforum, så da blir det her:

• Hva tenker dere om å vri på rattet uten at hjulene ruller? Sliter det mye på servo, stak, lager eller liknende..? Eller helt uproblematisk.?
- Jeg er og har vel alltid vært ganske nøye på å ikke svinge uten at hjulene er i noe bevegelse... Det gjør det litt kronglete når jeg skal snu på små flater med en stor bil som e-tron, f. eks. i en trang gårdsplass...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Roy

Tesla har introdusert bilspill i bilen som du må vei på rattet og hjula når du står stille, dersom du skal spille det spillet.

Asfalterte gårdsrommet vårt og fikk beskjed om å ikke svinge på hjula stillestående det neste året. Om du må, legg på sand, så du har litt mindre friksjon mot asfalten. For å unngå at du fikk finne svurls i asfalten, som også gjorde asfalten svakere der.

Mitt inntrykk er at det å svinge på hjula stillestående ikke er et problem og mange gjør det. Aldri hatt problemer på grunn av det og ikke hørt andre har fått det heller.

daktari

Like store eller større krefter som virker på komponentene i hjuloppheng når du  kjører i fart vil jeg tro?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 31. oktober 2020, klokken 23:05
Like store eller større krefter som virker på komponentene i hjuloppheng når du  kjører i fart vil jeg tro?
Nei. Sett deg i en bil uten servo og vri på rattet når bilen står i ro. Kjenn forskjellen til når du kjører.

Når hjulet står i ro og du vrir på det har du friksjon i begge retninger. Når det ruller får du hjelp av at hjulet går rundt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. november 2020, klokken 08:41
Sitat fra: daktari på lørdag 31. oktober 2020, klokken 23:05
Like store eller større krefter som virker på komponentene i hjuloppheng når du  kjører i fart vil jeg tro?
Nei. Sett deg i en bil uten servo og vri på rattet når bilen står i ro. Kjenn forskjellen til når du kjører.

Når hjulet står i ro og du vrir på det har du friksjon i begge retninger. Når det ruller får du hjelp av at hjulet går rundt.

Jeg tenker Daktari kan ha helt rett når det gjelder krefter på hjuloppheng totalt sett, men når det gjelder spesifikt komponentene knyttet til styring, så tenker jeg også at momentet som skal til for å vri stillestående hjul, er betydelig større enn hjul i bevegelse... Jeg er også akkurat gammel nok til å ha forsøkt å kjøre bil uten servo: Nesten umulig å vri rundt stillestående. Men i bevegelse nesten like lett som bil uten servo.

- Men hovedspørsmålet blir jo fortsatt hvorvidt man bør unngå det..?
(Jeg er åpen for at det bare er tull og tøys å være forsiktig med dette, at det er en gammel «myte» og at bilene ikke slites fortere...)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. november 2020, klokken 08:41
Sitat fra: daktari på lørdag 31. oktober 2020, klokken 23:05
Like store eller større krefter som virker på komponentene i hjuloppheng når du  kjører i fart vil jeg tro?
Nei. Sett deg i en bil uten servo og vri på rattet når bilen står i ro. Kjenn forskjellen til når du kjører.

Når hjulet står i ro og du vrir på det har du friksjon i begge retninger. Når det ruller får du hjelp av at hjulet går rundt.
Klar over det, har kjørt mye uten servo. Men 3 tonn bil i 100 km/t som så presses sideveis, er litt krefter i sving da og.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 01. november 2020, klokken 09:44
Klar over det, har kjørt mye uten servo. Men 3 tonn bil i 100 km/t som så presses sideveis, er litt krefter i sving da og.
Joda, men de virker jo annerledes på hjulopphenget.

Men tenk og på dette:

- når man kjører igjennom en sving og det ikke slipper (dvs man ikke får sladd), så er sentripetalakselarasjonen under 1g. Skal du greie å vri hjulene mens bilen står i ro på hardt underlag så må kreftene være så store at du overkommer friksjonen. Dvs på linje med at begynner å slippe (eller får hjulspinn) i en sving.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Tror dette sliter mest på dekkene og belegget i garasjen om det skjer ofte og på samme plass i garasjen. Skader det bilen vil det uansett dekkes av garantien. Men det er vel en god vane å ha bilen i bevegelse når man svinger hvis det er mulig  ;)

Huskestue

#628
Sitat fra: ThomasEL på søndag 01. november 2020, klokken 09:27
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. november 2020, klokken 08:41
Sitat fra: daktari på lørdag 31. oktober 2020, klokken 23:05
Like store eller større krefter som virker på komponentene i hjuloppheng når du  kjører i fart vil jeg tro?
Nei. Sett deg i en bil uten servo og vri på rattet når bilen står i ro. Kjenn forskjellen til når du kjører.

Når hjulet står i ro og du vrir på det har du friksjon i begge retninger. Når det ruller får du hjelp av at hjulet går rundt.

Jeg tenker Daktari kan ha helt rett når det gjelder krefter på hjuloppheng totalt sett, men når det gjelder spesifikt komponentene knyttet til styring, så tenker jeg også at momentet som skal til for å vri stillestående hjul, er betydelig større enn hjul i bevegelse... Jeg er også akkurat gammel nok til å ha forsøkt å kjøre bil uten servo: Nesten umulig å vri rundt stillestående. Men i bevegelse nesten like lett som bil uten servo.

- Men hovedspørsmålet blir jo fortsatt hvorvidt man bør unngå det..?
(Jeg er åpen for at det bare er tull og tøys å være forsiktig med dette, at det er en gammel «myte» og at bilene ikke slites fortere...)

Si fra når du skal selge bil ThomasEL! Helt klart at jeg skal kjøpe bruktbil av deg :-D

ThomasEL

@Huskestue:

😂😂😂😂😂😂😂😂👏👏👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA