Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Amatøren

@storeulv: Valgte selv e-tron 50 Advanced Business (du kan sjekke utstyr på den)

Noe av tilleggsutstyret:
+ Matrix lys,
+ Sportsseter.
+ Justerbare nakkestøtte (ekstra forover/bakover løsning).
+ Alarm (da medfølger komfort nøkkel - må se å få fjernet funksjonen dobbeltrykk på fjernkontrollen for åpning av bakluken - skjedde to ganger første uken - Mange melder om det når de har nøkkel i lommen).
+ 360 kamera (Uten så får man ikke en gang vanlig ryggekamera! - Vanlig ryggekamera er faktisk mulig å ettermontere.) mener det er et must da bilen er stor og har runde hjørner. Er glad i frontkameraet når jeg må parkere fronten tett opp mot noe (også med 360 kamera).


😬 Skulle hatt blindsonevarsel (Selger sa ikke at det ikke var standard enda vi sa vi skulle ha det! Ble så møtt av en ovenfra og ned holdning av forhandler når jeg etterlyste da jeg oppdaget at det manglet. Syntes de kunne bestilt opp ny bil til omlevering hvor vi kunne betalt mellomlegget som hadde vært ved original kontraktsinngåelse.).

Fikk nedgradert fra 20" til 19" felger på sommer hjul da rekkevidde betyr mer enn utseende (byttet mot annen kunde).

Større sjanse for at vi bruker industrikontakt i Danmark og Tyskland enn i Norge så byttet nødlader med blått støpsel til den med rødt støpsel for 400 V TN nett (I tillegg til vanlig Schuko).

Se forøvrig vedlagt bilde.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

Fin bil 👍 Veldig likt spesifisert som min, men jeg valgte å basere den på Advanced Sport. Ble også litt overrasket over at  filskift-assistent ikke var inkludert, men rakk å legge til pakken side assist pakken til 6700 kr. Den gir jo også assistent for kryssende trafikk bak, utstigningsvarsling og pre-sence rear. Rart ikke flere tar med denne pakken.

ThomasEL

Har hørt at lyktene på biler uten matrix er de samme som på det med matrix, og at det derfor på et tidspunkt vil bli mulig å kjøpe dette i ettertid, og dermed aktivert via software... Vet ikke hvor pålitelig dette er.

Ellers savner jeg ryggekamera... Fikk aldri med meg at ikke det var standard på Advanced business... På Leafen var 360 kamera standard på alt utenom laveste utstyrsnivå, så ofret det dessverre aldri en tanke...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

#558
Har bestilt e50 Adv Sport, og så har jeg lagt på:
-ekstra ladeport høyre side
-B&O lydanlegg
-ingen modellbetegnelse bak (et helvete å holde rent)
-adaptive viskere
-litt mer bling-felger til kr 1680,- ekstra på sommerhjul
-matrix LED
-Nokian piggfrie på 19" felg
-3 års service

Det får holde :)

Bare synd det er så lenge til den kommer...

Edit: tyrkkleif
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

storeulv

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 12. mai 2020, klokken 18:50
Har hørt at lyktene på biler uten matrix er de samme som på det med matrix, og at det derfor på et tidspunkt vil bli mulig å kjøpe dette i ettertid, og dermed aktivert via software...

Det stemmer at det skal være mulig å kjøpe i ettertid enten for en periode eller permanent, men kjøper du det senere kommer det 25 % MVA på prisen.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Huskestue

Noen som vet om det er andre ting eller pakker som er tenkt at kan kjøpes/leies i etterkant?

Eneste "savn" hos oss etter å ha byttet e-niro (billig bil solgt for 20000 mindre enn det den ble kjøpt for for ett år og 4 mnd siden) i en e-tron 50 er filskift varsel og varsel for kryssende trafikk bak. Rart at dette ikke var/er med i 2020 på en så fullutstyrt bil som advanced sport ellers er!

Jeg regner med at mye av sensorene er der allerede på en advanced sport med 360 kamera??? Dvs er side assist noe som det har vært skrevet om at skal kunne leies eller kjøpes i etterkant? I så fall så hadde jeg slått til selv med mva :-D

Ellers så er vi godt fornøyd med at den har HUD og varsling for overtredelse av fartsgrense. Tror ikke jeg har kjørt en bil som den opplevde følelsen av fart er mer maskert enn denne og forskjellen på 60 og 90 kmh oppleves som forsvinnende liten pga god støyisolering (en av de få tingene jeg var missfornøyd med på e-niro). Og B&O som i tillegg bidrar til go lyd i bilen om ikke helt på høyde med premium sound vi har hatt i Tesla.

Trond.m

Feltskiftevarsling

Feltskiftevarslingen hjelper føreren med å overvåke blindsonen og trafikken bak bilen. To ekstra radarsensorer bak på bilen registrerer kjøretøyer som nærmer seg bakfra på siden eller flyter med trafikken, og måler avstanden og hastighets- differansen. Hvis en situasjon er kritisk med tanke på feltskifte, vises en advarsel ved hjelp av lysdioder på sidespeilet.

Hvis det er ekstra sensorer bak, så er det nok ikke mulig å kjøpe / leie i etterkant.

Amatøren

#562
@TM: Tusen takk. 👍

Hadde tatt med side assist pakken hvis vi hadde visst at blindsonevarsel var i den... Etterpå fikk vi vite at blindsonevarsel faktisk kunne bestilles separat (da jeg klagde).

Valgte Advanced Business da vi ikke ville ha elektriske seter (ekstra vekt, mer som kan gå i stykker, hater å vente på at motoren går for å justere - kona er avhengig av å få setet bakover ved utstigning av førersetet på grunn av bekkenproblemer og da er det bedre med rask manuell justering samt tilpassing til mine ben...).

@Huskestue: Ikke mulig å leie noe enda. Ikke engang Matrix lys som de reklamerte for så veldig før bilen ble lansert. Tror det er mange som sitter å venter på det. 😉 Lurer de på om hvor lang minimum leietid skal være? 🤔 De har jo allerede bondefangeri på ladekortet etter gratis perioden.

Med blindsonevarsel så er det visst nok ekstra radarsensorer på sidene bak (i følge salgssjefen som ringte meg etter diverse klaging). Merkelig for jeg har blindsone varsle på begge e-Golfene og jeg har ikke oppdaget noen ekstra sensorer på den i forhold til andre e-Golfer som ikke har blindsone varsel. De bruker (tror jeg) parkeringssensorene så hvorfor ikke Audi også? e-Golfer med parkeringsassistent og varsel for kryssende trafikk har flere parkeringssensorer enn de våre har. Ja, liten avsporing, men hvorfor må Audi gjøre det så avansert når Volkswagen gjør det på enkel måte?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Huskestue

Jeg tenkte også at sensorene allerede var på plass (vi har hatt flere biler med dette som tilsynelatende har færre sensorer en det er på e-tron en)  men det kan jo hende at de ikke er det å da spøker det nok for leie ja.

Uansett 360 kamera med top view har vært en suksess både hos meg, fruen og datter som snart skal begynne å øvelseskjøre... Ikke kjøp denne bilen uten!

Amatøren

Sitat fra: Huskestue på tirsdag 12. mai 2020, klokken 19:39Uansett 360 kamera med top view har vært en suksess både hos meg, fruen og datter som snart skal begynne å øvelseskjøre... Ikke kjøp denne bilen uten!
👍

Da vi prøvekjørte e-tron med 360 top view kamera, så opplevde jeg for første gang at kona valgte å rygge inn på en parkeringsplass frivillig og uten å klage!

Hun hater å rygge inn på trange plasser. Dermed kjører hun helst inn og rygger ut. 😱
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

På bilder av kamuflerte biler er det ofte et felt under baklyktene som ikke er foliert, så også på e-tron i sin tid. Kan det sitte noe radar-lurium her hvor de ikke ønsker folie skal kunne gi avvik på målinger? Jeg finner riktignok ikke noe om dette i koblingsskjema etc, men de jeg har behøver ikke være komplette.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

#566
Sitat fra: TM på tirsdag 12. mai 2020, klokken 18:44
Fin bil 👍 Veldig likt spesifisert som min, men jeg valgte å basere den på Advanced Sport. Ble også litt overrasket over at  filskift-assistent ikke var inkludert, men rakk å legge til pakken side assist pakken til 6700 kr. Den gir jo også assistent for kryssende trafikk bak, utstigningsvarsling og pre-sence rear. Rart ikke flere tar med denne pakken.
Den pakken er gull, kryssende trafikkvarsel. Veldig fornøyd med varsel i displayet når man skal rygge. Den er både treffsikker og følsom for trafikk som kommer på ganske lang avstand. Jeg er bombesikker på at det er 2 radarer bak støtfanger på hjørnene, for den catcher saker jeg ikke kan se langt unna rekkevidden til en ultralydsensor.

mener også jeg en sjelden gang har fått varsel om rask bil langt unna ved filskift, som jo er en større problemstilling på autobahn.

Utstigningsvarselet har jeg aldri fått testet i grunn.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

I beskrivelsen av pakken står det radarsensorer, og det bør vel være noe annet enn vanlige parkeringssensorer ?

storeulv

Mulig jeg stiller et gammelt spørsmål, men må man betale noe i avgift for Audi sine online-tjenester?

Jeg vet VW tar seg betalt for sin variant som de kaller Car-Net, men pga. ustabilitet på denne tjenesten har jeg i likhet med de fleste andre til nå fått det gratis som kompensasjon.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Hårek

Spurte forhandler om hva det ville koste når lisensen går ut.
Fikk til svar: "pr nå er det gratis å forlenge med 1 år. Men hva som gjelder i 2022 vet ikke importøren enda."
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA