Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har Tesla-sjåfører så dårlig rykte?

Startet av ryback, lørdag 07. september 2019, klokken 23:41

« forrige - neste »

Counterpointer


Vhagar

#2
Slik har jeg sett fra søte små volvo'er, bmw'er med skeive hjul og hvite audi'er og selv om det frister så prøver jeg ikke å skjære alle over en kam.

Men alle slike tilfeller bør rives ut av trafikken på livstid uavhengig av bilmerke.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

1000kwh

At Teslasjåfører har et dårlig rykte er nytt for meg.

Ville forbikjøringer osv skjer i alle biltyper..

OhmPaPa

Sitat fra: ryback på lørdag 07. september 2019, klokken 23:41
Hvorfor har Tesla-sjåfører så dårlig rykte?

Det der var vel en typisk Oslo-sjåfør?


*) Ment humoristisk men husker det var en overgang å møte oslotrafikken da jeg flyttet dit for mange år siden.

ryback

Jeg har ihvertfall hørt mange som snakker negativt om folk som kjører Tesla. Ikke at jeg bryr meg om det. Men folk som kjører som vedkommende i videoen bør få utlevert fotlenke og bli fotgjenger en stund.

automat

Er nok janteloven som slår inn. Enkelte tolker alt Teslaeiere gjør og sier i værste mening, fordi man har fått sponset en dyr elbil av staten.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elbilforum admin

#7
MODERATOR

NB: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/a-skjare-alle-over-en-kam/

Når små og ubetydelige skrive"feil", klarer å få debatten av sporet så er det trist.
Derfor har jeg hentet vegledning fra Språkrådet sine sider.
Rettet "feilen" slik at ingen andre skal få lyst til å kommentere den.
Og strøket språkdebatten.

Dette temaet er for viktig til at det skal gli ut i sanden.

MVH
Moderator

Dampmaskin

#8
Er vel to separate ting som gir Tesla-eiere dårlig rykte, tenker jeg.

1) De blir mistenkt for skinnhellighet, overlegenhet osv. Litt på samme måte som veganere og andre som tar "bevisste" valg, og som gjerne prater ivrig om dem. Det irriterer folk, og det gjør det kanskje ekstra mye fordi det gir dem en nagende dårlig samvittighet for ikke å selv strekke til, samtidig som de syns/skjønner at det ikke nødvendigvis er rettferdig at de skal ha dårlig samvittighet.

2) Tesla har gitt lynrask aksellerasjon til "massene", og akkurat som med sparkesykler så blir resultatet at "massene" viser hvor uansvarlige og inkompetente de er. Sparkesykkelen får skylda for at folk flest er idioter. Samme med Teslaen.

Tror egentlig det dekker det ... ?

Counterpointer

Sitat fra: OlafGTE på mandag 09. september 2019, klokken 11:47
Er vel to separate ting som gir Tesla-eiere dårlig rykte, tenker jeg.

1) De blir mistenkt for skinnhellighet, overlegenhet osv. Litt på samme måte som veganere og andre som tar "bevisste" valg, og som gjerne prater ivrig om dem. Det irriterer folk, og det gjør det kanskje ekstra mye fordi det gir dem en nagende dårlig samvittighet for ikke å selv strekke til, samtidig som de syns/skjønner at det ikke nødvendigvis er rettferdig at de skal ha dårlig samvittighet.

2) Tesla har gitt lynrask aksellerasjon til "massene", og akkurat som med sparkesykler så blir resultatet at "massene" viser hvor uansvarlige og inkompetente de er. Sparkesykkelen får skylda for at folk flest er idioter. Samme med Teslaen.

Tror egentlig det dekker det ... ?
Enig, men
Tror vi må legge til Raga; «alle trenger noen å hate». Mulig denne faller litt under ditt punkt en, men alikevel er det en sterk trang til å finne en syndebukk og for en stor gruppe er dette ofte Tesla.

Vhagar

Media sin rolle er ikke ubetydelig heller.

Ofte bytter de ut "elbiler" med "Tesla" og det bildet setter seg lett hos leserene.

Og ellers anonyme trafikkulykker hvor bilmerke aldri ville blitt et tema omskrives ofte til å bli "Tesla kolliderte", selv når det riktige hadde vært å skrive at en Tesla ble påkjørt. Som ofte snur skyldspørsmålet i forhold til hva folk tror etter å ha lest den opprinnelige varianten.

Det fratar ikke slike sjåfører som her vist ansvar for sine handlinger, men det er ett av flere element som bidrar til å henge ut kjøpere av bestemte bilmerker.

Et annet element er flokkmentalitet. Nordmenn elsker dette og det er alltid oss mot dem.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

o.b.lix

I følge en undersøkelse (riktignok for en tid tilbake), mente 50% at BMW har de dårligste og frekkeste sjåførene, ikke Tesla...

Poenget er at alle dyre bilmerker får til tider negativ fokus, og er nok hentet rett ut av Janteloven, og Tesla er ikke noe unntak.


På toppen av dette får man den psykologiske effekten at man fokuserer mest på det som støtter egen syn, så når man kjører Tesla, legger man mye mer merke til alle andre som kjører Tesla og alt som skrives om den.


«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

CorsoDante

#12
Sitat fra: o.b.lix på mandag 09. september 2019, klokken 14:24
I følge en undersøkelse (riktignok for en tid tilbake), mente 50% at BMW har de dårligste og frekkeste sjåførene, ikke Tesla...

Poenget er at alle dyre bilmerker får til tider negativ fokus, og er nok hentet rett ut av Janteloven, og Tesla er ikke noe unntak.


På toppen av dette får man den psykologiske effekten at man fokuserer mest på det som støtter egen syn, så når man kjører Tesla, legger man mye mer merke til alle andre som kjører Tesla og alt som skrives om den.

Leste en plass (pre model 3) at mange Tesla-eiere kommer fra Audi og BMW.

At man har en meget sprek aks. på disse drogene vil normalt bidra til at sjåføren her drar på for å komme seg hjem til middag (eller hva det måtte være) 10 sekunder tidligere.

Jeg må fx konstant jobbe med fristelsen for å ikke ta en forbikjøring, spesielt når min bedre halvdel sitter på...

Å tro at dette inntrykket om risikovillige Tesla-eiere er avlet fram fra janteloven alene blir nok litt for enkelt, all den tid Tesla er kraftig overrepresentert i skadestatistikken.

P.S. Ser at twitter er godt i gang med å oute sjåføren, og snakker om anmeldelse. Men den som skal anmeldes her er vel sinna-syklisten med kamera på hjelmen?
TM3P "FSD"

Sandvika

Når vi først skjærer over en kam. Fordi som er kjent med «snikefila» på ramstadsletta. Herr nok elbiler generelt overrepresentert, men mener bestemt at Leaf og i3 har høyeste andel snikere, men Tesla er ikke sjeldne heller. Merkelig hvordan folk finner på gjøre ting bak rattet som de aldri ville gjort andre steder i samfunnet.

arthur

Hvorfor? Tja, kanskje det er en enkel forklaring på det, som fortjent?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA