Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Grønn produksjon av E-tron

Startet av tromsø, lørdag 07. september 2019, klokken 21:11

« forrige - neste »

JorEl

kom-så-og-gikk: Hadde miljø vært viktigst hadde jeg kjørt Ioniq.

Miljø er ikke viktigst for deg. Hva med den beste bilen da? :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

automat

Sitat fra: tromsø på mandag 09. september 2019, klokken 21:26


Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.

Jeg tror modellutvalget for elbiler foreløpig er for snevert til at det er mulig å vekte dette i særlig grad. Man må ofte gjøre kompromisser i forhold til hva slags bil som hadde passet best, når nan velger elbil.

Så får det heller bli en bonus hvis en elbil man finner innafor bruksmessig, er produsert grønt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Crown

Sitat fra: JorEl på mandag 09. september 2019, klokken 22:53
kom-så-og-gikk: Hadde miljø vært viktigst hadde jeg kjørt Ioniq.

Miljø er ikke viktigst for deg. Hva med den beste bilen da? :)

Klart en lett bil med et lite batteri og lavest forbruk som Ioniq har minst fotavtrykk. Miljømessig er små batterier best, både produksjonsmessig i forbruk av metaller og vektmessig. Bilen bruker heller ikke strøm mens den ikke kjører, det er også pluss. Men som vanlig når du er inne i bildet så er diskusjonen langt utenfor e-tron :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Pippus

Sitat fra: tromsø på mandag 09. september 2019, klokken 21:26

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert?

I fare for å bli idiotforklart, så er mitt enkle svar er nei!( ..og er det ikke grønnere kjøre kollektivt ;)) Dessuten synes det å være vanskelig å få entydige svar på hva en «grønn» produksjon egentlig er.

Jeg opplever spørsmålet ditt kanskje litt...rart. Litt pretensiøst kanskje. Men det har nok bare med meg å gjøre.
Er du genuint interessert i statistisk materiale om dette, så anbefaler jeg å lage en poll på det

tromsø

#49
Vi er en familie som bor i Tromsø og vi sluttet fly for 3 år siden. For å kunne dra på ferie/jobbreiser har vi hitill tatt buss til Narvik og sen videre med tog, dette har nå blitt litt for komplisert når vi nettopp ble fire i familien. Å bruke ikke fossil kollektiv transport i Troms er umulig, vi har derfor konkludert i at en passe stor elbil er best å investere i. I 2019 finnes det ikke mange å velge på hvis man ikke vil bruke mer enn 500kNOK, så da ble valget e-tron 50 som er den grønneste bilen som passer oss.

Bor man i Oslo og har tilgang til elektriske tog (tog fra Trondheim til Bodø går fremdeles på diesel), ja da hadde vi valgt en mindre elbil og brukt mere tog. Eller ennå bedre, gådd med i elbilspool (finnes heller ikke i Tromsø).

Siste innlegg fra meg i denne tråden, god natt på dere
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Elbilforum admin

#50
MODERATOR

Har delt tråden og slettet noen innlegg før dette, da den sporet helt av.

Hva som er en SUV kan diskuteres her:  https://elbilforum.no/index.php?topic=48252.0
De slettete innleggene kan gjerne gjentas i denne tråden.

Økonomiske og miljømessige aspekter med hensyn til egenproduksjon av el og samfunnsmessige endringer av slik produksjon kan diskuteres her: https://elbilforum.no/index.php?topic=48253.0

MVH
Moderator

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA