Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Grønn produksjon av E-tron

Startet av tromsø, lørdag 07. september 2019, klokken 21:11

« forrige - neste »

JorEl

VAG har de siste 3 årene produsert over 10 000 000 bensin og dieselbiler pr. år!
La oss ta helt av og si at VAG har produsert 100 000elbiler til sammen i alle år.
Dette er ikke å satse på elbil.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

eivhelle

#31
Sitat fra: JorEl på mandag 09. september 2019, klokken 16:19
VAG har de siste 3 årene produsert over 10 000 000 bensin og dieselbiler pr. år!
La oss ta helt av og si at VAG har produsert 100 000elbiler til sammen i alle år.
Dette er ikke å satse på elbil.

Så fordi volumet av elbiler er lavt satses det ikke. Da satser vel heller ikke Tesla på elbiler, siden de ikke er i nærheten av å produsere tilsvarende volumer? Eller er det så at en produsent som kun lager elbiler alltid satser mest, helt uavhengig om man lager 100  eller 1 million biler i året?

For øvrig er det registrert totalt 48943 elbiler fra VW mot totalt 45078 Tesla Model S,X og 3. I tillegg har Audi registrert 3447 etron. Så VAG har levert en god del flere elbiler til det Norske markedet enn Tesla. Det er kun Nissan som har levert flere elbiler med 56325 Leaf.

Men Nissan satser vel heller ikke på elbil siden de også lager flest biler med fossil motor.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

JorEl

Eller man kan snu på miljø-regnestykket.
Hvor mange utslippsfrie biler produserer VAG ifh til bensin og dieselbiler.
Det er jo det som teller for luftkvaliteten.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

"VAG har levert en god del flere elbiler til det Norske markedet enn Tesla."

Utrolig mange elbiler blir solgt i europa, for så å bli eksportert til Norge. Da har f.eks Tyskland solgt så-så mange elbiler i Tyskland, men de kjører alikevel på norke veier..
Vi lever sammen på Jorden, så det er regnestykket for hele verden som er interessant. Da er nok Tesla en større elbilprodusent enn VAG. Å telle registrerte elbiler i Norge er tull og tøys. Ofte så hører man jo at Norge er et så lite marked at det ikke teller. Men det teller altså når VAG skal glorifiseres?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på mandag 09. september 2019, klokken 17:37
Så fordi volumet av elbiler er lavt satses det ikke. Da satser vel heller ikke Tesla på elbiler, siden de ikke er i nærheten av å produsere tilsvarende volumer?
Mm, Tesla produserer mye mere elbiler enn VAG. EGolf er jo bare en oppgulpet fossilbil (sier ikke at det er en dårlig bil), laget for å trå vannet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Et annet moment dere hopper bukk over er teknologiutvikling. Første e-golf (2014)brukte battericeller som gav 24.2kWh med en ren cellevekt på 188 kg. Når facelift utgaven kom (2017) fikk man 35.8 kWh med 218 kg battericeller. BMW i3 har gått gjennom to oppgraderinger fra først 60Ah, så 94Ah til nå 120Ah i samme fysiske pakke. Man har gått fra en batterikjemi med 33% kobolt til 20% og i neste omgang 10%. Man får i dag mye mer kapasitet ut av de samme råvarene enn det som var tilfellet for 5 år siden.

Hvis de store bilfabrikkene skulle ha kunnet påvirke denne utviklingen måtte de ha investert store summer i forskning og utvikling på batteriteknologi. Og man måtte hatt en tidshorisont på 5-10 år før man kunne forvente at forskningen skulle gi produkter man kunne selge. Så man måtte ha startet for 15 år siden om man skulle ha vært på samme sted man er i dag for 5 år siden. Og hvor mange var det som var 100% overbevist om at batterier var fremtiden for bilen i 2004?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

JorEl

Når det gjelder teknologi, så måtte man jo vente på noen patenter som ble frigitt, slik at elbilløpet var i gang. Det var vist noen som hadde kjøpt dem, kun for å gjemme dem bort.. Så kunne man begynne å utvikle bedre motorer og batterier. Men her er det jo ikke blitt lagt ut mange kronene fra de som vil at ICE-bilene skal få kjøre rundt alene. VAG har nok brukt mer penger gjennom reklame, for å fortelle hvor "grønne" de er, en å utvikle noe som vil utfordre deres eksistens.
VAG er ikke på miljøets side enda. Kommer de ikke på rett side, håper jeg de blir straffet på det av forbrukerne.
Å si at VAG er grønne, er akkurat som trådtittelen, optimistisk selvplaging :D ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Dette med teknologi fornektelse/motarbeidelse gjør at Tesla har måtte stå for utvikling av teknologi. Ja det har nok kostet, men det er derfor de ligger fremst. VAG må kjøpe batterier og ting og tang av 3.-part, men Tesla hele tiden prøver å få alt innomhus. Når Tesla er på toppen teknologisk, slik som nå, vil elbilene fra VAG, enten være dårligere enn Tesla sine. Eller de vil være like gode, men altfor dyre å produsere. eks S75D er overlegen E-tron55 selv om den har et 90kwt-batteri. Taper på fart og lengde i den sammenhengen. Her må nok Eltron opp i minst 100kwt mot 75kwt.
Det er egentlig en utrolig kjekk prosess å se på hvordan "the good guys" tar innersvingen på konkurrentene eller Goliat og David om man vil.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

tromsø

Interessant å lese for og emot VAG/Tesla og vem som lager den beste elbilen. Men det er egentlig en unødvendig diskusjon. Jeg sier, ja takk begge to! Vi må få så mange produsenter som mulig til å lage elbiler!

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

#39
Sitat fra: JorEl på mandag 09. september 2019, klokken 21:03
Dette med teknologi fornektelse/motarbeidelse gjør at Tesla har måtte stå for utvikling av teknologi. Ja det har nok kostet, men det er derfor de ligger fremst. VAG må kjøpe batterier og ting og tang av 3.-part, men Tesla hele tiden prøver å få alt innomhus. Når Tesla er på toppen teknologisk, slik som nå, vil elbilene fra VAG, enten være dårligere enn Tesla sine. Eller de vil være like gode, men altfor dyre å produsere. eks S75D er overlegen E-tron55 selv om den har et 90kwt-batteri. Taper på fart og lengde i den sammenhengen. Her må nok Eltron opp i minst 100kwt mot 75kwt.
Det er egentlig en utrolig kjekk prosess å se på hvordan "the good guys" tar innersvingen på konkurrentene eller Goliat og David om man vil.

Hvorfor sammenligner du epler og pærer. Etron er sammelignbar med model X, ikke model S. Og etron knuser model X på pris. Og Model S også for den del. Audi kan tilby en stor premium SUV til 500k. Tesla model X må du betale 837k for. Og hvem bryr seg egentlig om fart og rekkevidde, så lenge rekkevidden er lang nok og bilen tar deg dit du vil.

Og det er for øvrig panasonic som står for teknologiutviklingen av Teslas batterier.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på mandag 09. september 2019, klokken 21:50
Audi kan tilby en stor premium SUV
Man kan si mye rart om etron, men en stor premium SUV er det ikke. En "grøntprodusert" crossover i mellomklassen kanskje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Sitat fra: tromsø på mandag 09. september 2019, klokken 21:26
Interessant å lese for og emot VAG/Tesla og vem som lager den beste elbilen. Men det er egentlig en unødvendig diskusjon. Jeg sier, ja takk begge to! Vi må få så mange produsenter som mulig til å lage elbiler!

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.
Helt enig i at diskusjonen er unødvendig. Jeg gir beng i hva som skjedde i fortiden så sant man fokuserer på å gjøre de rette tingene fremover. VW og Audi jobber målrettet med å rette opp feilene fra diesel skandalen og bruker store resurser på bærekraftig volumproduksjon av elbiler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

JorEl

Sitat fra: tromsø på mandag 09. september 2019, klokken 21:26
Interessant å lese for og emot VAG/Tesla og vem som lager den beste elbilen. Men det er egentlig en unødvendig diskusjon. Jeg sier, ja takk begge to! Vi må få så mange produsenter som mulig til å lage elbiler!

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.
Vi har en felles sak i elbiler, helt klart :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: eivhelle på mandag 09. september 2019, klokken 21:50
Sitat fra: JorEl på mandag 09. september 2019, klokken 21:03
Dette med teknologi fornektelse/motarbeidelse gjør at Tesla har måtte stå for utvikling av teknologi. Ja det har nok kostet, men det er derfor de ligger fremst. VAG må kjøpe batterier og ting og tang av 3.-part, men Tesla hele tiden prøver å få alt innomhus. Når Tesla er på toppen teknologisk, slik som nå, vil elbilene fra VAG, enten være dårligere enn Tesla sine. Eller de vil være like gode, men altfor dyre å produsere. eks S75D er overlegen E-tron55 selv om den har et 90kwt-batteri. Taper på fart og lengde i den sammenhengen. Her må nok Eltron opp i minst 100kwt mot 75kwt.
Det er egentlig en utrolig kjekk prosess å se på hvordan "the good guys" tar innersvingen på konkurrentene eller Goliat og David om man vil.

Hvorfor sammenligner du epler og pærer.
Du har jo en hel fruktkorg ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kom_så_og_gikk

Sitat fra: tromsø på mandag 09. september 2019, klokken 21:26
Interessant å lese for og emot VAG/Tesla og vem som lager den beste elbilen. Men det er egentlig en unødvendig diskusjon. Jeg sier, ja takk begge to! Vi må få så mange produsenter som mulig til å lage elbiler!

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.

Tromsø: welcome to the shitshow.

Jeg tror du vil trives med e-tron, jeg gjør i alle fall det. Men du begynner kanskje å innse at det er en selsom affære å innhente informasjon, tips og råd om akkurat denne bilen på dette forumet. Det går av en eller annen grunn dit høna sparker ganske fort, selv om eiere av e-tron innimellom bidrar med svar og egne erfaringer. Men som sagt, det tar neppe lang tid før enhver tråd angående e-tron begynner å høres ut som en enfingret banjospiller med en streng tilgjengelig. Og det er sjelden bare en slik i "bandet". Det blir fort litt kjedsommelig etter min smak.

Tilbake til bilen. Jeg syns det er greit at Audi reduserer det totale utslippet av produksjonen av bilen (reduserer, ikke minimerer eller eliminerer). Jeg er dog ikke av den oppfatning at mitt valg av e-tron er spesielt miljøvennlig sammenlignet med en 2020 fossilbil. Det er absurd å i det hele tatt tenke at det vil være miljøvennlig å transportere seg milevis på kort tid i en flere tonn tung doning. Transport i det hele tatt er miljøfiendtlig, det ligger i sakens natur. Det sagt, så vil jeg gjerne gjøre det rimelig miljøvennlig, men i en doning som treffer best ift mine kriterier (plass, komfort, awd, brukervennlighet, nærliggende forhandler osv). Hadde miljø vært viktigst hadde jeg kjørt Ioniq. Så i likhet med de fleste andre her inne som har kjøpt eller bestilt e-tron, så har vi nok gjort det ut fra en totalvurdering, og e-tron passet dette best. Men som nevnt: que the music.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA