Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Grønn produksjon av E-tron

Startet av tromsø, lørdag 07. september 2019, klokken 21:11

« forrige - neste »

tromsø

Sitat fra: daktari på søndag 08. september 2019, klokken 16:15
Det har jeg ikke ment, det var en annen fyr som mente vi skulle sykle istedet for bil osv. Men som helårssyklist i 25 år vet jeg at det er et hardt liv, og ikke for alle.

Greit, da misforsto jeg deg. Er for øvrig helårssyklist i Tromsø. Når det ikke er for mye snø i løypa, da blir det ski til jobb :).

Men tilbake til mitt originalspørsmål om hvor mange som tenker på hvordan bilene lages, før innkjøp?
Fordi nesten ingen kommenterer det spørsmålet her så er konklusjonen at ikke er mange tenker på det.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Lepet65

Sitat fra: daktari på søndag 08. september 2019, klokken 16:16
Sitat fra: Lepet65 på søndag 08. september 2019, klokken 14:50
Sitat fra: daktari på søndag 08. september 2019, klokken 13:16
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 11:55
daktari, hva vinner du på et slikt innlegg?
Jeg prøver å forklare at fra å være et klimaproblem til en klimaredder er en lang kontinuerlig skala. Hver enkelt får velge sitt punkt på linjen. Jeg misliker  moralisme og skrytepaver.
PS den viktigste gevinsten med elbil for meg er lokalmiljø, ikke klima.
PS2 jeg sykler til jobb hele året
Og bytter bil en gang i året . . .
Der har vi moralistene ja! Klimaskam tilbake til deg også!
Jepp, kjører dieselbil som jeg kjøpte brukt for 5 år siden men vil gjerne bytte til el hvis den kan brukes til det samme jeg bruker dieseldyret til. Det er det ikke mange elbiler som oppfyller og de som gjør det koster godt over en 1/2-million kroner. Så da blir det gjenbruk/ombruk i noen år til, men jeg betaler bompenger og bruker kollektivt så ofte jeg har mulighet til det. At vi nordmenn går foran og viser vei for resten av verden er bra, men det er ikke alle som har råd til Tesla eller e-tron. Kunne sikkert kjøpt en Leaf og brukt som bil nr 2 men som eneste med sertifikat i husstanden synes jeg det er dyrt og råflott å ha 2 biler. Ang klimaskam er det mange som burde føle det før en stakkars småbarnsfamilie i Oslo.

automat

Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 17:06


Men tilbake til mitt originalspørsmål om hvor mange som tenker på hvordan bilene lages, før innkjøp?
Fordi nesten ingen kommenterer det spørsmålet her så er konklusjonen at ikke er mange tenker på det.

Jeg tror ingen her gidder å kommentere det, fordi man er drittlei dette spørsmålet. Som stadig dras frem av elbilhatere.

Nei, elbiler er ikke perfekte. Og det skulle bare mangle. Vi er fortsatt i elbilens barndom.

Og i motsetning til eksosutslipp, så kan utslipp fra elbilproduksjon løses.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tromsø

Sitat fra: automat på søndag 08. september 2019, klokken 19:27
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 17:06


Men tilbake til mitt originalspørsmål om hvor mange som tenker på hvordan bilene lages, før innkjøp?
Fordi nesten ingen kommenterer det spørsmålet her så er konklusjonen at ikke er mange tenker på det.

Jeg tror ingen her gidder å kommentere det, fordi man er drittlei dette spørsmålet. Som stadig dras frem av elbilhatere.

Nei, elbiler er ikke perfekte. Og det skulle bare mangle. Vi er fortsatt i elbilens barndom.

Og i motsetning til eksosutslipp, så kan utslipp fra elbilproduksjon løses.

Du skjønner visst ikke spørsmålet mitt!
Når hen skal kjøpe ny elbil så har hen muligheten å aktivt velge mellom elbiler som lages mer eller mindre grønt. Det vil si, hen kan stimulere elbilstilverkere å gå over til grønn produksjon. Er dette noe hen tenker på i innkjøpsprosessen?

Ps. Jeg har kjørt elbil lenge og ser elbiler som eneste muligheten til bærekraftig bilburen transport.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

turfsurf

Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 17:06
Men tilbake til mitt originalspørsmål om hvor mange som tenker på hvordan bilene lages, før innkjøp?
Jeg tenker på det. Derfor er Tesla med batteriproduksjon i Nevada ikke så dumt. Jeg tenker og på historikken til bilprodusent, og handlingene deres. Da gir VAG en dårlig smak i munnen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Crown

#20
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2019, klokken 19:58
Jeg tenker på det. Derfor er Tesla med batteriproduksjon i Nevada ikke så dumt. Jeg tenker og på historikken til bilprodusent, og handlingene deres. Da gir VAG en dårlig smak i munnen.

Ja, du mener de bare skal gi opp og legge ned, det hjelper ikke å erkjenne sine feil, si beklager og gjøre det de kan for å rette opp? De har jo fått sine gigantbøter, sagt opp sjefer i hopetall og endret på svært mye.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Sitat fra: Crown på søndag 08. september 2019, klokken 20:08
Ja, du mener de bare skal gi opp og legge ned, det hjelper ikke å erkjenne sine feil, si beklager og gjøre det de kan for å rette opp? De har jo fått sine gigantbøter, sagt opp sjefer i hopetall og endret på svært mye.
De holder fremdeles tilbake. Det er kun profitt som styrer. Grunnen til at det kommer biler i 2020 er kun europeisk lovgivning.

De kunne fint levert mye mere, det hadde bare svidd litt mere i lommeboka. Sorry, min tiltro til VAG er null. De fortjener å gå overende.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

#22
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2019, klokken 21:58
Sitat fra: Crown på søndag 08. september 2019, klokken 20:08
Ja, du mener de bare skal gi opp og legge ned, det hjelper ikke å erkjenne sine feil, si beklager og gjøre det de kan for å rette opp? De har jo fått sine gigantbøter, sagt opp sjefer i hopetall og endret på svært mye.
De holder fremdeles tilbake. Det er kun profitt som styrer. Grunnen til at det kommer biler i 2020 er kun europeisk lovgivning.

De kunne fint levert mye mere, det hadde bare svidd litt mere i lommeboka. Sorry, min tiltro til VAG er null. De fortjener å gå overende.
Dette er ærlig talt bare bullshit. Leveranse av elbiler vil i flere år fremover være begrenset av tilgangen på battericeller. Og det kan man i liten grad kjøpe seg ut av. Det vil si. VAG har brukt sine økonomiske muskler til å kjøpe en god andel av den tilgjengelige batteriproduksjonen slik at de skal være i stand til å levere brukbart volum de kommende årene. Andre bilprodusenter sliter mer med å levere.

Om man har et ærlig ønske om en omlegging av bilproduksjon fra fossil til elbil, er det passe bakstreversk å håpe at den etablerte bilbransjen skal gå overende. Mener du at Tesla skal redde verden alene?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

#23
Sitat fra: eivhelle på mandag 09. september 2019, klokken 11:01
Dette er ærlig talt bare bullshit. Leveranse av elbiler vil i flere år fremover være begrenset av tilgangen på battericeller. Og det kan man i liten grad kjøpe seg ut av. Det vil si. VAG har brukt sine økonomiske muskler til å kjøpe en god andel av den tilgjengelige batteriproduksjonen slik at de skal være i stand til å levere brukbart volum de kommende årene. Andre bilprodusenter sliter mer med å levere.

Om man har et ærlig ønske om en omlegging av bilproduksjon fra fossil til elbil, er det passe bakstreversk å håpe at den etablerte bilbransjen skal gå overende. Mener du at Tesla skal redde verden alene?
De kunne investert i batteriproduksjon på egen hånd for lenge siden. Kom ikke og si at VAG med flere ikke har finansielle muskler til det. Fossilprodusentene har trenert overgangen til elbiler så mye de kan, og driver fortsatt med det. De leverer bare det som maksimerer profitt. Å skylde på batteriprodusentene er bare tull.

At nåtilstanden er at man sliter med å få nok batterier har bare bilfabrikantene seg selv å takke for. Har du virkelig så store VAG skylapper at du ikke innser det?

Hva jeg synes VAG fortjener og hva som i praksis er best for å sikre overgang til elbiler er to forskjellige ting.

Selvfølgelig tror eller mener jeg ikke Tesla skal eller kommer til redde verden alene, har du sett meg påstå det noe sted? Er det noen som sprer bullshit her så er det vel du.

Men jeg tror det er mange som kan steppe inn å ta over etter de tradisjonelle fabrikantene. Elbiler krever ikke samme spesialkompetanse som fossilbiler. Kinesiske produsenter kommer for fullt, pluss selskaper som Byton m.fl. De er sikkert bare happy for å kjøpe opp konkursbo...


Så ja, grønn produksjon er viktig. Men da får de legge det inn over hele fjøla, ikke kun ved etron produksjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

#24
Det er ikke bare produksjonskapasitet på battericeller som er problemet. Man skal også skaffe råvarer. Alt dette tar tid å gjennomføre. Tesla bygde ikke sin første gigafactory over natta heller.

VW og Toyota er verdens største bilprodusenter. Hvem av disse har investert mest for å satse på elbiler? VW har også solgt en betydelig andel av de elbilene som ruller rundt på norske veier.

Jeg synes det er temmelig naivt å tenke at det er bilprodusentene sitt ansvar å fremtvinge endringer. Dette er først og fremst bedrifter som skal tjene penger for sine aksjonærer. Og de får ikke lov av sine styrer å gjøre investeringer som ikke vil være lønnsomme. Og innføring av elbiler er ikke lønnsom forretning med mindre myndighetene legger til rette for det. Ansvaret for at ting har tatt tid kan derfor like gjerne rettes mot myndighetene i for eksempel EU som har brukt for lang tid på å innføre strengere krav til utslipp.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

JorEl

Sitat fra: eivhelle på mandag 09. september 2019, klokken 12:49
1....Dette er først og fremst bedrifter som skal tjene penger for sine aksjonærer. Og de får ikke lov av sine styrer å gjøre investeringer som ikke vil være lønnsomme.

2....Og innføring av elbiler er ikke lønnsom forretning med mindre myndighetene legger til rette for det. Ansvaret for at ting har tatt tid kan derfor like gjerne rettes mot myndighetene i for eksempel EU som har brukt for lang tid på å innføre strengere krav til utslipp.
1. Nøkkelen til at VAG setter egne inntekter forran miljøet. VAG er/var verstingen?
2. VAG jobber aktivt i mot strengere krav. Jobber også aktivt mot myndighetene mtp  sjekk av gjennomføring av miljøkrav.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Legger ved en link som handler om VAG og forurensing. Starten handler om Dieselgate/miljøkriminalitet. Jeg har hoppet til der man snakker om europa.
https://youtu.be/nm5UFqxNzDk?t=512
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

eivhelle

Sitat fra: JorEl på mandag 09. september 2019, klokken 13:21
Legger ved en link som handler om VAG og forurensing. Starten handler om Dieselgate/miljøkriminalitet. Jeg har hoppet til der man snakker om europa.
https://youtu.be/nm5UFqxNzDk?t=512

Det er ingen som bestrider dieselgate, eller at fossil industrien har jobbet for minst mulig restriksjoner. Men det er et langt steg derfra til å forvente at et stort konsern bare skal forkaste sin nåværende teknologiplattform og gjøre enorme investeringer i alternativ teknologi uten sterke intensiver fra myndighetene i de største markedene.

Tesla kan gjøre slike ting fordi en mann sitter med veldig mye av makten. I et konsern som VAG er det hundrevis av mennesker med forskjellig mening som skal bli enige samtidig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på mandag 09. september 2019, klokken 12:49
Det er ikke bare produksjonskapasitet på battericeller som er problemet. Man skal også skaffe råvarer. Alt dette tar tid å gjennomføre. Tesla bygde ikke sin første gigafactory over natta heller.
Nei, men kunne ikke VAG startet samtidig som Tesla? Og de har mye bedre finanser.
Sitat
VW og Toyota er verdens største bilprodusenter. Hvem av disse har investert mest for å satse på elbiler? VW har også solgt en betydelig andel av de elbilene som ruller rundt på norske veier.
At noen er værre er ikke noen unnskyldning.

Sitat
Jeg synes det er temmelig naivt å tenke at det er bilprodusentene sitt ansvar å fremtvinge endringer. Dette er først og fremst bedrifter som skal tjene penger for sine aksjonærer. Og de får ikke lov av sine styrer å gjøre investeringer som ikke vil være lønnsomme. Og innføring av elbiler er ikke lønnsom forretning med mindre myndighetene legger til rette for det. Ansvaret for at ting har tatt tid kan derfor like gjerne rettes mot myndighetene i for eksempel EU som har brukt for lang tid på å innføre strengere krav til utslipp.
Enig mye av det du sier her. Det endrer ikke på at de kunne ha gjort mye mere enn de har, det de har gjort er kun med tanke på kortsiktig profitt. En mangel på langsiktighet og å ta ansvar. Du skjønner store virksomheter som VAG kan tenke på mere enn profitt de og (ink styret). Og når det gjelder myndighetene, hvem har jobbet mere med lobbying og endring av krav enn de tyske bilprodusentene? WLTP er jo bare en vits i.f.h.t. hva det skulle ha vært.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Jeg er ganske sikker på at det finnes mange som jobber i VAG systemet som ønsker at de hadde startet tidligere. Men det er etterpåklokskap. Man kan ikke endre fortiden. Derfor må man heller vurdere innsatsen etter hva man gjør i dag i stedet for å kritisere det som ble gjort i fortiden. Og i dag er VAG blant de mest offensive og seriøse i sin satsing på elbiler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA