Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Grønn produksjon av E-tron

Startet av tromsø, lørdag 07. september 2019, klokken 21:11

« forrige - neste »

tromsø

Jeg lurer på hvor viktig det er for dere andre at din elbil er laget av fornybar energi eller ikke?

Ettersom det kreves mer energi å lage en elbil sammenlignet med en ICE så er det særlig viktig å unngå bruk av fossile kilder for produksjon av bilen. E-tron og i3 lages av fornybar energi så lang som mulig, se artikkelen her under og Tesla har vel samme ambisjon. Ellers har jeg ikke lest om at andre elbiler spesifikk lages av fornybar energi.

Fra: https://www.wired.com/story/audi-e-tron-green-factory/
"Greening step one for Audi, which is owned by Volkswagen, began with the building itself, as it prepared to convert an A1 compact hatchback assembly plant to one equipped to build the E-tron. It set up a 37,000-square-meter photovoltaic farm on the rooftop, which cranks out 3,000 megawatt-hours of electricity per year. This saves the complex 700 metric tons of CO2—equal to the yearly energy use of about 85 homes. The solar cells, which nearly blanket the facility's multiple structures, reduce the plant's total grid-based electricity consumption by 95 percent. The factory also puts a dent in its electricity consumption by using high-efficiency heat exchangers to control the temperature of different areas in the factory, which Audi estimates saves it another 4,000 tons of CO2 emissions annually.
Audi is also the only EV manufacturer in the world to assemble its batteries under the same roof as the car itself, which Danau said helps the automaker increase its efficiency and control battery quality. (The cells come from LG, but the design and assembly of the actual modules is solely an Audi effort.)
The carmaker says it finds the rest of its carbon savings by making environmental choices when it can. For example, Audi purchases carbon credits to offset less savory but, for now, necessary practices, like the incineration of used solvents from the assembly process. It also uses biogas to heat the facility.
Of course, none of this comes cheap. "It's an investment, but if you look at it from a five- or 10-year perspective, it becomes a viable solution," says Audi CEO Bram Schot. "It's also a matter of conviction—do you want to do that, yes or no?"
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

Det hjelper også at Audi har tatt frem etron 50 som bruker 3/4 av battericellene til etron 55. Da kan man produsere 4 biler i stedet for 3 med samme antall battericeller. Så for miljøet sin del er det mest gunstig at vi som forbrukere aksepterer å måtte lade litt oftere. :+1:
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Fossilbil

Artig lesning.

Men jeg må ærlig talt si jeg ikke bryr meg en døyt om hvordan den er produsert :)



tromsø

Takk for svar eivhelle og Fossilbil, en som bryr seg og en som ikke.

For egen del forsvinner en stor del av poenget med elbil hvis den som lager bilen ikke tenker på slike ting. Det positive er at fler og fler bilmerker begynner å snakke om og omstille til grønn produksjon, så det går i rett retning!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Ulle

Sitat fra: tromsø på lørdag 07. september 2019, klokken 21:11
Jeg lurer på hvor viktig det er for dere andre at din elbil er laget av fornybar energi eller ikke?

Ettersom det kreves mer energi å lage en elbil sammenlignet med en ICE så er det særlig viktig å unngå bruk av fossile kilder for produksjon av bilen. E-tron og i3 lages av fornybar energi så lang som mulig, se artikkelen her under og Tesla har vel samme ambisjon. Ellers har jeg ikke lest om at andre elbiler spesifikk lages av fornybar energi.

Fra: https://www.wired.com/story/audi-e-tron-green-factory/
"Greening step one for Audi, which is owned by Volkswagen, began with the building itself, as it prepared to convert an A1 compact hatchback assembly plant to one equipped to build the E-tron. It set up a 37,000-square-meter photovoltaic farm on the rooftop, which cranks out 3,000 megawatt-hours of electricity per year. This saves the complex 700 metric tons of CO2—equal to the yearly energy use of about 85 homes. The solar cells, which nearly blanket the facility's multiple structures, reduce the plant's total grid-based electricity consumption by 95 percent. The factory also puts a dent in its electricity consumption by using high-efficiency heat exchangers to control the temperature of different areas in the factory, which Audi estimates saves it another 4,000 tons of CO2 emissions annually.
Audi is also the only EV manufacturer in the world to assemble its batteries under the same roof as the car itself, which Danau said helps the automaker increase its efficiency and control battery quality. (The cells come from LG, but the design and assembly of the actual modules is solely an Audi effort.)
The carmaker says it finds the rest of its carbon savings by making environmental choices when it can. For example, Audi purchases carbon credits to offset less savory but, for now, necessary practices, like the incineration of used solvents from the assembly process. It also uses biogas to heat the facility.
Of course, none of this comes cheap. "It's an investment, but if you look at it from a five- or 10-year perspective, it becomes a viable solution," says Audi CEO Bram Schot. "It's also a matter of conviction—do you want to do that, yes or no?"

Fint det Audi gjør her, men hovedgrunnen til at det kreves mer energi for produksjon av en elbil er vel produksjonen av battericellene som gjøres hos LG et sted i asia? I tillegg er det vel også sånn at brorparten av komponentene som går inn i en bil produseres av underleverandører, slik at det totale co2-regnskapet for bilen handler om langt mer enn audis fabrikk alene. Lukter mao litt grønnvasking om det bare er etronfabrikken de utstyrer med solceller og varmegjenvinning - men om dette er noe de skal gjøre over hele fjøla OG kreve tiltak fra underleverandører så tommel opp fra meg.

Så kan man jo også innvende at for 95% av kjøreturene kunne du klart deg med feks 1300kg i3 med 42kwh batteri istedenfor 2500kg audi med 95kwh batteri som nok vil gitt en nær halvering av co2-utslipp på livssyklus. Eller bare syklet mer, droppet noen flyturer, flyttet til en mer klimavennlig del av landet (tromsø er for kaldt og krever for mye transport av varer) osv osv.


2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Ingeniøren

Sitat fra: Ulle på søndag 08. september 2019, klokken 01:46
Sitat fra: tromsø på lørdag 07. september 2019, klokken 21:11
Jeg lurer på hvor viktig det er for dere andre at din elbil er laget av fornybar energi eller ikke?

Ettersom det kreves mer energi å lage en elbil sammenlignet med en ICE så er det særlig viktig å unngå bruk av fossile kilder for produksjon av bilen. E-tron og i3 lages av fornybar energi så lang som mulig, se artikkelen her under og Tesla har vel samme ambisjon. Ellers har jeg ikke lest om at andre elbiler spesifikk lages av fornybar energi.

Fra: https://www.wired.com/story/audi-e-tron-green-factory/
"Greening step one for Audi, which is owned by Volkswagen, began with the building itself, as it prepared to convert an A1 compact hatchback assembly plant to one equipped to build the E-tron. It set up a 37,000-square-meter photovoltaic farm on the rooftop, which cranks out 3,000 megawatt-hours of electricity per year. This saves the complex 700 metric tons of CO2—equal to the yearly energy use of about 85 homes. The solar cells, which nearly blanket the facility's multiple structures, reduce the plant's total grid-based electricity consumption by 95 percent. The factory also puts a dent in its electricity consumption by using high-efficiency heat exchangers to control the temperature of different areas in the factory, which Audi estimates saves it another 4,000 tons of CO2 emissions annually.
Audi is also the only EV manufacturer in the world to assemble its batteries under the same roof as the car itself, which Danau said helps the automaker increase its efficiency and control battery quality. (The cells come from LG, but the design and assembly of the actual modules is solely an Audi effort.)
The carmaker says it finds the rest of its carbon savings by making environmental choices when it can. For example, Audi purchases carbon credits to offset less savory but, for now, necessary practices, like the incineration of used solvents from the assembly process. It also uses biogas to heat the facility.
Of course, none of this comes cheap. "It's an investment, but if you look at it from a five- or 10-year perspective, it becomes a viable solution," says Audi CEO Bram Schot. "It's also a matter of conviction—do you want to do that, yes or no?"

Fint det Audi gjør her, men hovedgrunnen til at det kreves mer energi for produksjon av en elbil er vel produksjonen av battericellene som gjøres hos LG et sted i asia? I tillegg er det vel også sånn at brorparten av komponentene som går inn i en bil produseres av underleverandører, slik at det totale co2-regnskapet for bilen handler om langt mer enn audis fabrikk alene. Lukter mao litt grønnvasking om det bare er etronfabrikken de utstyrer med solceller og varmegjenvinning - men om dette er noe de skal gjøre over hele fjøla OG kreve tiltak fra underleverandører så tommel opp fra meg.

Så kan man jo også innvende at for 95% av kjøreturene kunne du klart deg med feks 1300kg i3 med 42kwh batteri istedenfor 2500kg audi med 95kwh batteri som nok vil gitt en nær halvering av co2-utslipp på livssyklus. Eller bare syklet mer, droppet noen flyturer, flyttet til en mer klimavennlig del av landet (tromsø er for kaldt og krever for mye transport av varer) osv osv.

:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tromsø

Ulle, takk for kommentarer. Er enig i at Audi må stille krav til underleverandører, særlig til LG. Men det som er viktig her er jo at Audi med E-tron forsøker gjøre en god del grønnere bilproduksjon og stiller krav (samme som Tesla). Det går som sagt i rett retning.

Er også enig i at man ikke skal kjøre rundt med en større batteripakke enn det man trenger. Akkurat derfor og selvfølgelig for at prisen er betydelig lavere har jeg bestilt E-tron 50 (med 71kWh), ikke 55 som har 95kWh.

Vi har kun en bil, er nå blitt en familie på 4 men vår Leaf 24kWh blir for trang og har for kort rekkevidde for kunne kjøre på ferieturer.

Ingen i familien flyr siden 3 år og vi tenker mye på CO2 forbruk på det meste vi gjør. Har under flere år regnet ut hvor mye CO2 jeg slipper ut per år via https://www.klimatkontot.se/
For fem år siden når jeg kjørte fossilt, flydde en del etc så lå jeg på 10 tonn CO2 per år, nå ligger jeg på 2.3 tonn per år. Så det går å gjøre forskjell og det går å leve klimatsmart også i Tromsø!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Kårepåsporet

Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 09:21
Ulle, takk for kommentarer. Er enig i at Audi må stille krav til underleverandører, særlig til LG. Men det som er viktig her er jo at Audi med E-tron forsøker gjøre en god del grønnere bilproduksjon og stiller krav (samme som Tesla). Det går som sagt i rett retning.

Er også enig i at man ikke skal kjøre rundt med en større batteripakke enn det man trenger. Akkurat derfor og selvfølgelig for at prisen er betydelig lavere har jeg bestilt E-tron 50 (med 71kWh), ikke 55 som har 95kWh.

Vi har kun en bil, er nå blitt en familie på 4 men vår Leaf 24kWh blir for trang og har for kort rekkevidde for kunne kjøre på ferieturer.

Ingen i familien flyr siden 3 år og vi tenker mye på CO2 forbruk på det meste vi gjør. Har under flere år regnet ut hvor mye CO2 jeg slipper ut per år via https://www.klimatkontot.se/
For fem år siden når jeg kjørte fossilt, flydde en del etc så lå jeg på 10 tonn CO2 per år, nå ligger jeg på 2.3 tonn per år. Så det går å gjøre forskjell og det går å leve klimatsmart også i Tromsø!
:+1:

daktari

Sitat fra: Ulle på søndag 08. september 2019, klokken 01:46
Så kan man jo også innvende at for 95% av kjøreturene kunne du klart deg med feks 1300kg i3 med 42kwh batteri istedenfor 2500kg audi med 95kwh batteri som nok vil gitt en nær halvering av co2-utslipp på livssyklus. Eller bare syklet mer, droppet noen flyturer, flyttet til en mer klimavennlig del av landet (tromsø er for kaldt og krever for mye transport av varer) osv osv.
så kan man faktisk si at ved å sitte på sofaen hele livet bruker man endra mindre energi enn hvis man reiser litt, kan bare spise gress fra egen potteplante, og event slutte å spise noe i det hele tatt så skaper man ingen utslipp...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

daktari, hva vinner du på et slikt innlegg?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 11:55
daktari, hva vinner du på et slikt innlegg?
Jeg prøver å forklare at fra å være et klimaproblem til en klimaredder er en lang kontinuerlig skala. Hver enkelt får velge sitt punkt på linjen. Jeg misliker  moralisme og skrytepaver.
PS den viktigste gevinsten med elbil for meg er lokalmiljø, ikke klima.
PS2 jeg sykler til jobb hele året
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Interessant at du syns jeg er en skrytepave for at jeg skriver at jeg har redusert utslippene mine.

Ja ja, tanken med mitt innlegg fra begynnelsen var bare å høre med forumet hvor mange som tenker på hvordan bilene lages.



2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Lepet65

Sitat fra: daktari på søndag 08. september 2019, klokken 13:16
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 11:55
daktari, hva vinner du på et slikt innlegg?
Jeg prøver å forklare at fra å være et klimaproblem til en klimaredder er en lang kontinuerlig skala. Hver enkelt får velge sitt punkt på linjen. Jeg misliker  moralisme og skrytepaver.
PS den viktigste gevinsten med elbil for meg er lokalmiljø, ikke klima.
PS2 jeg sykler til jobb hele året
Og bytter bil en gang i året . . .

daktari

Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 13:56
Interessant at du syns jeg er en skrytepave for at jeg skriver at jeg har redusert utslippene mine.

Ja ja, tanken med mitt innlegg fra begynnelsen var bare å høre med forumet hvor mange som tenker på hvordan bilene lages.
Det har jeg ikke ment, det var en annen fyr som mente vi skulle sykle istedet for bil osv. Men som helårssyklist i 25 år vet jeg at det er et hardt liv, og ikke for alle.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Lepet65 på søndag 08. september 2019, klokken 14:50
Sitat fra: daktari på søndag 08. september 2019, klokken 13:16
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 11:55
daktari, hva vinner du på et slikt innlegg?
Jeg prøver å forklare at fra å være et klimaproblem til en klimaredder er en lang kontinuerlig skala. Hver enkelt får velge sitt punkt på linjen. Jeg misliker  moralisme og skrytepaver.
PS den viktigste gevinsten med elbil for meg er lokalmiljø, ikke klima.
PS2 jeg sykler til jobb hele året
Og bytter bil en gang i året . . .
Der har vi moralistene ja! Klimaskam tilbake til deg også!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA