Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Understellbehandling?

Startet av reitsma, lørdag 07. september 2019, klokken 12:39

« forrige - neste »

reitsma

Hei

Er det vanlig å ha disse biler understellbehandlet eller ei? Bor i Grenland med mye salting på veier, i tilfelle hva foretrekkes, tectyl eller olje? Personlig mer tro på olje. Bilen er 3 år gammel.

Ingeniøren

#1
Bilen er bygd i karbon og aluminium samt lakkerte plast paneler. Det eneste som kan ruste er oppheng og ting ifm hjul. Bremsene vil ruste litt men de kan ikke behandles. Jeg rustbehandlet selv oppheng når bilen var ny og du kan jo ta en sjekk her men normalt skal ikke detter være noe problem med rust på i3.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

reitsma

Kan gå over opphenget med litt linnolje når jeg bytter til vinterdekk da. Gledelig med en bil som ikke ruster...

quandt1960

Egentlig misvisende at karbon ikke ruster, ja det ruster ikke men det kan korrodere som de fleste andre reaktive stoffer. Det som er styrken med i3 er at selve karbonfibrene er støpt i ganske tykk solid plastikk og er så å si fri for fare for korrodering. Da er dette vel å merke et issue primært i form av galvanisk korrosjon der karbon er bondet med andre legeringer noe i3 består mye av mellom drive og lifemodulen. Men det har BMW løst på en ganske genial måte. Resten av bilen er AlSi-XX legeringer som korroderer svæært sakte grunnet en tynn og gråhvit hinne av oksider som et beskyttende lag, samme prinsippet som gjør at titan er svært motstandsdyktig mot korrosjon. Derfor ville jeg ikke behandlet en i3, kun spylt den godt og jevnlig om vinteren for å få vekk saltet. Hva gjelder bremser kan disse slipes ned noe hos BMW service i en egen maskin men ofte er dette en nesten like dyr løsning som nye skiver i Norge. Usikker hvor mye dette tilbys i Norge men det er en del av opplæringen til serviceteknikere som jobber med i3. Det er også bedre for miljøet. Om du har bilen i Comfort så hjelper det å hogge til jevnlig i nedoverbakker dersom du ikke har bil bak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA