Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bug og nag! How to succeed without really trying.

Startet av Motorwatt, fredag 06. september 2019, klokken 18:54

« forrige - neste »

geear

Ingenting er som en haug med tastaturkrigere som tydeligvis vet så utrolig godt hvordan andre bruker autopiloten i bilen sin, og hvor de har fokuset sitt. Ser en her oppe sier at det ofte er feil å tro at andre er som en selv, men det er et velkjent uttrykk som sier det motsatte - "på seg selv kjenner en andre".

Handyman

Sitat fra: gr på tirsdag 10. september 2019, klokken 23:17
Og for min del er det selv med armene hvilende på fanget fortsatt snakk om å holde i rattet, for å kjenne ikke bare på bilen, men også rattet, hva den gjør. Det tar ikke noe ekstra tid å gripe tak når man først har rattet i klypa. Er bare sykt irriterende å måtte ta i unødvendig mye hvert femtende sek.
Jeg gjør det på samme måte, men opplever svært sjelden (kun på lange rettstrekker) at bilen ikke registrerer at jeg holder i rattet. Kjører du S eller X?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Har en to måneder gammel X75 som lånebil, og det er en rar opplevelse. I 110 km/t på E18 reduserer den hastigheten når den kommer bak en saktegående bil i samme fil. Det skal den jo gjøre, men denne bilen gjør det når avstanden er 150-200 meter! Og det er med avstandsinnstilling på 1. Min S gjør det ved ca. 50 meters avstand. Med Xen må man hjelpe til med wattpedalen ved hver forbikjøring, og filbytte blir helt merkelig. NoA på denne bilen er helt ubrukelig i forhold til S som heller ikke er noe geni i denne øvelsen.

Med stor fare for å fornærme noen X-eiere må jeg si at S er en mye bedre bil å kjøre, både med og uten bruk av AP/TACC. For meg er det som å kjøre et slagskip i forhold (noe jeg selvsagt har lang erfaring i..) 8)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

På NoA begynner min bil (TM3) forsiktig å redusere hastighet ganske tidlig når jeg tar igjen biler i samme fil, men den øker farten så snart jeg setter på blinkeren. Jeg har derfor lært meg å skifte fil tidlig nok. Tror det er vesentlig kortere enn 200m, da jeg tror at maks rekkevidde på RADARen er 160m.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Etter det jeg forstår har AP1 og AP2 Bosch radar med 160 meters rekkevidde. I AP2.5 sitter det visstnok Continental-radar med rekkevidde fra 170-250 meter (juryen er ute..). I og for seg ikke viktig om det er 170 eller 200 fordi dette er atskillig lenger enn i min 2018 S, og medfører (IMO) unødvendig manuell korrigering. Hvor stor blir avstanden hvis man setter den til 7? 1 kilometer?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 17. september 2019, klokken 13:55

Med stor fare for å fornærme noen X-eiere må jeg si at S er en mye bedre bil å kjøre, både med og uten bruk av AP/TACC. For meg er det som å kjøre et slagskip i forhold (noe jeg selvsagt har lang erfaring i..) 8)
Fint det for oss som liker å kjøre slagskip i stedet for fregatt
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Slagskip er understyrte, trege i bevegelsene, trenger stor plass, har utseende mot seg, og har dårlig akselerasjon. Fregatter derimot....  ;D.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 17. september 2019, klokken 15:41
Etter det jeg forstår har AP1 og AP2 Bosch radar med 160 meters rekkevidde. I AP2.5 sitter det visstnok Continental-radar med rekkevidde fra 170-250 meter (juryen er ute..). I og for seg ikke viktig om det er 170 eller 200 fordi dette er atskillig lenger enn i min 2018 S, og medfører (IMO) unødvendig manuell korrigering. Hvor stor blir avstanden hvis man setter den til 7? 1 kilometer?
Uansett rekkevidde på RADARen så er det på min bil ingen merkbar forskjell på 1 eller 7 i avstanden før den sakker ned når jeg tar igjen biler. Det påvirker bare hvor nærme den til slutt legger seg i ro bak bilen foran.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kraez

Sitat fra: Handyman på tirsdag 17. september 2019, klokken 23:17
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 17. september 2019, klokken 15:41
Etter det jeg forstår har AP1 og AP2 Bosch radar med 160 meters rekkevidde. I AP2.5 sitter det visstnok Continental-radar med rekkevidde fra 170-250 meter (juryen er ute..). I og for seg ikke viktig om det er 170 eller 200 fordi dette er atskillig lenger enn i min 2018 S, og medfører (IMO) unødvendig manuell korrigering. Hvor stor blir avstanden hvis man setter den til 7? 1 kilometer?
Uansett rekkevidde på RADARen så er det på min bil ingen merkbar forskjell på 1 eller 7 i avstanden før den sakker ned når jeg tar igjen biler. Det påvirker bare hvor nærme den til slutt legger seg i ro bak bilen foran.

Har også merket denne de siste månedene. Ligger jeg i 90 i 80 sone, og det er en bil (langt) foran som holder 80, begynner AP å redusere farten nesten så snart bilen foran er i syne. Mener det ikke var slik tidligere.
Model X100D - November 2017

Tiger123


Jeg må gi autopilot litt skryt. Da mener jeg TACC.. Mellom Jessheim og sinsenkrysset til/fra jobb i tett trafikk har den vært fenomenal i hele sommer. Ikke at jeg bruker den absolutt hele tiden, men bruker den mye. Behagelig, myk og "riktig" tempo hele veien.
Jeg kritiserte den i det vide og brede i mai/juni, så på plass med litt ros nå. Ikke prøvd den på landevei i det siste, det skal sies. Får teste til helga. Har 2019.20.2.1.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tiger123

#58
Siste halvdel av junieller begynnelsen av juli tipper jeg. Men ja har stoppet helt opp..:/ Bra bilen går da:)

Altså ikke fått noe, har krysset av for "advanced" eller hva det heter, på software valget.

Motorwatt

2019.20.2.1, hvor 20 er ukenummeret den ble released. Uke 20 begynte 13 mai, så jeg hadde nok konfrontert Tesla.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA