Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bug og nag! How to succeed without really trying.

Startet av Motorwatt, fredag 06. september 2019, klokken 18:54

« forrige - neste »

Motorwatt

Hårklemme og kobber ble nevnt .... Så her er det tydeligvis ikke HighTec som skal til. Hårklemme har jeg tilgang til, og søker nå desperat etter kobberleverandører.  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Hvis man bruker diverse triks for å lure bilen til å tro at man holder i rattet og deretter kommer ut for en ulykke vil jeg tro forsikringsselskapet ikke blir så begeistret. Uavengig av hvem som måtte ha skylden.

Motorwatt

Det tror jeg alle er klar over. Mitt innlegg skulle egentlig være å regne som et forsøk på humor....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på fredag 06. september 2019, klokken 20:24
Det jeg virkelig føler mangler med dagens AP (jeg er liksom aldri så plaget av phantombremsing) er å bare kunne hvile hendene i fanget. Det er veldig avslappende.

Nag eller ikke nag utgjør ingen forskjell ift å måtte ha hendene på rattet.
Ingen av systemene som leveres i dag tillater at du sitter med hendene i fanget. Alle er hands on, dvs du må ha hendene på rattet. Selv ikke AP1 som kjører dønn stabilt og forutsigbart bør man ha hendene noe annet sted enn på rattet annet enn i korte perioder hvor du uansett følger med på veien.

Årsaken er at dersom bilen skulle finne på noe rart er reaksjonstiden din uendelig mye kortere om du har hendene på rattet enn om de ligger noe annet sted. Du merker det umiddelbart med hånden om rattet gjør en brå bevegelse. Har du ikke hånden på rattet må du vente til kroppen din merker bilens så du går glipp av reaksjonstiden som ligger latent i tiden det tar fra rattet beveges til bilen endrer retning (prøv å sving fort fra side til side på motorvei så kjenner du treghet i bil vs ratt).
I tillegg må du flytte hendene opp på rattet. Den tiden der kan være alt for å unngå at støttesystemet ender i ulykke.

Jeg skulle gjerne hatt et system jeg også som tillot meg å ikke se på trafikken i det hele tatt og heller ta de mest komplekse kryssene selv, men et slikt system ser ut til å være noen år unna fortsatt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Har aldri kjørt lange strekk uten hendene på rattet, men syns det fungerte utrolig bra å ha hendene liggende på fanget med tommelen inni rattet, kjente alltid godt hva den gjorde og var kjapp til å gripe tak. Men så har jeg heller aldri opplevd at den har gjort slike uventede ting. Den gjør sprell i rundkjøringer eller på veier uten merking, men det er ventet - skjønner jo når slike partier kommer. På motorveier og landeveier med god merking har den vært helt usannsynlig stabil og kjørt vanvittig bra - frem til eu-møkka. Plagen nå er at den krever så mye motstand at en må sitte og holde i rattet, og da kan jeg omtrent like godt styre selv.

kodax

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. september 2019, klokken 13:38...Den tiden der kan være alt for å unngå at støttesystemet ender i ulykke...
:+1:
Jeg er glad for at det ikke er mange Teslaer som fyker rundt på autopilot uten at sjåførene må ha hendene på rattet, selv om de sjåførene selv mener at det garantert går fint.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Hvis jeg er en av de du sikter til, så vil jeg bare si at jeg er en dårligere sjåfør med dagens AP enn jeg var før EU-nag-en. Nå handler det mer om å hele tiden gi nok motstand til at den ikke nagger. Slik den var hadde jeg mye mer fokus riktig sted og var mer avslappet, noe som gjorde iallfall meg til en bedre sjåfør. Naggingen fører heller til mer aggressiv/irritabel atferd.

Vi må uansett stole på at personer som har fått førerkort og setter seg bak rattet på en bil faktisk er i stand til å ta gode vurderinger, ellers er ikke dette liv laga...

kodax

Dagens løsning sier man skal holde hendene på rattet, dersom det skaper aggressiv/irritabel atferd må man vel heller la vær å bruke funksjonaliteten?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitat fra: kodax på tirsdag 10. september 2019, klokken 13:43
Dagens løsning sier man skal holde hendene på rattet, dersom det skaper aggressiv/irritabel atferd må man vel heller la vær å bruke funksjonaliteten?
Tesla kan kan anbefale dette, men vår "Lov om vegtrafikk" kan kreve (som vanlig veldig generelle):

§6: Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: gr på tirsdag 10. september 2019, klokken 12:49
Vi må uansett stole på at personer som har fått førerkort og setter seg bak rattet på en bil faktisk er i stand til å ta gode vurderinger, ellers er ikke dette liv laga...
Mulig jeg misforstår, eller at du er ironisk, men hvis du faktisk mener at de som har fått førerkort kan vurdere slikt selv og at det ikke er behov for systemer som tvinger brukerne til å holde i rattet, så er det vel flere gode eksempler på at det ikke stemmer, feks: https://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/NR20190904.aspx
SitatThe NTSB determined the probable cause for the crash was the Tesla driver's lack of response to the fire truck parked in his lane, due to his inattention and overreliance on the car's advanced driver assistance system
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Ikke ironisk. Er ganske sikker på at vedkommende du henviser til ikke har hatt god atferd i trafikken verken med eller uten autopilot, samme med han som satt i passasjersetet i england, mens bilen cruisa i fast lane forbi andre biler. Dette er de samme som uansett vil manipulere rattsensoren ved å putte en litago eller appelsin inni rattet. Eller henge på et fiskelodd, som jeg også har hørt folk bruke. De som VIL bruke det på den måten får det til enten det er 15 sekunder eller 90 sekunder. Det betyr nada med en appelsin i rattet, men det betyr noe for normal hensynsfull bruk av bilen. Jeg for min del har ikke lyst til å manipulere noe som helst, men forteller deg/dere at jeg var en mindre irritabel sjåfør med roligere atferd da autopiloten var uten EU-begrensningene. Bilen var også mer forutsigbar med at den kjørte fine svinger uten å gi folk hjerteinfarkt med alarmer og drit bare fordi svingen er krapp. Altså ikke tekniske begrensninger, kun et påfunn fra EU.

spirrevipp

Sitat fra: kodax på tirsdag 10. september 2019, klokken 13:43
Dagens løsning sier man skal holde hendene på rattet (snip)

Problemet med dagens løsning er jo at den ikke sjekker om man har hendene på rattet, men sjekker at man gir rattet nok motstand. For meg er det helt unaturlig å gi rattet motstand på den måten, (nesten) like dumt som å kreve at folk plukket seg i nesa, trakk i øreflippen eller stakk ut tunga med jevne mellomrom...

Selv har jeg begynt å "henge" en arm på rattet istedenfor å hvile armene på rattet slik jeg helst vil, men det er mindre komfortabelt - spesielt når man skal kjøre langt.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Fornybarbil

Så lenge man følger med og har øynene på veien går det fint. Hendene kan fint ligge på låret uten at reaksjonstiden blir mye lenger. Man har da kjørt bil i 20 år og vet nøyaktig hvor den skal til en hver tid. Enhver unaturlig retningsforandring fører til at hendene øyeblikkelig er på rattet.
Dere som ikke tror på dette har enten kjørt lite bil eller brukt autopilot lite. Which is it?

kodax

Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 10. september 2019, klokken 22:04
Så lenge man følger med og har øynene på veien går det fint. Hendene kan fint ligge på låret uten at reaksjonstiden blir mye lenger. Man har da kjørt bil i 20 år og vet nøyaktig hvor den skal til en hver tid. Enhver unaturlig retningsforandring fører til at hendene øyeblikkelig er på rattet.
Dere som ikke tror på dette har enten kjørt lite bil eller brukt autopilot lite. Which is it?
...hvis bare alle sjåfører hadde vært like selvsikre, så hadde 100% av alle ulykker vært den andre sjåførens skyld...
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Fornybarbil

Det tar vel 0.2s å sende signal om å stramme musklene i hånden for å ta kontroll over bilen. Hvor mange ekstra ms tror dere det tar å løfte hånden 5cm i samme bevegelsen? 10ms? 15ms?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA