Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal vi ha renere luft i byene må Diesel bilene tilbake a

Startet av elektrolux, fredag 06. september 2019, klokken 13:31

« forrige - neste »

xyzzy

#15
Sitat fra: PNR1A på søndag 08. september 2019, klokken 16:24
Ellers ikke mange som sykler om vinter, hele satsing er bare tull og bortkastet penger. Burde brukes på kollektivtransport, flere avganger og billigere billetter.


(dette gjelder Oslo, gitt stedsbetegnelsene over)
Billigere billetter i Oslo er sløsing med penger. At det finnes mange i Oslo som synes det er for dyrt med månedskort og derfor kjører bil høres veldig usannsynlig ut.

Min egen erfaring er at det først og fremst er reisetid som tvinger frem bilbruk - reisetid fra dør til dør. Kollektivtrafikken i Oslo er stort sett lagt opp til å komme fra et sted inn til sentrum. Tiden det tar er ikke veldig bra, men grei. Når du egentlig skal til et annet sted et godt stykke utenfor sentrum blir reisetiden fort veldig lang. Jeg bruker kollektivt nesten alle dager, men 1-2 ganger i måneden har jeg ettermiddagsmøte på en annen kant av byen. Bil hjem: ca 20 min. Kollektiv hjem: 1t 10 min. For meg er dette et unntak, men mitt unntak er andres hverdag.

Jeg tror vel at om man vil flytte flere over fra bil til kollektivt i Oslo er det veldig, veldig langt unna at den beste bruken av pengene er lavere priser.

Amoss

Sitat fra: xyzzy på søndag 08. september 2019, klokken 20:16
Jeg tror vel at om man vil flytte flere over fra bil til kollektivt i Oslo er det veldig, veldig langt unna at den beste bruken av pengene er lavere priser.

Ut i fra denne retorikken er det altså heller ikke noen effekt av å øke bompengene?

Sammenligningen blir tilgjengelighet+pris for kombinasjonen parkering på innfartsparkeringen (for de det er relevant for) og kollektivtrafikk (herunder også reisetid på kollektiv vs. å kjøre selv) vs. tilgjengelighet+pris for kombinasjonen av å kjøre (herunder både bompenger og tid i kø) og parkering i sentrum.

Så jo, pris på kollektivtrafikken er relevant. Men ikke helt isolert fra de øvrige kriteriene.
Model S 85D

xyzzy

Sitat fra: Amoss på mandag 09. september 2019, klokken 08:28
Sitat fra: xyzzy på søndag 08. september 2019, klokken 20:16
Jeg tror vel at om man vil flytte flere over fra bil til kollektivt i Oslo er det veldig, veldig langt unna at den beste bruken av pengene er lavere priser.

Ut i fra denne retorikken er det altså heller ikke noen effekt av å øke bompengene?


Det har det nok avgjort - sett prisen til tusen kroner per passering, og jeg hadde ofret timene spart på å bruke kollektiv. Men livskvaliteten hadde gått kraftig ned - fordi du gjør et av alternativene dårligere, ikke det andre bedre.

Det er slik jeg opplever at man driver samferdselspolitikk nå, og det er ikke bra. Det ville være langt bedre å se på hvordan man kan få reisetiden ned for ulike forflytningsmønstre i byen med kollektivt.

Amoss

Sitat fra: xyzzy på mandag 09. september 2019, klokken 11:50
Det har det nok avgjort - sett prisen til tusen kroner per passering, og jeg hadde ofret timene spart på å bruke kollektiv. Men livskvaliteten hadde gått kraftig ned - fordi du gjør et av alternativene dårligere, ikke det andre bedre.

Nettopp, så derfor har pris noe å si, også for kollektivtrafikk. Sett prisen opp og færre vil se det som ett realistisk alternativ, og sett prisen ned og flere vil bruke det. Har selv - den tid jeg bodde i Oslo - sett at om man var ett par/tre stykker kunne man ta taxi rimelig langt før det ble like dyrt som enkeltbilletter på bussen... Og mye raskere. Med egen bil hadde det vært enda billigere og raskere (men dette var noen år siden, så vet ikke helt hvordan dette forholder seg i dag...).

Men det jeg hører om i dag er hvor mye man sparer på å ta en el-spark isteden for bussen...
Model S 85D

xyzzy

Sitat fra: Amoss på mandag 09. september 2019, klokken 17:26
Sitat fra: xyzzy på mandag 09. september 2019, klokken 11:50
Det har det nok avgjort - sett prisen til tusen kroner per passering, og jeg hadde ofret timene spart på å bruke kollektiv. Men livskvaliteten hadde gått kraftig ned - fordi du gjør et av alternativene dårligere, ikke det andre bedre.

Nettopp, så derfor har pris noe å si, også for kollektivtrafikk. Sett prisen opp og færre vil se det som ett realistisk alternativ, og sett prisen ned og flere vil bruke det. Har selv - den tid jeg bodde i Oslo - sett at om man var ett par/tre stykker kunne man ta taxi rimelig langt før det ble like dyrt som enkeltbilletter på bussen... Og mye raskere. Med egen bil hadde det vært enda billigere og raskere (men dette var noen år siden, så vet ikke helt hvordan dette forholder seg i dag...).

Men det jeg hører om i dag er hvor mye man sparer på å ta en el-spark isteden for bussen...

Jeg sier ikke at pris ikke virker, kun at prisen på månedskort lokalt i Oslo allerede er langt lavere enn for bil - derfor vil nok ikke mange bilister ta lokaltrafikk i Oslo om kollektivtrafikken blir billigere.

At reisetiden er grei, at det er plass og at man kan stole på at transporten kommer er viktigere - og da bør pengene brukes der.

Amoss

Sitat fra: xyzzy på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:56
Jeg sier ikke at pris ikke virker, kun at prisen på månedskort lokalt i Oslo allerede er langt lavere enn for bil - derfor vil nok ikke mange bilister ta lokaltrafikk i Oslo om kollektivtrafikken blir billigere.

At reisetiden er grei, at det er plass og at man kan stole på at transporten kommer er viktigere - og da bør pengene brukes der.

Nå hverken bor eller jobber jeg i Oslo, så å gå for månedkort er rimelig irrelevant for meg (og har derfor heller ikke sjekket prisene på disse). Men fra tid til annen må jeg inn ditt likevel. Når man ser hva det koster å parkere på innfartsparkeringen jeg ville bruke + tog inn til byen + buss/trikk i byen så er det lite å spare i forhold til å kjøre bil, og så lite at det ikke er verd den ekstra tiden det tar. Unntaket er dersom jeg skal helt ned i sentrum, der vil prisen på parkering vippe det over den andre veien (og i sentrum er også kollektivtilbudet så godt at det er lite ekstra tid å snakke om).

Lavere pris på enkeltbilletter inne i byen, lavere pris på togbilletten inn til byen og lavere parkeringsavgift på innfartsparkeringen er alle ting som ville kunne bidra til at det blir lettere/mer fornuftig å la bilen bli stående igjen utenfor. Så klart sammen med det du ramser opp i det siste avsnittet.
Model S 85D

xyzzy

Sitat fra: Amoss på onsdag 11. september 2019, klokken 09:51
Sitat fra: xyzzy på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:56
Jeg sier ikke at pris ikke virker, kun at prisen på månedskort lokalt i Oslo allerede er langt lavere enn for bil - derfor vil nok ikke mange bilister ta lokaltrafikk i Oslo om kollektivtrafikken blir billigere.

At reisetiden er grei, at det er plass og at man kan stole på at transporten kommer er viktigere - og da bør pengene brukes der.

Nå hverken bor eller jobber jeg i Oslo, så å gå for månedkort er rimelig irrelevant for meg (og har derfor heller ikke sjekket prisene på disse). Men fra tid til annen må jeg inn ditt likevel. Når man ser hva det koster å parkere på innfartsparkeringen jeg ville bruke + tog inn til byen + buss/trikk i byen så er det lite å spare i forhold til å kjøre bil, og så lite at det ikke er verd den ekstra tiden det tar. Unntaket er dersom jeg skal helt ned i sentrum, der vil prisen på parkering vippe det over den andre veien (og i sentrum er også kollektivtilbudet så godt at det er lite ekstra tid å snakke om).

Lavere pris på enkeltbilletter inne i byen, lavere pris på togbilletten inn til byen og lavere parkeringsavgift på innfartsparkeringen er alle ting som ville kunne bidra til at det blir lettere/mer fornuftig å la bilen bli stående igjen utenfor. Så klart sammen med det du ramser opp i det siste avsnittet.

Prisen på et årskort er 7500,-, månedskort 750,-

Prisen på enkeltbilletter kan man kanskje gjøre noe med, men det var ikke det partiene som ønsket seg dette (V, MDG) pushet lokalt i Oslo ihvertfall. For lokale brukere er prisen lav allerede, og har man allerede et kort er jo marginalprisen per reise null. Likevel bruker mange av oss bil i større eller mindre grad i tillegg.

Tips: Tog er inkludert i kollektivbillettene i Ruter-området, så om du kjøper togbilletten din i ruterappen har du allerede buss/trikk inkludert.

Amoss

Sitat fra: xyzzy på onsdag 11. september 2019, klokken 10:14
Prisen på et årskort er 7500,-, månedskort 750,-

Wow, det er betraktelig under hva det kostet da jeg bodde i byen for ~30 år siden! Kan nå lett se at det ikke er noen stor grunn til å redusere *disse* prisene ytterligere. Men selv er jeg der så lite at selv dette ikke forsvarer månedskort. Så nå gjenstår det bare å sette prisen på enkeltbillett til en pris som tilsvarer dette så skal i alle fall ikke jeg klage på dem noe mer :)


Sitat fra: xyzzy på onsdag 11. september 2019, klokken 10:14
Tips: Tog er inkludert i kollektivbillettene i Ruter-området, så om du kjøper togbilletten din i ruterappen har du allerede buss/trikk inkludert.

Joda, er klar over dette, og nei - man må ikke bruke noen app for dette, men det gjelder da kun innen overgangtiden. Ofte vil jeg måtte forflytte meg innen Oslo utenfor denne tiden. Så må uansett forholde meg til enkeltbillett prisene (og dette med overgang medfører vel egentlig at prisen på togbilletten er høyere enn den hadde vært uten?). Og automatene til NSB/Yr har ikke noen støtte for å kjøpe billett ut av byen med overgang fra sporveiene (man må vite navnet på første stasjon utenfor Oslo i den retningen man skal (uten at det nødvendigvis ligger i den traseen man skal) og kjøpe billett derfra).
Model S 85D

TorT

https://www.google.no/amp/s/www.teslarati.com/volkswagen-dieselgate-software-fix-cheat-device/amp/

Og her ryker diesel rett ut igjen!

Viser seg at dieselfixen til VW bare funker mellom 10-32*C.

Med andre ord, absolutt shait under norske vinterforhold, og store deler av året ellers, i et vanlig år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA