Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti og rettigheter ved kjøp via forhandler

Startet av Kristintl, søndag 05. februar 2012, klokken 15:19

« forrige - neste »

obertjunior

Takk go-carter:-)

I går hadde jeg mer eller mindre bestemt meg for å gi opp hele bilen men jeg skal bruke litt tid på å tenke. Elsker jo Thinken min og vil ikke ha metalikk lakk og kurvelys på min elektriske bil, men alt har vel kokt ned til ett risikospørsmål..... I det hele tatt er Thinken en herlig bil og sønnen min på 4 elsker den like mye som meg.

Hadde jeg bare lyktes i å få noe dokumentasjon på at batteri havariet på original batteriet har en sammenheng med kollisjon er jeg ett godt stykke på vei mtp forsikringsselskapet.

Det tok en del mnd fra kollisjonen til havariet men kan likevel være følgeskade? Er ingen ekspert men virker logisk. Det beste hadde vært om batteriet gikk i stykker med det samme etter kollisjonen da hadde det ikke vært tvil og det var før think gikk konkurs!

Tror jeg skal benytte meg av 45 min gratis advokat samtale for å få en profesjonell uttalelse om mulighetene før jeg bestemmer meg. Noen erfaringer med hvor langt / lenge ett Zebra batteri kan gå? Jeg har kun kjørt 38000 km og ladet stort sett alltid når jeg ikke har kjørt den.

God helg:-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Think C!ty 2008, 35000 KM

Go-carter

Lunde hadde vel runda 80'? Så er det noen rykter som går på internett om en prototype fra BMW som har gått 300' med zebra, men det har jeg ikke noen dokumentasjon på. Jeg har jo kjørt 15' på 5 mnd, så min ble brukt aktivt ;D

Som R&S så fint formulerer det; jo mer du kjører med den, jo mindre feil. Jo mer stillestand... Jo mer krøll  :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

obertjunior

Supert. 80000 og fortsatt ruller med samme zebra? I så fall er det håp:-)

Finner en bil på auksjonen.no med følgende kommentar:


"Bilen er utstyrt med Zebra batteri. Ukjent status på varmeanlegg. Sikring går ved lading- PCU problem, Må kanskje byttes"

Ellers har den kun gått ca 5000 km. Jeg har jo varmeapparat og pcu som funker. Hva menes med sikring går ved ladeing? Kan dette være pcu problem?

Hvis jeg kjøper denne lar jeg batteriet stå og flytter pcu og varmeapparat fra min gamle think. Tror det er tryggere og billigere enn å flytte batteriet.



Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Think C!ty 2008, 35000 KM

elektrolux

Det er mye enklere å flytte batteriet, enn å flytte PCU. Og så slipper du å betale omregistrering dersom du beholder gamlebilen på veien.

Batteridata fra batteriene må i følge manualen overføres sammen med batteriet, men det må vel gå an uansett, dersom slik data ikke lar seg lese ut.

Bilkilden i Stavanger tel 51827013 er kjent for sine fornuftige prising av batteribytte. Jobben tar tross alt kun et par timer totalt for hele byttet på begge bilene, forutsatt du har 2 setere, så hør med dem for et godt tilbud.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hma

#34
Sitat fra: obertjunior på søndag 11. mars 2012, klokken 07:49
Hva menes med sikring går ved ladeing? Kan dette være pcu problem?
"Diagnosen" på disse bilene ble stilt i hui og hast sist sommer, og er ikke basert på omfattende testing eller bruk av diagnoseinstrument. Laderen er en del av PowerControlUnit - PCU, men det kan godt hende feilen ligger i ladekladden eller PersonalChargingStation - PCS - som Think kaller den.

I følge brukerhåndboka skal man sjekke sikring til aktuell kurs dersom "Power Fault" lyser på PCS. Videre må man sjekke for skader eller brudd i isolasjon. Dersom den er hel og fin kan man koble fra (for å nullstille feilmelding) og koble til på nytt.
Dersom "Car link Fault" lyser på PCS kan det være feil inn mot bilen (PCU). Det står også at feil på 12V-batteriet også kan være årsak til at fremdriftsbatteriet ikke lades, så her er det flere ting man må sjekke.

Bilen du nevner er en PCU gen2 bil hvor kabelnett ikke er kompatibelt med din PCU gen1 bil (motor og pcu passer ikke mellom generasjonene).
Hvorvidt batteriet er kompatibelt mellom generasjon 1 og 2 skal jeg ikke si med sikkerhet, men jeg antar det. Sjekk med R&S-Sandvika.

Jeg tror den beste løsningen er om du skaffer en pcu gen1. bil.
Sjekk denne tråden hvor jeg har oppsummert det viktigste vedrørende VIN og PCU-generasjoner
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4384.msg48670.html#msg48670.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

obertjunior

Takk!

Mener å huske det var samme problem med Lithium batteri på gen 1 pcu også.... Ikke mulig iflg stein Erik

Det ligger to andre thinker på auksjonen.no med gen 1 pcu:

http://auksjonen.no/auction/7914-1

http://auksjonen.no/auction/7984-1

Den første:

"Veldig praktisk liten elektrisk bil til bykjøring med automat, kan lade i vanlig stikkontakt og strømkostnaden er 15-20 øre pr kilometer. Praktisk utstyrt bil. Bilen er utstyrt med Zebra batteri. Power limit, SOC=0, Batteriproblem, ikke mulig å teste varme. ikke kjørbar stand. "

"Mangler GEM, må varme opp hovedbatteri, mulig defekt PCU Gen 1. Ukjent KM stand. Bilen selges som den står uten garanti eller NAF test. Vin NR : yycft26b7au005173 "

Sett at jeg flytter batteriet fra en av disse, hvilken virker da mest fornuftig? Ikke lovende at testen er gjort i fjord sommer.... Hva er GEM?



Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Think C!ty 2008, 35000 KM

hma

Det er svært vanskelig å gi en anbefaling rundt dette.

På EL12723 står det batteriproblem, SOC står til null og det er power limit. I følge brukermanualen lyser power limit blant annet når bilen selv begrenser effektuttaket fra batteriet (f.eks dersom man nærmer seg tomt). Manualen sier også videre at SOC-meteret viser siste ladestatus, selv om tenning er av. Nå er trolig 12V-batteriet tomt på denne, så det kan være flere forklaringer for hvorfor SOC=0. Jeg blir dog litt skeptisk pga opplysning om "batteriproblem".

På EL12725 ser det ut til at det kun er PCU'en som er problemet i tillegg til manglende GEM. Du kan lese om GEM i linken under. Den koster i følge Go-Carter ca 150 kroner fra Uk, men må omprogrammeres av R&S-Sandvika.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5010.msg49691.html#msg49691

Det kan være lurt å ringe R&S og spørre om de har noe historikk på noen av bilene før du tar en avgjørelse. Ut i fra annonseteksten ville jeg holdt en knapp på sistnevnte, men som nevnt det er bassert på høyst vage og usikre opplysninger.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

obertjunior

Takk! Det var nyttig

Har en PCU og GEM som funker så spørsmålet er tilstanden på batteriet og hvor lenge det har stått kaldt uten lading og bruk.

Noen som vet hvor mange thinker som skal auksjoneres bort og noe om tilstanden til disse. Virker som siste håp. Florerer ikke av zebra batterier til salgs...

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Think C!ty 2008, 35000 KM

Arnie

Mener det er ca 10 biler til som skal selges.

Ring og snakk med karene ved auksjonen - greie fyrer.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

obertjunior

Think C!ty 2008, 35000 KM

obertjunior

Da var budrunden forbi og jeg la inn siste bud. Det var totalt 13 budrunder med + 1000 per runde. Ganske utrolig på en ikke kjørbar think men det er vel flere som trenger ett forhåpentligvis velfungerende zebra batteri.

Blir spennende å se hvordan det går denne gangen:-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Think C!ty 2008, 35000 KM

hma

#41
Sitat fra: obertjunior på søndag 18. mars 2012, klokken 14:53
Da var budrunden forbi og jeg la inn siste bud.
Gratulerer med ny (dele)bil :)

Kjøpte du den gule eller den svarte?

Jeg tror du har gjort en bra handel. Dersom batteriet er ok får du dette til ca 1/3 av nypris. I tillegg har du flere verdifulle komponenter som motor og (kanskje) en brukbar varmekolbe.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

obertjunior

Ble den gule:-) krysser fingrene!

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Think C!ty 2008, 35000 KM

obertjunior

Påsken på hell men Think City'n i garasjen:-)  kjørte 40000 service med det samme. har en god følelse denne gangen. Ny lader fikk jeg med også. Testa opp Lierbakkene der brd london batteriet røyk og det ser ut til at ny batteriet fiksa utfordringen bra. Det er en tøff bakke og ildprøven. Har også rukket å kjøre batteriet ned til under 30% og ladet fint opp til 100%.

Delebil ser ut til å være endelig løsning. Håper det nå holder i 90000 km. Da har batt gått 100 000 og bilen 130 000:-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Think C!ty 2008, 35000 KM

elektrolux

Veldig bra.

Bytta du batteri selv?  Kan deler fra det andre brukes til å fikse andre pakker?

Har du et soltak til overs?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA