Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti og rettigheter ved kjøp via forhandler

Startet av Kristintl, søndag 05. februar 2012, klokken 15:19

« forrige - neste »

Kristintl

Her er min lange, tragiske historie :
Fikk min splitter nye Think City med baksetet levert i februar 2011. Kjøpt gjennom en bilforhandler i Moss.
I august virket ikke varmeapparatet. I 2 måneder lette forhandler etter deler. De delene fant de hos melkebilen i Sveits!! I slutten av oktober tok de min bil inn. Sendte delene til Sveits. Fikk de fikset og satt de tilbake i min bil. Dette tok 4 uker. I mellomtiden fikk jeg en lånebil, en think uten bakseter. Jeg var glad de at hjelpsomme, og kreative på å finne deler. Litt mye styr uten bakseter.
Fikk bilen min tilbake i slutten av november. Etter 3 uker så vil ikke bilen starte. Batterilampen i bilen lyste, bilen ville ikke lade eller starte. Falck hentet bilen og kjørte den til Moss. Dette var 19.desember.
Og der er er den fortsatt... og jeg kjører igjen rundt i en lånebil, uten bakseter!!
Jeg har to barn som jeg ikke får meg i bilen. Jeg må låne venners biler eller be venner om hjelp for å få ungene til og fra aktiviteter. Skaper trøbbel i hverdagen.
Utfordringen min er også reisevei til jobb. Bor på Vinterbro, jobber på Furuset i Oslo og har en mann som reiser mye i jobb. Kjøpte el-bil for å komme forbi køen og få jobbet fulle dager selv de dagene jeg må levere og hente barna. Jeg sparer også penger på å ha el bil i forhold til å bruke 3000 kr i bensin og bom hver måned.
Fortsatt, 5.februar, har de ikke funnet ut hva som er feil eller hva de har tenkt å gjøre.
Jeg har eid bilen i 12 måneder. Av de 12 månedene har det vært feil på bilen i 5 måneder. Jeg har hatt lånebil i 3 måneder.
Saken min er nå hos Forbrukerrådet. Jeg ønsker pengene mine tilbake.
Toppen av kaka skjedde denne uka. Nå virker ikke varmeapparatet på lånebilen!!!
Når jeg snakket med forhandler på fredag påstår han garantien på min bil ikke gjelder lenger, siden Think er konkurs. Jeg svarer at jeg har ikke kjøpt av Think, jeg har kjøpt av forhandler. Jeg mener, noe som også Forbrukerrådet bekrefter, at min garanti fortsatt gjelder, da jeg skal forholde meg til forhandler.
Jeg er fortsatt positiv til el-bil men dessverre ikke så positiv til Think sine biler. Vil tro at jeg har vært ekstr uheldig, og at dette ikke gjelder alle Thinker. Jeg bare krysser fingre og bein for at saken kan få en løsning snart, så jeg kan få tilbake en normal hverdag, få tilbake pengene og bruke de på å kjøpe f.eks en Miev isteden.
Er det noen som har erfaring med garantisaker som dette? Noen som har opplevd å få hevet kjøpet eller få ny bil omlevert?
Jeg venter spent på samtale med Forbrukerrådet i morgen og på svaret forhandleren må komme med. Har en følelse av at forhandler vil sette seg på bakbeina og at saken kommer til å ende hos forbrukertvistutvalget.

Hilsen ei som har vært overlykkelig over å kjøre elbil, men som er skikkelig frustrert om dagen.
Jeg håper jeg har en god sak, og jeg kan ikke tro ( eller tørre å tro ) at jeg skal tape 265.000 tusen alene???

Kristin
Think City 2011 4 seter.
Vinterbro

mohpet

Det er forhandler som har garantiansvaret overfor deg, ikke Think. Her må du da kunne be om heving av kjøpet?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

ElDino

Lykke til...

Jeg sleit med å heve kjøpe på Tazzarien, men fikk det til..
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Lars C. Krogenæs

Meld eg inn i NAF, hvis du ikke allerede er medlem. Snakk så med en NAF advokat, og push på hele tiden for å få fortgang i prosessen. Du har etter mitt syn en vesentlig mangel på bilen, og må kunne heve kjøpet.

Forhandleren er din avtalepart. Hvordan forhandleren har sikret seg økonomisk, gjennom avtaler med Think, sørget for bank garantier ved en evt. konkurs el. lignende, er for deg uvedkommende.


Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kristintl

Hei, takk for svar.

ElDino: måtte du gå via advokat for å heve eller gikk bilforretningen med på det til slutt?

Siste nytt i saken her er at bilforretning nekter å ha mer utgifter på bilen min enn de allerede har hatt. Så nå står jeg her med en lånebil uten varme og bakseter. Bilen min står i Moss og jeg aner ikke hva de har tenkt å gjøre med den.
Får ikke tak i saksbehandler hos Forbrukerrådet.

Jeg lukter Tv2 Hjelper deg....

Kristin
Think City 2011 4 seter.
Vinterbro

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jahnarne

#6
Kristin: såvidt jeg kjenner lovverket, trenger du her egentlig ikke engang å henvise til garantien, men til Forbrukerkjøpsloven. Den gjelder uavhengig av hvilken garanti du har fått i tillegg. Den finner du her: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html. Se forøvrig også http://www.nbf.no/article.php?articleID=74&categoryID=131 samt en flott oppsummering her: http://www.bilnorge.no/upload/ThorstensenForedrag.DOC.

Forhandleren kan sette regresskrav mot boet, men tviler på at det er så mye penger å hente derfra.

Kristintl

#7
Ja, høyden Autosenter.
Think City 2011 4 seter.
Vinterbro

Kristintl

Mye nyttig å lese på siden til Norges bilbransjeforbund. Takk for den!
Ja, de kan rette krav til boet men de får helt sikkert ikke noe derfra. Og Think noen gang oppretter nytt selskap så vil ikke de ha ansvar for noe av det gamle.
Think City 2011 4 seter.
Vinterbro

jahnarne

Det spiller forsåvidt ingen rolle for din del. Du burde melde til forhandleren så raskt som mulig at du ønsker å heve kjøpet og henvise til Forbrukerkjøpsloven.

Kristintl

#10
De har fått skriftlig fra meg i starten av januar om at jeg vil heve kjøpet. Noe de ikke går med på! Jeg har opprettet sak, og fått saksbehandler hos Forbrukerrådet. Forbrukerrådet har sendt saken over til forhandler som fikk 14 dager på seg til å avgi sin forklaring, med forslag til løsning. Denne fristen går ut på torsdag denne uken.
På bakgrunn av begge parters forklaring vil Forbrukerrådet gi sine anbefalinger i saken. Men de kan ikke avgi noen dom. Dersom vi ikke blir enige kan forbrukertvistutvalget ta over saken. De kan avgi dom!

Så mens jeg venter på mer svar røyk varmeapparatet på lånebilen >:(
Og forhandler nekter å låne meg annen bil eller å ha mer utgifter enn de allerede har hatt.
Og i det momentet la han også til at garantien ikke gjelder lenger...

Blir rådvill, men håper Forbrukerrådet er til hjelp. Ingen av partene trenger å godta forslaget de kommer med. Men jeg vil iallfall få enpekepinn på om saken min er sterk eller ikke.
Think City 2011 4 seter.
Vinterbro

Go-carter

#11
Hva står det i kontrakten din? Regner med at bilen ble kjøpt AV forhandler, og ikke VIA(slik enkelte har slitt med her, fra R&S Skøyen), og da gjelder isåfall garanti +++

Regner med at du har en sterk sak. Virker iallefall som bilforhandleren din har elendig service :(

EDIT: Det er vel disse commiesoft sliter/slet med også?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lars C. Krogenæs

#12
Til "glede" for nye lesere legger jeg ut 2 artikler om bilkjøp med mangel og heving av kjøp.

Artiklene kan hentes her:
http://elbilforum.no/forum/dokumenter/Heving_del1.pdf (side 33 inneholdt kun reklame og er ikke tatt med)
http://elbilforum.no/forum/dokumenter/Heving_del1.pdf

Artiklene er publisert i bransjebladet "Bilbransjen" høsten 2008.

Jeg vil påstå at grunnlaget for heving helt klart er innfridd, og at Høiden Autosenter AS må forholde seg til norsk forbrukerlovgivning, selv om de taper penger på dette. Forhandleren var SAAB og Think forhandler, og har nok ikke gort det superbra økonomisk de siste årene, selv om de også selger Opel.

Selskapets regnskap viser underskudd de siste årene, men det burde fremdeles være nok egenkapital til å opptre som et ansvarlig foretak som følger lover og regler. Jeg tror ikke Høiden Autosenter AS vil fremstå som noe svindel - selskap.

Det lukter jo helt klart TV2-Hjelper deg / FBI / VG / Dagbladet av denne saken. Gi selskapet noen dager, og så kjører du både en rettslig prosess og en medie-prosess paralellt.

Trenger du hjelp med dette er det bare å si ifra.

Du kan også lese gjennom en tråd som ble påbegynt for ca. 1 år siden, altså FØR think slo seg selv konkurs, men som inneholder endel relevant info:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3567.0.html

Lars

PS! Høiden Autosenter Bilsalg har også en Facebook side, så hvis noen vil skrive litt om hva man forventer av en forhandler i forhold til norske lover, er det jo ikke forbudt å legge inn noen meldinger her: https://www.facebook.com/pages/H%C3%B8iden-Autosenter-Bilsalg/159997110732044
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kristintl

Kjøpt Av forhandler ja. Selger er Høyden Autosenter.
Think City 2011 4 seter.
Vinterbro

Kristintl

Fikk nettopp beskjed fra forhandler at feilen mest sannsynlig er BMI. Den er bestilt og er på vei fra Sveit.
Klarer de å fikse bilen så mister jeg nok desverre retten til å heve kjøpet er jeg redd?? De har jo retten på sin side til å utbedre samme feil 2 ganger.
Vet ikke helt om jeg håper at de får fikset bilen eller ikke. Jeg har blitt skeptisk til Think  :-\
Leser her inne om de samme feilene om og om igjen.
Uansett har informasjonen fra forhandler vært helt på tryne. De fikk beskjed om dette for 14 dager siden uten at noen har gitt meg noen form for informasjon.

Think City 2011 4 seter.
Vinterbro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA