Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger flere batterier til EL-Saxo og P106

Startet av Helge, fredag 06. september 2019, klokken 13:17

« forrige - neste »

Helge

Da har jeg gått tom for batterier til mine gamle elbiler  :(  Noen som har brukbare batterier å selge? Send meg gjerne en melding  :+1:

En av bilene har vært svært lite kjørt de siste 3 måneder og etter en oppladning gikk den klart kortere enn forventet. Målte da spenningen på alle tre kasser og delte på hhv 11, 6 og 3 for å se hvor gjennomsnittspenningen var dårligst. Valgte å åpne både 3'er og 6'er kassene og det ser dårligst ut i 6'ern der 3 av blokkene "kollapser" hurtig ved belastning med Biltemas enkle batteritester. Spenningen på de andre batteriene kollapser ikke på samme måte, men varierer dessverre likevel litt mye fra blokk til blokk (både litt på hvilespenningen og på spenning under belastning). Hvilespenningen på alle de beste batteriene var på rundt 5,97 V +/- 0,02

Er jeg for kjapt ute med å prøve å sortere ut dårlige, brukbare og gode batterier (burde jeg ladet/kjørt et par ganger til)? Hvis ikke ryker det fort ut 5 blokker denne gangen og da er jeg helt tom for batterier med unntak av EN stk G-blokk  :'(
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Ingen batterier å oppdrive?

Send meg gjerne en melding med antall G og D og pris om du har noen å selge meg.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Jeg har mange batterier, men etter at CBA-III PCen min streiket så har jeg ikke kunnet teste dem, og jeg syns ikke det er noe "gøy" å selge batterier som kanskje er dårlige.  Og forresten så holder du vel til i Trondheim og jeg ikke husker feil ??   NiCd med flytende elektrolytt er ikke skkurat egnet for sending med posten syns jeg :o
Kan vel selge deg noen til deg med "full garanti" (nye ved feil innen noen måneder), hvis du er med på det?

Her er forresten en som IKKE har skrupler med å selge dårlige batterier :( https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=109497855
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Du har testet batteri blokkene på for lav SOC.

Lad opp igjen, og test  når hvilespenningen er rundt 6,35 V.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: Elmo på onsdag 18. september 2019, klokken 21:45
Jeg har mange batterier, men etter at CBA-III PCen min streiket så har jeg ikke kunnet teste dem, og jeg syns ikke det er noe "gøy" å selge batterier som kanskje er dårlige.  Og forresten så holder du vel til i Trondheim og jeg ikke husker feil ??   NiCd med flytende elektrolytt er ikke skkurat egnet for sending med posten syns jeg :o
Kan vel selge deg noen til deg med "full garanti" (nye ved feil innen noen måneder), hvis du er med på det?

Skjønner du ikke synes det er optimalt du ikke får testet batterier før du selger, men jeg synes det er OK å kjøpe dersom jeg får byttet en blokk (eller to) dersom det skulle vise seg at ikke alle de jeg kjøper er i orden. Jeg skulle gjerne fått tak i minst 2 (gjerne 4) D-blokker og minst 1 (gjerne 3) G-blokker.

Det er riktig at mine 3 gamle EL-PSA'er befinner seg i Trondheim, men jeg jobber 5 til 10 arbeidsdager i måneden (i snitt) i Oslo og har "pendlerleilighet" der. Så jeg har også ved en tidligere anledning kjøpt batterier i Oslo og kjørt dem hjem til Trondheim på et senere tidspunkt når jeg av og til kjører bil i stedet for å fly.

Sitat fra: Elmo på onsdag 18. september 2019, klokken 21:45Her er forresten en som IKKE har skrupler med å selge dårlige batterier :( https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=109497855

Vet du (eller mistenker) at batteriene hans er dårlige?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. september 2019, klokken 22:37
Du har testet batteri blokkene på for lav SOC.

Lad opp igjen, og test  når hvilespenningen er rundt 6,35 V.
Ved hvilken SOC (sånn grovt anslått) vil du anbefale å teste batteriene med batteritester? 50 % (mer eller minder?)

Jeg har sett her på forumet flere ganger at brukere av forumet anser det som en ok måte å teste på å kjøre til ladelampen tenner (når batteripakken har blitt dårlig) for deretter å måle både hvilespenning og bruke batteritester for å sjekke hvilke batteri det 2, 3 eller flere celler kollapser og spenningen synker kraftig.

Når jeg har fått ladelampe etter det jeg mener er for få km kjørt og for høy SOC (typisk 30 til 45 %) er det som regel mer enn EN celle som er dårlig. Noen ganger er man heldig og alt er samlet i en dårlig blokk, men jeg andre ganger må bytte 2 blokker.

Når hvilespenningen per blokk er rundt 6,35 V er vel SOC ganske høy?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: Helge på mandag 23. september 2019, klokken 09:04
Sitat fra: Elmo på onsdag 18. september 2019, klokken 21:45Her er forresten en som IKKE har skrupler med å selge dårlige batterier :( https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=109497855

Vet du (eller mistenker) at batteriene hans er dårlige?
Jeg vet ingenting, bare baserer meg på prislisten han skriver i annonsen.
Med den testmetoden han beskriver (som er samme som jeg bruker) så vill jeg aldri satt batteri med mindre enn 95Ah i en elbil, og aldri solgt batterier med mindre enn 100Ah.
Batterier med mindre enn 75Ah er etter min mening fullstendig ubrukelige - også i solcelleanlegg (faktisk potensielt farlige fordi de kan produsere knallgass når de står med strømtrekk via de andre iserien etter de har kolapset). 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

#7
Sitat fra: Helge på mandag 23. september 2019, klokken 09:14
Ved hvilken SOC (sånn grovt anslått) vil du anbefale å teste batteriene med batteritester? 50 % (mer eller minder?)

Jeg har sett her på forumet flere ganger at brukere av forumet anser det som en ok måte å teste på å kjøre til ladelampen tenner (når batteripakken har blitt dårlig) for deretter å måle både hvilespenning og bruke batteritester for å sjekke hvilke batteri det 2, 3 eller flere celler kollapser og spenningen synker kraftig.

Når jeg har fått ladelampe etter det jeg mener er for få km kjørt og for høy SOC (typisk 30 til 45 %) er det som regel mer enn EN celle som er dårlig. Noen ganger er man heldig og alt er samlet i en dårlig blokk, men jeg andre ganger må bytte 2 blokker.

Når hvilespenningen per blokk er rundt 6,35 V er vel SOC ganske høy?

Ja, og dette er basert på utladetest etter at pakkene er tatt ned. Tester du for et øyeblikksbildet med en 12V tester bør du nok noe lengre ned, men det kan fort bli mye feil.

Har en liten utlade dingst basert på en 12V defroster. Med innebygget avstengning på 4,65V kan du måle tiden den bruker på hver blokk for å sammenligne kapasiteter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

CitroenSaxo2002

Hei Helge

Leter du fremdeles etter batterier? Jeg har en 16-18 stk av litt varierende kvalitet til en meget lav pris.

Helge

Fikk kjøpt 13 stk veldig rimelig i høst som sammen med de kun 2 stk G blokkene jeg hadde igjen fra før ble 15 batterier. Jeg kan godt tenke meg noen til, men neppe 16 til 18 stykker.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

2 dager etter jeg skrev det forrige innlegget havarerte min 2001 P106e og jeg vurderer å slakte denne (i stedet for å prøve ytterligere å finne feilen og reparere) og slik slanke PSA classic elbil-stallen min fra 3 til 2 biler. Da blir det i så fall en komplett og ganske god batteripakke (ytterligere 20 blokker) som går inn i reservebeholdningen som da blir på 35 blokker. Burde holde en stund til 2 biler det.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA