Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felkod hackare Berlingo -99?

Startet av Björn Nyman, fredag 31. januar 2020, klokken 23:33

« forrige - neste »

Björn Nyman

Hej!

För några dagar sedan köpte jag en Citroen Berlingo -99 som stått still tre år på grund av fel. Jag tog hem bilen med bilsläp och har de senaste dagarna läst i verkstadsmanualer och försökt hitta felet i bilen. Jag hittade också en app - Checkelec som jag har använt för att läsa ut felkoder o.s.v.

Det första problemet var att batteripacket bara hade 0,6V, och bilen ville inte ladda. Jag kopplade då flera stycken små nätadaptrar i serie för att få ca 50V, som jag laddade batteriet med via anslutningarna ovanpå elektronikboxen. Efter det kunde jag koppla in laddaren. Bilen laddade i 2 timmar, men slutade sedan. Då diagnostiserade jag med Checkelec, och såg att batteritemperaturen var 88grader. Det trodde jag inte riktigt på, men lät bilen vila. Nästa dag var temperaturen fortfarande 88 grader, så jag misstänkte fel på temperatursensor. Men jag hittar inte någon info i verkstadshandboken om temperatursensorer på batterier. Var är dom monterade? Jag lyckades ladda upp batteriet genom att med Checkelec höja temperaturgränsen vid laddning till 99 grader. Så nu är batteriet helt fullt. Men ca 90 grader varmt enligt Checkelec.

Trots fullt batteri vill bilen inte köra, men några saker fungerar. När jag vrider på nyckeln hör jag kontaktorer klicka. Ifall jag rör på växelspaken lyser symbolerna i instrumentpanelen för att köra framåt eller bakåt. Men så fort jag trycker på gaspedalen tänds en symbol för elektronikfel. Felkoderna är enligt Checkelec:
Permanent fault - Function: drive current chopper
Permanent fault - Speed sensor
Screenshot_20200130-111019_Checkelec.jpg
Har någon haft dessa fel?
Enligt tidigare ägaren kom felet sporadiskt senast han använde bilen. Man kunde köra en stund, sedan stannade bilen, o.s.v. Men nu verkar felet permanent.
Vad kan jag göra för att reparera?

Jag såg att en Saxo-ägare skrivit om ett liknande fel, och jag ställde samma fråga här:
https://elbilforum.no/index.php?topic=39339.msg876207#msg876207
Men det är ju inte säkert att jag får svar av honom, så därför frågar jag i den här tråden också.

Elmo

Sitat fra: Björn Nyman på fredag 31. januar 2020, klokken 23:33
Då diagnostiserade jag med Checkelec, och såg att batteritemperaturen var 88grader. Det trodde jag inte riktigt på, men lät bilen vila. Nästa dag var temperaturen fortfarande 88 grader, så jag misstänkte fel på temperatursensor. Men jag hittar inte någon info i verkstadshandboken om temperatursensorer på batterier. Var är dom monterade?
Batteritemp-sensoren på Berlingo/partner sitter på siden av ett av batteriene i 4'er kassen (den oppe foran). Ledningen kommer vel ut av kassen ett sted såvidt jeg husker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Björn Nyman på fredag 31. januar 2020, klokken 23:33
Permanent fault - Function: drive current chopper

Tror det indikerer at hovedkortet (i bunnen av Sagem boksen) er ødelagt, og det skjer som regel etter kortsluttning i motorviklingene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Björn Nyman

Sitat fra: Elmo på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:54
Sitat fra: Björn Nyman på fredag 31. januar 2020, klokken 23:33
Permanent fault - Function: drive current chopper

Tror det indikerer at hovedkortet (i bunnen av Sagem boksen) er ødelagt, og det skjer som regel etter kortsluttning i motorviklingene.

Ajaj!

Då får jag mäta motorn, och sedan se om jag fortsätter med det här projektet.

Finns motorer till salu begagnat, eller på norska bilskrotar?
Har Berlingo samma motor som de mindre bilarna (Saxo, o.s.v.?)

Elmo

Tror ikke du finner noen Berlingo eller Partner electric på skroten - tyvärr.
Men kan hende du kan få tak i hos noen entusiaster ?

Saxo/P106 har ikke samme motor som Berlingo/Partner.

Hvis motoren er OK, og det er bare motorkontroller kortet i Sagemboksen som er ødelagt, så har jeg kanskje en komplett Sagemboks.  Vet at jeg har til Saxo/106, men ikke helt sikker på at jeg har til Berling/Partner.   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Har både Berlingo motor og styrekort i Stavanger. Tar 3000 kr / del.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Björn Nyman

Sitat fra: elektrolux på søndag 02. februar 2020, klokken 09:39
Har både Berlingo motor og styrekort i Stavanger. Tar 3000 kr / del.

Vad har motorn för resistans mellan de grova kablarna?
Min har flera ohm, som ändras lite när man vrider motorn. Visst borde det vara långt under 1 ohm?
Jag har tagit bort borstarna, och de är inte för slitna, 25mm långa. Kunde inte se något fel på kommutatorn. Satte tillbaka allt. Men fortfarande flera ohm.

Är motorn kass?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA