Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tire pressure - Hva er grei PSI?

Startet av fredrik1992, fredag 06. september 2019, klokken 10:44

« forrige - neste »

fredrik1992

Hentet min Model 3 SR+ igår og fikk umiddelbart beskjed på skjermen at det var for lite luft i dekkene.
Jeg har skjønt at dette er typisk ved ny bil eller rett etter service.
Skjermen viser 38 PSI, kan jeg ignorer denne varselen og resette den? Eller bør jeg ta den på alvor å fylle luft i dekkene?

CorsoDante

Sitat fra: fredrik1992 på fredag 06. september 2019, klokken 10:44
Hentet min Model 3 SR+ igår og fikk umiddelbart beskjed på skjermen at det var for lite luft i dekkene.
Jeg har skjønt at dette er typisk ved ny bil eller rett etter service.
Skjermen viser 38 PSI, kan jeg ignorer denne varselen og resette den? Eller bør jeg ta den på alvor å fylle luft i dekkene?

Gratulerer med ny bil, håper den står til forventningene!

Anbefalt trykk (og nivå) skal stå i dørkarmen, eller på Google.

Resett vil dessverre ikke hjelpe en døyt dersom sensorene fungerer som de skal.

Høyere trykk vil gi lavere rullemotstand (og økt rekkevidde).

Og nei, dette er ikke typisk etter service eller ved utlevering av ny bil...

Så det ligger nok an til at du må fylle luft i dekkene, det går sikkert bra :)
TM3P "FSD"

Kpp

Jeg har fått en warning på trykk etter utlevering av bil og etter bytting av dekk. Den forsvant etter noen få mil. Men det var ikke warning på lavt trykk kanskje. Husker ikke helt meldingen


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kgf

Dekkene mine begynte å slite på kantene når jeg bare hadde 38 psi, som bilen ble levert med. Gikk opp til 42 psi, og det ser ut som det ble bedre. Ser at mange har gjort det samme.
2022 Mercedes EQC AMG
2019 Tesla model 3 LR(solgt)
2017 Nissan Leaf tekna(solgt)

chargedup

Ifølge utleveringsspesialistene (disse som leverer ut bilene hos Tesla) er det helt vanlig at dekktrykkssensor varsel popper opp i displayet når man henter ny bil. Vi har fylt riktig dekktrykk i dekken og advarselen går bort etter x antall kilometer sier Tesla. Jeg fikk selvfølgelig litt for lite luft i to av dekkene slik at advarselen aldri gikk bort og først etter et par uker sjekket jeg hvilke trykk bilen skulle ha og måtte fylle luft.

Dersom trykket er riktig (står i dørkarmen) kjør videre.
Dersom det er for lavt, fyll luft.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

tss_trd

Husk også at du kan sette nytt lufttrykknivå under servicemenyen. Så om du senker trykket fra 42psi til 39psi, som Elon anbefaler, så slipper du uønskede varsler om lavt lufttrykk.

Har 20toms og kjører på 37 psi. Det gjør underverker for komforten å gå ned litt fra de 42 som står i dørkarmen. Mister kanskje litt rekkevidde, men det er det verd! Kan ikke si jeg ser ujevn slitasje på dekkene etter ca 6000km.

fredrik1992

Takk for alle svarene!
Jeg sjekker dørkarmen etter jobb og evt justerer :)

GOS

Sitat fra: Kgf på fredag 06. september 2019, klokken 10:59
Dekkene mine begynte å slite på kantene når jeg bare hadde 38 psi, som bilen ble levert med. Gikk opp til 42 psi, og det ser ut som det ble bedre. Ser at mange har gjort det samme.

Det er jo 42 den skal ha!
(Ihvertfall min LR AWD)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ethoring

Anbefaler å følge opp dekktrykk selv. Det er nok at det går mot høst, så faller trykket. Trykk*Volum/temp er konstant (unntatt evt lekkasjer), så synker tempen så synker trykket. Fyll på 42 psi på kald bil som ikke har stått i sola og stekt.

Contango

Fyll minst 10 prosent mer enn de 42 dere snakker om. Bruk i hvert fall 46.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Dekktrykkmåling i Tesla er sanntid og sensor i ventilen måler det faktiske trykket i dekket. Når man kjører og dekket blir varmt kan man se at trykket stiger.

Viser sensoren for lavt trykk så må man fylle med n gang.

Det er smart å ha samme trykk i alle dekk. Husk også at høsten nå blir kaldere, luften trekker seg sammen, trykket vil falle og man behøver fylle på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA