Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Musk tvitrer "Model S on Nürburgring next week"

Startet av geear, fredag 06. september 2019, klokken 07:03

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 09. september 2019, klokken 19:30
400V er allerede ganske høy spenning, og vekselretterens virkningsgrad vil trolig være over 95%. Kanskje man kan øke det til f.eks 96%, men det er nok ikke spesielt avgjørende.
Gen 1 inverteren til Tesla var på ca 95%. Dagens er vel på rundt 98% mener jeg. En av tingene som ble forbedret til sommeren i fjor.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MeTesla

Hvilken dag skal kjøringen skje? Noen som vet om de har fått en dedikert time slot eller om de bare skal kjøre rundt sammen med andre biler? Det er jo av mindre interesse synes jeg.

Ellemelle

De skal visstnok kjøre på en fellesdag hvor bilindustrien deler på bruken, og derfor kjører samtidig.
Men det burde jo være mulig å tigge de andre om å få banen for seg selv en kort stund. De trenger bare å låne den i 7 minutter og 41 sekunder :-)

geear

Banen er så lang at det kan være mange biler på banen samtidig uten å plage hverandre.. ;) Dessuten er det stor forskjell på en haug med fabrikksførere og turistkjøring.

JorEl

Jeg så på en youtube-video der en kar mente at "Ringen" var å regne som VAG`s hjemmebane. De var visst den største oppdragsgiveren, og han mente at VAG kunne finne på litt av hvert for at Tesla ikke skulle få gjennomføre testen sin. Om det er noe i det, vet jeg ingenting om.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

nortrahof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 09. september 2019, klokken 18:13
Sitat fra: nortrahof på mandag 09. september 2019, klokken 12:06Fordi de har valgt 800V, kan de øke batteriet og rekkevidden betydelig i forhold til Tesla -som har stoppet "naturlig opp" på 100kW batteri (mulighet til å bryte kortslutningsstrømmer).
Nei, ingenting stopper Tesla fra å øke batteripakkestørrelsen så mye de vil. De har pyrosikringer for å bryte strømmen ved fullt pådrag.

Og kortslutningsstrøm er en lite interessant dimensjon. Hver celle har en metalltråd som brenner av (ved noe sånt som 25A per celle på 100 kWh pakken), slik at strømmen faller til null nesten øyeblikkelig. Kortslutningstrøm er mer interessant på faste anlegg, der man har roterende masse som vil pøse på med strøm hensynsløst.

Det er pussig at TM ikke øker kapasiteten når de har mulighet til dette? Den har stått stille lenge!

Jeg vet at TM bruker pyrosikringer for å ha kontroll over kortslutningsstrømmen på de største batteripakkene. - Allikevel må man måle kortslutningen for å trigge av pyrosirkingen, før strømmen blir uhåndterlig høy. Jeg tenker ikke på enkeltceller men penetrering av batterikassen hvor full kortslutningsstrøm kan opptre.
IS-begrensere har vært brukt på "kompaktanlegg" som oljeplattformer og skip temmelig lenge. Der er en kompliserende faktor når motorer tilbakemater strøm til kortslutningen. Det slipper man på frekvensomformere.
Når batterier med stadig lavere indre motstand kommer på markedet, kan dette også bli et problem for lavere batterieffekter?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Marzo

Sitat fra: JorEl på tirsdag 10. september 2019, klokken 13:17
Jeg så på en youtube-video der en kar mente at "Ringen" var å regne som VAG`s hjemmebane. De var visst den største oppdragsgiveren, og han mente at VAG kunne finne på litt av hvert for at Tesla ikke skulle få gjennomføre testen sin. Om det er noe i det, vet jeg ingenting om.

Kan du ikke dele den. Fyren har tydeligvis ikke vært mye på banen.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:53Det er pussig at TM ikke øker kapasiteten når de har mulighet til dette? Den har stått stille lenge!
Syns ikke 2,5-3 år er veldig lenge.

Men jeg tenker de har hatt større ting å se på. 100 kWh er stort sett nok for de fleste formål, og det er ingen konkurrenter på banen med mer enn dette.

Det er uansett ganske klart at å få opp produksjonen av Model 3 har vært pri en.
Sitat fra: nortrahof på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:53Jeg vet at TM bruker pyrosikringer for å ha kontroll over kortslutningsstrømmen på de største batteripakkene. - Allikevel må man måle kortslutningen for å trigge av pyrosirkingen, før strømmen blir uhåndterlig høy. Jeg tenker ikke på enkeltceller men penetrering av batterikassen hvor full kortslutningsstrøm kan opptre.
IS-begrensere har vært brukt på "kompaktanlegg" som oljeplattformer og skip temmelig lenge. Der er en kompliserende faktor når motorer tilbakemater strøm til kortslutningen. Det slipper man på frekvensomformere.
Når batterier med stadig lavere indre motstand kommer på markedet, kan dette også bli et problem for lavere batterieffekter?
Penetrerer man batteripakken slik at hele batteripakken kostslutter brennes hver av metalltrådene av tilnærmet øyeblikkelig. Reaksjonen blar altså ganske udramatisk. Her er det demonstrert på en enkelt modul:


https://youtu.be/_IYXxGQ6Giw
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

#99
Kan man dele en elbil opp i 3 deler, batteri, elmotorer og inverter og si at her er det 3  faktorer som spiller sammen. Kanskje Tesla har hatt fokus på den faktoren der det har vært mest og hente?
Edit;Til og med Tesla, eller spesielt Tesla pga antall biler, sliter litt med batteri-mangel. 100kwbatteri er luksus.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Elon tvitrer:

«Model S just set record for fastest 4 door ever at Laguna Seca»

Noe må de ha gjort. Laguna Seca er vel ikke så veldig teknisk dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

https://www.motor1.com/news/370142/model-s-fastest-laguna-seca/

Og:
But we probably won't try for best lap time this week, as we need to review & tune Model S thoroughly for safety on Nürburgring, especially Flugplatz section
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

HKS

Sitat fra: kodax på onsdag 11. september 2019, klokken 15:32
https://www.motor1.com/news/370142/model-s-fastest-laguna-seca/

Og:
But we probably won't try for best lap time this week, as we need to review & tune Model S thoroughly for safety on Nürburgring, especially Flugplatz section
Jeg tolker det om at Tesla jobber med å implementere "Track Mode" også på Model S/X.
Tesla Model 3 Long Range

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Ellemelle

Da viser det seg at de fikk kjøre på banen likevel.

Lørdag 21.september må Ringtaxiene og "vanlige" biler ta en pause i to timer mens Tesla har banen alene, og onsdag 25.september har Tesla banen alene fra 1700-1745.
I perioden frem til disse datoene, skal Tesla kjøre på banen for å fintune bilene før rekordforsøket.

Kilde Auto Motor und Sport
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/porsche-taycan-tesla-model-s-nordschleife-rekord-2019/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA