Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Musk tvitrer "Model S on Nürburgring next week"

Startet av geear, fredag 06. september 2019, klokken 07:03

« forrige - neste »

bmw2002

Hvorfor skulle ikke Porsche selge Taycan?

De og et dusin andre bilprodusenter selger jo haugevis av luksus/sportsbiler i dag. Kjempefint hvis noen av disse kjøperne velger en Taycan fremfor en bensinbil.

Teslalita

Hvem har det mest effektive batteri cooling systemet? 800V versus 400V går jo klart i favør Porsche i så måte. Det vel årsaken til at de valgte 800V. Å få ned temperaturen. Tesla er i utganspunktet slått før start i akkurat denne xtreme øvelsen. De har vel heller ingen driver som har kjørt her tusen ganger slik Porsche har?

OhmPaPa

Sitat fra: bmw2002 på mandag 09. september 2019, klokken 07:50
Hvorfor skulle ikke Porsche selge Taycan?

De og et dusin andre bilprodusenter selger jo haugevis av luksus/sportsbiler i dag. Kjempefint hvis noen av disse kjøperne velger en Taycan fremfor en bensinbil.

Spot on!

Counterpointer

Sitat fra: Teslalita på mandag 09. september 2019, klokken 11:02
De har vel heller ingen driver som har kjørt her tusen ganger slik Porsche har?
Det tror jeg er det minste problemet.

Slike sjåfører lever av slikt. Pluss at Nico Rosberg som er tidligere formel 1 sjåfør har allerede tilbudt seg.

nortrahof

Sitat fra: Teslalita på mandag 09. september 2019, klokken 11:02
......Det vel årsaken til at de valgte 800V......

Å velge 800V før 400V, gjør at strømmene blir 1/4 mindre ved samme batterikapasitet. (Da kan kapasiteten økes 4 ganger i forhold til 400V, før man oppnår samme strøm ved kortslutningseffekt.) Batteriet er like effektivt - men tapene ellers i bilen blir mindre (om de beholder samme tverrsnitt for strømbaner).
Fordi de har valgt 800V, kan de øke batteriet og rekkevidden betydelig i forhold til Tesla -som har stoppet "naturlig opp" på 100kW batteri (mulighet til å bryte kortslutningsstrømmer). - Eneste de trenger å ta hensyn til, er vekt på kjøretøyet.
Etter som lithiumbatterier blir stadig mer effektive, vil den grensen på rundt 100kW gå nedover.

Dette har prinsipielt noe med kjølingen å gjøre. Den kan bygges like effektiv på 400V som på 800V - men enkeltcellestørrelsen har litt å si.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Counterpointer

Sitat fra: nortrahof på mandag 09. september 2019, klokken 12:06
- Eneste de trenger å ta hensyn til, er vekt på kjøretøyet.
Siden Taycan veier 2395 kg med 95 kWh batteri, så er det noe som skurrer.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

moonbuggy

Sitat fra: nortrahof på mandag 09. september 2019, klokken 12:06
Sitat fra: Teslalita på mandag 09. september 2019, klokken 11:02
......Det vel årsaken til at de valgte 800V......

Å velge 800V før 400V, gjør at strømmene blir 1/4 mindre ved samme batterikapasitet. (Da kan kapasiteten økes 4 ganger i forhold til 400V, før man oppnår samme strøm ved kortslutningseffekt.) Batteriet er like effektivt - men tapene ellers i bilen blir mindre (om de beholder samme tverrsnitt for strømbaner).

Akkurat det skjønte jeg lite av. Skal du ta ut 200 kw fra en batteripakke på 800V krever det 250A. 200kw fra en pakke på 400V krever 500A. M.a.o. det dobbelte. Effekt er U*i. Det er svært mange fordeler med økt spenning. Jo høyere spenning jo bedre i prinsippet. 800V velges fordi høyere spenninger regnes foreløpig som "farlig".
I praksis vil en Taycan kunne kjøre lengre og raskere på autobahn enn Tesla, fordi 800V tillater økt effektuttak over tid...

Vaduz

Høyere spenning må ha bedre skjerming/isolasjon, og dersom du kompenserer med lavere tverrsnitt kan vinningen forsvinne, mulighet for litt lettere bil selvfølgelig, men ser ikke slik ut foreløpig. Det er også en del forskjeller mellom å jobbe med «høyspent» (under 1000V men nærmer seg) og 400V mtp hvilke verksteder som kan gjøre det, krav til komponenter og verktøy etc. Om det var et veldig enkelt valg ville nok alle bare kjørt opp spenningen.

Om man tenker at Porsche kun konkurrerer i Porsche segmentet så er det uansett en bra bil, men for oss som håpet på litt mer progresjon og konkurranse i luksus-sedan sjiktet og elbiler generelt så er taycan litt skuffende.

fonberg

Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. september 2019, klokken 12:05
Sitat fra: Teslalita på mandag 09. september 2019, klokken 11:02
De har vel heller ingen driver som har kjørt her tusen ganger slik Porsche har?
Det tror jeg er det minste problemet.

Slike sjåfører lever av slikt. Pluss at Nico Rosberg som er tidligere formel 1 sjåfør har allerede tilbudt seg.

Kan legges til at Rosberg dessuten er verdensmester i Formel 1, og har betydelig erfaring som Tesla-sjåfør.
Her er det bare å finne fram popcorn  8)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jkirkebo

Sitat fra: Vaduz på mandag 09. september 2019, klokken 13:24
Høyere spenning må ha bedre skjerming/isolasjon, og dersom du kompenserer med lavere tverrsnitt kan vinningen forsvinne, mulighet for litt lettere bil selvfølgelig, men ser ikke slik ut foreløpig. Det er også en del forskjeller mellom å jobbe med «høyspent» (under 1000V men nærmer seg) og 400V mtp hvilke verksteder som kan gjøre det, krav til komponenter og verktøy etc. Om det var et veldig enkelt valg ville nok alle bare kjørt opp spenningen.

Høyspent-grensa for likestrøm er på 1500V, ikke 1000V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorEl

Sitat fra: fonberg på mandag 09. september 2019, klokken 13:33
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. september 2019, klokken 12:05
Sitat fra: Teslalita på mandag 09. september 2019, klokken 11:02
De har vel heller ingen driver som har kjørt her tusen ganger slik Porsche har?
Det tror jeg er det minste problemet.

Slike sjåfører lever av slikt. Pluss at Nico Rosberg som er tidligere formel 1 sjåfør har allerede tilbudt seg.

Kan legges til at Rosberg dessuten er verdensmester i Formel 1, og har betydelig erfaring som Tesla-sjåfør.
Her er det bare å finne fram popcorn  8)
Spenning til tusen. :+1: (Mer en 400v og 800v :P)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

MeTesla

Sitat fra: fonberg på mandag 09. september 2019, klokken 13:33
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. september 2019, klokken 12:05
Sitat fra: Teslalita på mandag 09. september 2019, klokken 11:02
De har vel heller ingen driver som har kjørt her tusen ganger slik Porsche har?
Det tror jeg er det minste problemet.

Slike sjåfører lever av slikt. Pluss at Nico Rosberg som er tidligere formel 1 sjåfør har allerede tilbudt seg.

Kan legges til at Rosberg dessuten er verdensmester i Formel 1, og har betydelig erfaring som Tesla-sjåfør.
Her er det bare å finne fram popcorn  8)

Har han mye erfaring på denne krevende og svingete banen da? Det tror jeg blir helt avgjørende.

Ellemelle

Sitat fra: MeTesla på mandag 09. september 2019, klokken 14:26
Har han mye erfaring på denne krevende og svingete banen da? Det tror jeg blir helt avgjørende.
Tja, han ble verdensmester i F1 for tre år siden, og kommer fra Wiesbaden, altså mindre enn 15 mil fra Nürburg.
Mitt stalltips er at han har tilbragt mye av oppveksten på og ved Ringen :-)

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på mandag 09. september 2019, klokken 15:03
Sitat fra: MeTesla på mandag 09. september 2019, klokken 14:26
Har han mye erfaring på denne krevende og svingete banen da? Det tror jeg blir helt avgjørende.
Tja, han ble verdensmester i F1 for tre år siden, og kommer fra Wiesbaden, altså mindre enn 15 mil fra Nürburg.
Mitt stalltips er at han har tilbragt mye av oppveksten på og ved Ringen :-)
Er mer bekymret for bilen enn for sjåføren i dette tilfellet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA