Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Musk tvitrer "Model S on Nürburgring next week"

Startet av geear, fredag 06. september 2019, klokken 07:03

« forrige - neste »

JorEl

WOW....gøy for alle som skal kjøpe Tesla. Ble litt nervøs nå, mtp min "gamle" bil på under 1år. Vet aldri med Tesla... :-\ Enda "verre" prisen blir satt ned :o :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Har knapt fått med meg spekulasjoner om en v2 utgave av Raven, med andre baklykter på både S og X? Lukter CCS uten adapter? Kan selvfølgelig være. Blir imponert hvis de har arrangert og planlagt et slikt stunt i lang tid og timet det til Porsche sin lansering, men de har overrasket før. De gjorde jo lignende stunt med å lansere v3 supercharger og vise 250kW lading i "støyen" fra Porsche, og økte ytelsene på bilene rett etter i-Pace kom på banen osv. Uansett så har Tesla vært langt bak Porsche på kjøredynamikk, men det blir spennende å se hva det er de pønsker på. Håper det er mer enn et tilfeldig innfall fra Musk.

Bzzlink

#32
På papiret så kan dette gå ganske likt.
Teslaen er vel litt lettere, litt raskere til 100, litt høyere toppfart enn Taycan. Ca. Samme hk, men litt lavere moment.

Når det gjelder 0-200 så sier Porsche 9,8s
Model S Raven har tatt 1/4 mile på 10,54s @204 km/t
Så det er ikke så stor forskjell som folk tror.

Jeg har logget noen runder på Ringen, og kjørt endel på bane med tung bil (Panamera 4s) før.
Det som kommer til å skille bilene mest her i synkende rekkefølge er
Bremser
Svinghastighet
Aksellerasjon

Jokeren er om noen av bilene blir påvirket av overoppheting på 1 runde

Nürburgring har veldig mye unduleringer, (opp og ned) og gjerne rett før svinger, som virkelig setter understellet på prøve. Er understellet for treigt til å ta unna, så må man bremse før, eller gå på gassen senere.

Taycan har aktivt hjuloppheng med krengingsstabilisering (PDCC på Porschespråket) og mest sannsynlig høyere svinghastighet. Den har helt sikkert bedre bremser.

Jeg tror Teslaen kan nærme seg, men da må de kjøre med større kalipere/skiver. Og sef. legge til en trackmode, sånn at ikke esp griper inn noe sted

Counterpointer

To ting jeg lurer på!

Hvorfor ikke ta prototypen på Roadster 2 på Ringen og sette lista?

Når de først skal på ringen med fullt oppsett så må de da få en skikkelig tid på Model 3 preformance også! Hadde passet veldig fint med en ludicrous oppdatering til TM3P som fikk en rundetid som var på lukket bane med proffsjåfør, ikke i «turistløypa»!

Sense

Sitat fra: knut.aulie på fredag 06. september 2019, klokken 17:27
Hvorfor ikke ta prototypen på Roadster 2 på Ringen og sette lista?

Enig, for dette blir å sammenligne epler og pærer.
En stor familiebil med 895 liter bagasjeromsplass mot en 4-seter sportsbil med plass til ladekabler og 4 tannbørster.
At models S i det hele tatt er vurdert og sammenlignet opp mot sportsbilen, er honnør til model S. Den kan tross alt frakte en stor familie med "ubegrenset" bagasje bortimot 600 km. Taycan skulle veie ca 1500 kg, om jeg husker rett. Teslaen veier jo over 2300 kg.

Kjølesystemet til Raven er nok langt bedre enn forgjengeren, så ikke vær så sikker på at Teslaen overoppheter på første runde.

Men ikke tro et sekund på at bilen Porsche satte rundetiden sin med er en stock rett fra produksjonslinjen. Dette er naturligvis en prototype som er preppet for rekordforsøket, med racingutstyr, antagelig uten passasjerseter og all unødige gram er kastet ut. Det kan være batteripakken og drive unit`en er tilpasset rekordforsøket også, for hva vi vet.
Da må jo også Tesla kunne få gjøre tilsvarende uten at noen hyler.

Det samme koret burde ta ferie, om Tesla heller frakter med seg Roadsteren. Det burde vært bedre salgsgimmick, siden den lanseres neste år. Det er ikke mange som vurderer å kjøpe en dobbelt så dyr sportsbil istedenfor en familievennlig model S.

Espen Hugaas Andersen

Taycan har nesten samme bredde og lengde som Model S, og den veier 50 kg mer. De er begge elektriske og har nesten tilsvarende ytelser. Det er hovedårsaken til at de sammenlignes.

Men så klart, når det kommer til familievennlighet, så er Taycan nærmere Model 3. Men litt dårligere i baksetet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Det er egentlig mot all fornuft om S skulle i det hele tatt komme i nærheten av en bil som nærmest er bygd for å prestere på ringen.

bmw2002

Ingenting tyder på at Tesla har planlagt dette lenge:

https://www.roadandtrack.com/car-culture/a28942079/tesla-model-s-nurburgring-lap-attempt-porsche-taycan/

Samtidig er det jo rart at Elon kommer med dette hvis han ikke har tro på at Model S vil gjøre det bra, da har de enten en ny oppdatert modell eller modifisert bil

Espen Hugaas Andersen

#38
Så den artikkelen. Men Tesla trenger ikke å ha booket tid på Nurburgring direkte. De kan ha fått noen andre til å gjøre det for seg, slik at det ikke lekket ut i forkant av tweeten. Men det kan så klart ikke utelukkes at det var en mer impulsiv tweet av Musk. Vi får bare se.

(Om det var impulsivt, så vil det trolig også kunne løse seg ved å kaste penger på det. Sikkert noen som vil selge sin slot.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mthoring

Sitat fra: bmw2002 på fredag 06. september 2019, klokken 23:01
Ingenting tyder på at Tesla har planlagt dette lenge:

https://www.roadandtrack.com/car-culture/a28942079/tesla-model-s-nurburgring-lap-attempt-porsche-taycan/

Samtidig er det jo rart at Elon kommer med dette hvis han ikke har tro på at Model S vil gjøre det bra, da har de enten en ny oppdatert modell eller modifisert bil

Det at dette ikke er forhåndsannonsert til Nürburgring er et indisie på at det ikke er planlagt, men langt fra noe bevis. De finner nok tid skal du se. Også et åpent spørsmål om bygging av ny batteripakke og kjølesystem til S kunne funnet sted uten at noen fikk nyss om det.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

daktari

Det har jo vært spekulert i en 3-motors Model S tidligere. Roadster  drivverk og batteri, med ny kjøling? Blir spennende. Blir uansett vanskelig å slå Porsche sine keramiske Monster temaer, men en Model S Racing trenger det. Bremsene  er vel Model 3 sin svøpe også. Hadde uansett vært bra hvis den kom 1 runde rundt...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hodetelefoner

Batteriet er ikke problem. Er inverter og stator som blir varm etter noen sekunder.
Men med et fantastisk dårlig veigrep har tesla lite å stille opp med her.
Vil tro en 90talls 2 liter bmw er raskere.. Selv med 200.000km på telleren :p

Klykken

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 07. september 2019, klokken 09:18Men med et fantastisk dårlig veigrep har tesla lite å stille opp med her.
Vil tro en 90talls 2 liter bmw er raskere.. Selv med 200.000km på telleren :p
Synes du troller en del. Ingenting konstruktivt å bidra med?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Haralda

Det må da være lov å mene at Model S ikke passer på bane. For det er jo en følelse man får når man kjører bilen i det daglige. Men dragrace burde de prøve seg på :+1:

Zanka

Joda, men å sammenligne med en sliten 30 år gammel BMW med 120 hk blir litt i overkant

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA