Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Musk tvitrer "Model S on Nürburgring next week"

Startet av geear, fredag 06. september 2019, klokken 07:03

« forrige - neste »

geear

Dette handler for meg om hva slags bil du får når du "går i butikken" og kjøper den, ikke om hva produsenten kan tweake mest mulig av settinger man som kunde ikke får tilgang til. Gå og kjøp en BMW M5 og hiv den rundt ringen, helt uproblematisk, selv om du etter en tid vil slite med bremsene. Det kommer garantert til å gå med Taycan også. Det samme går ikke med en Model S.

kodax

i følge denne artikkelen så er det ikke en butikk-versjon av Taycan som har satt rekorden, så da må vel Tesla få lov til å tweeke som de vil?
SitatIn its latest test, Porsche says that a Taycan pre-series prototype set a new Nürburgring-Nordschleife racetrack record.
https://electrek.co/2019/08/26/porsche-taycan-nurburgring-racetrack-record/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Klykken

Det er installert veltebur, og fjernet tilsvarende "dødvekt" for å nå normalvekt. Bl.a. byttet førersete. Visstnok tillatt alt det der.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kodax

Hvis det var en pre-series prototype, så kan de vel i prinsippet ha tilpasset den akkurat som de vil? Hva skulle eventuelle kontrollører sjekke opp mot?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Klykken

Skjønner skepsisen, og hvis de nå har løyet på prestandaen ligger de rimelig syltynt an. Porsche har et racing-rykte å ta vare på. Hvorfor skulle de gjøre det?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Espen Hugaas Andersen

#21
Ja, raven har permanentmagnetmotor foran, som vil gjøre unna en del av akselerasjonen, det aller meste av regen og det meste av jobben med å opprettholde hastigheten på langstrekkene. Altså det er fult mulig Model S raven klarer en runde på Nurburgring uten problemer med varme. Men akkurat hvor mye bedre den er får vi se neste uke.

Jeg tror Tesla ikke ville ha lagt opp til å gjøre denne testen om de ikke var veldig sikre på å komme seg under 8 minutter, og det er fullt mulig de er ganske sikre på at de vil kunne slå Taycan.

En ting jeg lurer på er hvor lenge denne testen har vært planlagt. Kanskje var det en impuls-avgjørelse fra Musks side, men kanskje har de planlagt det siden slippdato for Taycan ble kjent. De visste jo ikke at Taycan skulle bli så dyr, og det er mulig de antok den ville kunne stjele kunder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Får håpe de har sjåfør som kan banen og været holder. Samt at de har hele banen for seg selv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Noen ting som taler for at Model S kan slå Taycan: Bedre akselerasjon på 0-100 km/t, høyere topphastighet og lavere vekt.

Noen ting som taler for Taycan: Bedre akselerasjon 100-200 km/t, bedre regen og bremser, trolig ingen utfordringer med varme på bakre motor.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

#24
Vel, 0-100 er jo evt kun i starten. De er jo sjeldent under 100 under hele runden...
Ellers er Taycan oppsatt som sportsbil både chassis, dempere, bremser etc. S not so much da det er en familiebil. Her må det være en ny type P100DLR, hvor R står for racing.

EDIT:
Noen har funnet dette:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/d08gd6/model_s_on_n%C3%BCrburgring_next_week/ez8i8l0/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: kodax på fredag 06. september 2019, klokken 09:52
i følge denne artikkelen så er det ikke en butikk-versjon av Taycan som har satt rekorden, så da må vel Tesla få lov til å tweeke som de vil?
SitatIn its latest test, Porsche says that a Taycan pre-series prototype set a new Nürburgring-Nordschleife racetrack record.
https://electrek.co/2019/08/26/porsche-taycan-nurburgring-racetrack-record/
Ja, spørs såklart hva som legges i dette da. Jeg forstod det slik at det var bil tilsvarende en produksjonsutgave, men det er nok bare slik jeg har tolket det, og kan like godt hende de har ønsket at det er det vi skal tro, uten å si noe galt. Spørs jo da hva Tesla går for, og hvor går grensene? Modifisert software, kjøling, slicks, vinger, senking, ribbet innvendig, oppgraderte bremser? Går det den retningen så er det ganske uinteressant for min del. Syns det er mye mer moro å vite hva bilene man faktisk kan kjøpe klarer.

Hadde en Audi en gang, med "liksom" sportslig motor, understell og quattro. Den klarte ikke noen få runder på Vålerbanen engang uten å klage på oljetrykk. Om igjen og om igjen. Måtte vært modifisert med skvalpeblekk og tykkere olje enn vannet de leverte originalt for å ha sjanse til å i det hele tatt kunne fullføre noen runder uten sutring. Det er nivået Model S er på nå. Heldigvis klarer Model 3 Performance seg bedre, og det er klart at Raven kan ha store forbedringer på dette...

JorEl

Nå har jeg bare S75D "Ræven" utgave fra i fjor :P Men så tør jeg heller ikke bevege meg på en bane, i hvert fall ikke i min egen bil. Virker forresten kaskoen på en bane?

Enig med Gr at en ombygget bil som ikke er til salgs, som fyker rundt banen ikke er noe. Tesla har ingenting å bevise. Men en liten tweak av batteri, med en advarsel som, do not try this at home, hadde vært kjekt. Men kun om den slår tiden til Porsche ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

GOS

#27
Tror ikke de har til hensikt å slå Porchen, men å oppnå en veldig god tid å si at den er verdens raskeste elektriske familebil på bane, bare noen sekunder tregere enn verdens raskeste elektriske sportsbil på samme bane. Vår Roadster, som vil være betydelig raskere på banen enn Model S, vil neste år vise hvor listen for alle typer sportsbiler på denne banen bør ligge.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

JorEl

Høres fornuftig ut. Men spennende blir det. Gøy med litt kniving i toppen.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

mthoring

Er det helt usannsynlig at Tesla kjører ringen med en Model S v2 prototype? Kan jo som nevnt være noe de har planlagt for i lang tid allerede.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA