Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Musk tvitrer "Model S on Nürburgring next week"

Startet av geear, fredag 06. september 2019, klokken 07:03

« forrige - neste »

geear

Jau, våknet til denne i dag. Tydeligvis ute etter å slå Porsche Taycan sin 7:42. Hadde ikke sett den komme.

1. Hva er poenget? Tesla og Porsche har mange andre forskjellige kvaliteter. Tiden rundt Nürburgring er en av de svært få bruker som endelig målestokk ved bilkjøp.

2. Vet han i det hele tatt hva Nürburgring er? Og at Model S har vært prøvd der før, og fått effektbegrensninger på grunn av temperatur lenge før en runde er unnagjort? Og at toppfarten til Model S sannsynligvis også vil være begrensende faktor, det er der 2-trinnsgirkassen på bakmotoren til Porsche kommer inn i bildet.

3. Har de booket tid for lengst eller kan han trylle eller har de tenkt å prøve under åpen bane? Sistnevnte er meningsløst.

Jeg har kjørt en del på bane selv, og har interessen, men seriøst, kunne de ikke heller brukt ressurser på å bedre kommunikasjon, deleleveranser og kvalitet fra fabrikk før de tar et slikt kappløp?  ::)

Vroom

1 PR og for gøy
2a Det vil jeg tro
2b Det blir jo spennende å se da
3 Vil tro at Nürbürgring-folkene klarer å rydde plass til dette. Igjen PR..

1000kwh

Kan i hvertfall svare på at herr Musk vet mer enn de fleste om mer enn de fleste ;) Så at han ikke vet hva denne veien er for noe er helt utenkelig.

Uansett, gøy!

TeslaK

All Model S and X vehicles now benefit from Tesla's latest generation of drive unit technology, which combines an optimized permanent magnet synchronous reluctance motor, silicon carbide power electronics, and improved lubrication, cooling, bearings, and gear designs to achieve greater than 93% efficiency.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Zanka

Kanskje versjon10 av sw har track mode for P100 . At bilen skal klare under 7:42 er vel svært lite sannsynlig, men kanskje under 8 min.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Ampéreson

Kommer nok ikke til å slå Taycan, men den kommer nok til å komme nærme. For en så mye billigere bil, nesten halv pris, er det veldig god PR som sagt.

Antar Musken vet hva Nürburgring er, beste i klassen tid definerer standarden. Var på Alfa Romeo museet utenfor Milano, det første man møter i lobbyen er bilen som holdt rekorden for sedan biler, Giulia Quadrifoglio (eller quatrofromagio som Clarkson sier) med tiden 7:32. Blir referert til i Top Gear, Grand Tour, autobild og rundt om på nettsider og youtube kanaler. Her var det mye "stating the obvious":(
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

HKS

Blir spennende å se... :)

Det er fult mulig at det kommer en "Track Mode" for Model S Performance med Raven. Vi vet allerede at disse motorene har forbedret kjøling. Det er mulig at en eventuel track mode også optimerer kjølingen av hele bilen.

Men, at de slår Taycan tviler jeg på, det er to vidt forskjellige biler. Ønsker de å slå Taycan så er det vel der nye Roadster kommer inn i bildet... ;)
Tesla Model 3 Long Range

Muffinman

Kanskje de endelig differensierer på understell mellom 100D og P100D?
Det er veldig mye penger å betale tillegget for P når forskjellene er at bakre driveunit er større, samt forskjeller i software. Burde vært litt snacks på bremse- og understellsfronten også.

Speeder

Sitat fra: gr på fredag 06. september 2019, klokken 07:03


2. Vet han i det hele tatt hva Nürburgring er? Og at Model S har vært prøvd der før, og fått effektbegrensninger på grunn av temperatur lenge før en runde er unnagjort? Og at toppfarten til Model S sannsynligvis også vil være begrensende faktor, det er der 2-trinnsgirkassen på bakmotoren til Porsche kommer inn i bildet.

Hvor mye høyere toppfart har Porsche'n?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

geear

Mulig det kom litt negativt ut, selvfølgelig er det "gøy" at de utfordrer ingen ringere enn Porsche, men jeg er nok en smule farget av at jeg syns Tesla gjør en elendig jobb som bilprodusent for tiden, samtidig som jeg ønsker de alt godt, derfor skulle jeg ønske at de tok kundene mer på alvor, og i stedet for å prøve å slå Porsche på deres hjemmebane, heller øke kvaliteten på produktene sine og begynner å kommunisere med kundene.

PR, tjah, er vel fort en fare for å bli latterliggjort også.

Sitat fra: Zanka på fredag 06. september 2019, klokken 07:29
Kanskje versjon10 av sw har track mode for P100 . At bilen skal klare under 7:42 er vel svært lite sannsynlig, men kanskje under 8 min.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Nå har Model S vært rundt ringen mange ganger før, og den klarer ikke en eneste hel hard runde uten å gå i limp mode, så under åtte er utopisk med mindre de har en modifisert utgave, men da er jo poenget borte? Eller så klart at Raven er så massiv oppgradering at de faktisk har klart å få bort problemet med limp mode. Den klarer knapt et kvarter i høy fart på autobahn.

Her er noen eksempler på hva slags biler de må slå bare for å komme under åtte minutter:

171.    Nissan Skyline GT-R (R33)    Motoharu Kurosawa    8:01.00    280 / 1601
172.    Mercedes-Benz C63 AMG Coupe    unknown    8:01.00    457 / 1730
173.    C63 AMG Coupe Performance Pac..    Horst von Saurma    8:01.00    487 / 1771
174.    Lamborghini Gallardo Spyder    Wolfgang Kaufmann    8:01.84    520 / 1748
175.    Aston Martin DBS    unknown    8:02.00    517 / 1695
176.    Porsche 911 Carrera (991)    Dag Johnsen    8:02.00    350 / 1400
177.    Aston Martin V8 Vantage    unknown    8:03.00    385 / 1636
178.    CLS 63 AMG Perfromance Package    unknown    8:03.00    557 / 1919
179.    Porsche 911 GT3 (996)    Horst Von Saurma    8:03.00    360 / 1350
180.    Alpine A110 (Mk II)    Christian Gebhardt    8:03.00    252 / 1097
181.    Honda NSX-R    Motoharu Kurosawa    8:03.86    280 / 1281
182.    Lamborghini Diablo GT    unknown    8:04.00    575 / 1520
183.    Alfa Romeo 4C    unknown    8:04.00    240 / 895
184.    Porsche Boxster S (981)    Horst von Saurma    8:04.00    315 / 1320
185.    Mercedes-Benz A 45 AMG    Christian Gebhardt    8:04.00    380 / 1567
186.    Ferrari 575 Maranello    unknown    8:05.00    515 / 1760
187.    BMW M3 (E92)    unknown    8:05.00    420 / 1580
188.    Porsche Cayman S    unknown    8:06.00    320 / 1375
189.    Mercedes-Benz SL 55 AMG    unknown    8:06.00    517 / 1960
190.    Porsche Cayman R (987)    Horst von Saurma    8:06.00    330 / 1320
191.    Ford Focus RS    Christian Gebhardt    8:06.00    350 / 1566
192.    Subaru Impreza STI Spec C    Motoharu Kurosawa    8:06.01    280 / 1370
193.    Caterham Superlight R    unknown    8:06.20    193 / 525
194.    Ferrari 550 Maranello    unknown    8:07.00    486 / 1690
195.    BMW Z8    unknown    8:07.00    400 / 1585
196.    BMW M6    unknown    8:07.76    507 / 1765
197.    Renault Megane RS 265 Trophy    Laurent Hurgon    8:07.97    265 / 1409
198.    Porsche 911 Turbo 3.3    unknown    8:08.71    320 / 1470
199.    Ferrari 360 Modena    unknown    8:09.00    400 / 1390
200.    Lamborghini Diablo SV    unknown    8:09.00    519 / 1590
201.    Audi TT RS Coupe (Mk II)    unknown    8:09.00    340 / 1435
202.    Audi RS4 (B7)    unknown    8:09.00    420 / 1720
203.    Audi R8 e-tron    Markus Winkelhock    8:09.10    312 / -
204.    Porsche 911 GT2 (993)    unknown    8:09.30    430 / 1290
205.    Donkervoort D8 180R    unknown    8:10.00    240 / 675
206.    Dodge Viper GTS    unknown    8:10.00    457 / 1580
207.    Alpina B6 S    unknown    8:10.00    530 / 1815
208.    KTM X-Bow    unknown    8:10.00    241 / 871
209.    Mercedes-Benz A 45 AMG    unknown    8:10.00    360 / 1370
210.    Impreza WRX STi Version III T..    unknown    8:10.75    280 / 1200
211.    Mitsubishi Lancer EVO IX    Takayuki Kinoshita    8:11.16    290 / 1482
212.    911 Turbo 3.6 factory kit    unknown    8:12.00    430 / 1506
213.    Mercedes-Benz SL 55 AMG    unknown    8:12.00    476 / 1855
214.    Renault Megane RS (MK IV)    Christian Gebhardt    8:12.00    280 / 1505
215.    Cadillac CTS-V Sport Wagon    John Heinricy    8:12.10    564 / 1987
216.    BMW M5 (E60)    unknown    8:12.90    507 / 1848
217.    Lotus Esprit Sport 350    unknown    8:13.00    354 / 1324
218.    Mercedes-Benz C 63 AMG    unknown    8:13.00    457 / 1772
219.    Artega GT    Horst von Saurma    8:13.00    299 / 1272
220.    Dodge Viper SRT-10 Roadster    unknown    8:13.00    517 / 1526

Her er biler som må slås for å komme under Taycan:

98.    Porsche 911 GT3 (997)    Walter Rohrl    7:42.00    415 / 1395
99.    Murcielago LP 670-4 SV    Horst von Saurma    7:42.00    670 / 1664
100.    Porsche Cayman GT4 (981)    Christian Gebhardt    7:42.00    385 / 1340
101.    Porsche 911 GT3 RS (996)    Walter Rohrl    7:43.00    381 / 1360
102.    Pagani Zonda C12 S    unknown    7:44.00    555 / 1250
103.    Audi R8 V10 5.2 FSI (Mk I)    unknown    7:44.00    525 / 1656
104.    Porsche 911 Turbo S    Horst Von Saurma    7:44.00    530 / 1600
105.    Mercedes-Benz C 63 AMG S Coupe    Christian Gebhardt    7:44.00    510 / 1814
106.    CLK 63 Black Series    Berndt Schneider    7:45.00    507 / 1745
107.    Gardner Douglas GD T70 Spyder    Dario Margutti    7:45.00    710 / 900
108.    Audi R8 V10 5.2 FSI Plus    Horst von Saurma    7:45.00    550 / 1622
109.    Porsche 911 GT2 (996)    unknown    7:46.00    462 / 1430
110.    Gallardo Superleggera    unknown    7:46.00    530 / 1520

https://fastestlaps.com/tracks/nordschleife

geear

Sitat fra: Speeder på fredag 06. september 2019, klokken 08:34
Sitat fra: gr på fredag 06. september 2019, klokken 07:03


2. Vet han i det hele tatt hva Nürburgring er? Og at Model S har vært prøvd der før, og fått effektbegrensninger på grunn av temperatur lenge før en runde er unnagjort? Og at toppfarten til Model S sannsynligvis også vil være begrensende faktor, det er der 2-trinnsgirkassen på bakmotoren til Porsche kommer inn i bildet.

Hvor mye høyere toppfart har Porsche'n?
Den har ikke det, men den kommer til å ha en helt annen ytelse fra 180 og oppover enn Tesla, på grunn av giring på bakmotoren. Teslaen er ikke akkurat sprek i det området, kontra en sprek fossilbil, og på ringen så behøves farten. I tillegg klarer den bare noen få aksellerasjoner så får den kraftig redusert effekt.

Newbee

Sitat fra: gr på fredag 06. september 2019, klokken 07:03
Jau, våknet til denne i dag. Tydeligvis ute etter å slå Porsche Taycan sin 7:42. Hadde ikke sett den komme.

1. Hva er poenget? Tesla og Porsche har mange andre forskjellige kvaliteter. Tiden rundt Nürburgring er en av de svært få bruker som endelig målestokk ved bilkjøp.

2. Vet han i det hele tatt hva Nürburgring er? Og at Model S har vært prøvd der før, og fått effektbegrensninger på grunn av temperatur lenge før en runde er unnagjort? Og at toppfarten til Model S sannsynligvis også vil være begrensende faktor, det er der 2-trinnsgirkassen på bakmotoren til Porsche kommer inn i bildet.

3. Har de booket tid for lengst eller kan han trylle eller har de tenkt å prøve under åpen bane? Sistnevnte er meningsløst.

Jeg har kjørt en del på bane selv, og har interessen, men seriøst, kunne de ikke heller brukt ressurser på å bedre kommunikasjon, deleleveranser og kvalitet fra fabrikk før de tar et slikt kappløp?  ::)


2. Model S har da oppgitt høyere topphastighet enn Taycan
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

emmern

Han kan jo ofre et batteri og la det overopphete med å tweake software
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

#13
Sitat fra: Newbee på fredag 06. september 2019, klokken 08:41
2. Model S har da oppgitt høyere topphastighet enn Taycan
Les svaret over ditt, mulig det var dumt formulert. Tyskerne har en "enighet" om å begrense bilene sine til 250km/t (selv om de stadig strekker strikken med modeller som går fortere), men det betyr ikke at de går sakte opp til 250. Er mange av tyskerne som lett går over 300 når de er ubegrenset, men sw-begrenses til 250. Taycan kommer til å være mye raskere enn Model S i toppfartsområdet.

Sitat fra: emmern på fredag 06. september 2019, klokken 09:20
Han kan jo ofre et batteri og la det overopphete med å tweake software
Da er den ikke original lenger, hva er da poenget? Vet vi i det hele tatt om det er batteripakka, motorer, invertere eller annet som går varmt og er årsaken til effektreduksjonen?

emmern

Batteripakke. Og du endrer ikke på noe fysisk, bare software. Bilen er ikke "original fra fabrikk" etter første OTA mao.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA