Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Schneider EVlink vs Easee Charge?  (Lest 770 ganger)

magnusha

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Schneider EVlink vs Easee Charge?
« på: Onsdag 08. April 2020, klokken 10:29 »
Har fått to tilbud til sameiet vårt. Et fra Grønn kontakt og et fra en utbygger som heter Flowe. Infrastukturmessig er prisen nesten identisk. Forskjellen mellom disse er at Grønn kontakt legger 3 skinner på 250A i hver skinne, mens Flowe legger 11 sløyfer med 63A på hver sløyfe. Hva er best her mtp. fremtiden, sameiet vårt skal gjøre klar infrastruktur til 193 parkeringsplasser. Inntaket til hovedtavla er på 800A (kan økes til 1000A) (400 volt anlegg). Er det bedre å legge skinner enn å legge sløyfer? Eller er dette hipp som happ?

En annen problemstilling vi må ta stilling til er at Grønn kontakt leverer Schneider EVlink bokser, mens Flowe levere Easee bokser. Jeg ser for meg at det er mer fremtidsrettet å velge Flowe boksene enn EVlink boksene, er dere enige i dette?

I pristilbudet havner vi på ca 4000kr per parkeringsplass uavhengig av leverandør av infrastrukturen. EVlinken koster kr16 475 med installasjon, mens Easee koster kr17 490 med bakplate.

Personlig mener jeg at Easee er mer fremtidsrettet og folk blir mer fornøyde med denne løsningen, men hva tenker dere er den beste løsningen for fremtiden for sameiet?

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Schneider EVlink vs Easee Charge?
« Svar #1 på: Onsdag 08. April 2020, klokken 12:48 »
Totalt så gir jo easee løsningen mere kapasitet. Eneste fordelen jeg ser med evlink løsningen er at den i gitte tilfeller kan gi mere kapasitet. Hvis f.eks 10 biler lader kan disse få 25A hver, hvis de samme bilene lader på en sløyfe i easee anlegget vil de kun få 6A. Så litt større fleksibilitet, men vesentlig mindre totalkapasitet.

Og så vil nok GK installasjonen være ryddigere med bruk av skinner.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Orbit

• Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Onsdag 08. April 2020, klokken 12:59 »
Er det mulig å få et tilbud med skinneløsning også med Easee?

Nå er det uansett med 11 sløyfer ca 20 biler maksimalt per sløyfe (193 totalt) som deler på 43 kW, dvs over 2 kW per bil som et garantert minimum før sløyfen er begrensningen. Det virker uansett rikelig, og i praksis vil det hverken være samtidig fullt belegg, eller ønskelig at alle kjører full rulle på en gang (ref effektavgift). Så ut fra tilgjengelig effekt blir det ikke store forskjellen på skinne- eller sløyfefordeling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Onsdag 08. April 2020, klokken 13:24 »
Er ikkje det slik at Easee (og Zaptec) praktiserar intern strømmåling som overstrømsvern, evt at boksen har I>63A kortsluttningsytelse slik at dei slepp å sette sikring på kvar boks?
Korleis kan dei ellers forskriftsmessig montere dette? EVLink på skinne har vel automat i kvar avtappingsboks.

Skinne vs kabel handlar også om 'komfort', dvs kor mange samtidige 22kw sesjonar ein ønsker. For 63A er det maks 2 samtidige, for 250A vesentlig fleire. Mange set jo tak på 11kW eller mindre. Sjølv 10A over natt dekker jo mange sitt totalbehov.

@Turfsurf: Korleis gir Easee meir totalkapasitet?
Kapasitet kan aldri flyttast mellom små(63A) kursar. Større kursar=større fleksibilitet.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
« Siste redigering: Onsdag 08. April 2020, klokken 14:11 av Erik Ola Ulvestad »

magnusha

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: Onsdag 08. April 2020, klokken 15:44 »
Er ikkje det slik at Easee (og Zaptec) praktiserar intern strømmåling som overstrømsvern, evt at boksen har I>63A kortsluttningsytelse slik at dei slepp å sette sikring på kvar boks?
Korleis kan dei ellers forskriftsmessig montere dette? EVLink på skinne har vel automat i kvar avtappingsboks.

Skinne vs kabel handlar også om 'komfort', dvs kor mange samtidige 22kw sesjonar ein ønsker. For 63A er det maks 2 samtidige, for 250A vesentlig fleire. Mange set jo tak på 11kW eller mindre. Sjølv 10A over natt dekker jo mange sitt totalbehov.

Kapasitet kan aldri flyttast mellom små(63A) kursar. Større kursar=større fleksibilitet.

Spørsmålet for fremtiden er vel om man trenger noe mer enn 2,5kw pr bil. Velger man GK får man 3kw hvis alle lader på en 250A skinne. Så diffen her er 0,5kw hvis ALLE lader samtidig(lite sannsynlig). Med skinner er det som du sier at man må ha en sikring ved hvert uttappingssted, gir dette flere feilkilder?

Uansett, hvis man ser bort i fra infrastrukturen. Hvilken boks bør man velge i dag i 2020?

Erik Ola Ulvestad

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Onsdag 08. April 2020, klokken 17:06 »
Er OCPP eit tema?
Typisk er ladeanlegg properitære og bytte av styringsleverandør pr d.d. eit ikkje-tema. OCPP er nok likevel det mest realistiske alternativet i framtida om operatøren/leverandøren skulle gå dukken. I eit slikt stort anlegg reknar eg med at det er eigarinteresser som etterspør kompatibilitet framover? EVLink har OCPP (ikkje sikkert modell tilbydd her har det?) Og Modbus. Easee har ikkje OCPP pr d.d. meg bekjent. (Kun via API i sky,  så lenge Easee AS er operativ). Easee Home er jo veldig innovativ i privatmarkedet, men  i stort anlegg er 'fancybox' av mindre betydning. Operatøren sine websider/App for rapportering og administrasjon er nok viktigare.

EVlink har vel opsjon for fast kabel? Mange svergar til Type2 kontakt for å kunne bytte mellom Type 1 og 2 kabel, spesielt for eigarseksjonar med kortare kjøp/salg intervall. Mange kjøper då uansett ein ekstra kabel som heng (og sleng) på plassen, men fast kabel er billegare og ryddigare, meinar eg.

Faseomkobling (Easee(?)) for 1-fase bilar (3.6, 7.4kW) er kun eit tema for små anlegg. For store kursar blir det statistisk sett ingen gevinst.

Huff, her blir det berre fleire og fleire moment...ikkje lett for TS. Personlig synest eg klart at Easee er mest 'sexy', men i store anlegg er det altså ein del andre moment.

magnusha

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: Onsdag 08. April 2020, klokken 18:21 »
Er OCPP eit tema?
Typisk er ladeanlegg properitære og bytte av styringsleverandør pr d.d. eit ikkje-tema. OCPP er nok likevel det mest realistiske alternativet i framtida om operatøren/leverandøren skulle gå dukken. I eit slikt stort anlegg reknar eg med at det er eigarinteresser som etterspør kompatibilitet framover? EVLink har OCPP (ikkje sikkert modell tilbydd her har det?) Og Modbus. Easee har ikkje OCPP pr d.d. meg bekjent. (Kun via API i sky,  så lenge Easee AS er operativ). Easee Home er jo veldig innovativ i privatmarkedet, men  i stort anlegg er 'fancybox' av mindre betydning. Operatøren sine websider/App for rapportering og administrasjon er nok viktigare.

EVlink har vel opsjon for fast kabel? Mange svergar til Type2 kontakt for å kunne bytte mellom Type 1 og 2 kabel, spesielt for eigarseksjonar med kortare kjøp/salg intervall. Mange kjøper då uansett ein ekstra kabel som heng (og sleng) på plassen, men fast kabel er billegare og ryddigare, meinar eg.

Faseomkobling (Easee(?)) for 1-fase bilar (3.6, 7.4kW) er kun eit tema for små anlegg. For store kursar blir det statistisk sett ingen gevinst.

Huff, her blir det berre fleire og fleire moment...ikkje lett for TS. Personlig synest eg klart at Easee er mest 'sexy', men i store anlegg er det altså ein del andre moment.

Vi har snakket masse om OCPP og det er dette som gjør valget enda vanskeligere. Fikk beskjed av Flowe at OCPP lastbalansering mellom easee boksene er på vei, så hvis dette kommer er vel begge boksene åpne på OCPP. Jeg er jo tech nerd, så vil jo ha det som er mest fancy og nytt. Men vet ikke om vi brenner oss ved å velge gamle (men gode) Schneider EVlink som kanskje ikke kommer med så mye nytt på software siden fremover, mens easee kommer med nye ting i boksen sin slik det virker nå.

Hjelp, dette er vanskelig

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

turfsurf

• Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #7 på: Onsdag 08. April 2020, klokken 18:46 »

Leste det først som 250A vs 11*62A, men ser jo nå at det nok er 11x63A vs 3*250A. Da blir jo GK sin løsning best uansett mtp kapasitet. Schneider pleier å levere bra kvalitet, easee er vel litt ukjent. Men jeg ville gått for å støtte ett norsk firma.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Erik Ola Ulvestad

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Onsdag 08. April 2020, klokken 19:15 »

Fikk beskjed av Flowe at OCPP lastbalansering mellom easee boksene er på vei, så hvis dette kommer er vel begge boksene åpne på OCPP.

Om Easee charge får OCPP 1.6/2.0++ JSON rett ut frå kvar enkelt ladeboks (og ikkje berre via sentralt API) så er du meir 'future proof'. Du kan då i prinsippet sette opp din egen OCPP kontroller i lokal uavhengig (#noCloud) installasjon eller velge fritt i skya, og mikse ladeboks fabrikat. Det vil koste en del, men de må i det minste ikkje bytte anlegget.

jkirkebo

• Gold Member
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
« Svar #9 på: Onsdag 08. April 2020, klokken 19:30 »

Leste det først som 250A vs 11*62A, men ser jo nå at det nok er 11x63A vs 3*250A. Da blir jo GK sin løsning best uansett mtp kapasitet. Schneider pleier å levere bra kvalitet, easee er vel litt ukjent. Men jeg ville gått for å støtte ett norsk firma.

Jeg ville kanskje bedt om pris på et Zaptec-basert anlegg også. F.eks fra Charge365 (som også tilbyr veldig rimelige faktureringstjenester om det er aktuelt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

magnusha

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 på: Onsdag 08. April 2020, klokken 20:00 »

Jeg ville kanskje bedt om pris på et Zaptec-basert anlegg også. F.eks fra Charge365 (som også tilbyr veldig rimelige faktureringstjenester om det er aktuelt).
Ser ikke helt hensikten med det hvis zaptec ikke kommer til å støtte OCPP i fremtiden? Har hatt mange tilbydere inne og samtlige har tilbudt Easee bortsett fra GK.

Hva ville forumet valgt av de to alternativene over?    ??? :angel:

Fredrik Hegland

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 på: Onsdag 15. April 2020, klokken 08:19 »
Til info så støtter ZAPTEC OCPP 1.6J i dag.
Jobber i ZAPTEC. Elektriker Gr.L
Genuin interesse for elbiler og elbilrelatert utstyr.
Kjører 2019 Tesla Model 3 Performance og 2020 SKODA E-Citigo

Erik Ola Ulvestad

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #12 på: Onsdag 15. April 2020, klokken 08:37 »
Ut av boksen eller via "ZapCloud"?

Fredrik Hegland

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 på: Onsdag 15. April 2020, klokken 11:33 »
Ut av boksen eller via "ZapCloud"?

Via ZapCloud. Les mer her: https://zaptec.com/zaptec-stotter-apne-protokoller-ocpp/
Jobber i ZAPTEC. Elektriker Gr.L
Genuin interesse for elbiler og elbilrelatert utstyr.
Kjører 2019 Tesla Model 3 Performance og 2020 SKODA E-Citigo