Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"

Startet av sveander, torsdag 05. september 2019, klokken 13:22

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Cral på onsdag 09. oktober 2019, klokken 07:45
Er uansett ikke mye bevegelse på de bilene som ligger på finn nå.

Det forventes vel et skikkelig slipp etter nyttår - forhandlere i Europa har vel blitt oppfordret til å ikke registrere nye biler før etter 31.12.2019 - Da kan det åpnes opp for parallellimport i stor stil.......Så å betale overpris i dag er det kanskje ikke mange som vil? Kia er ikke alene om å holde tilbake elbiler Q4 2019. Det som taler imot bedre tilbud etter 31.12.2019 er jo den norske kronen som detter som en stein

arthur

#31
Sitat fra: gr på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 17:22
Det kan fremstå som at du kom på banen for å forsvare ditt eget valg om å gjøre det samme.. Ingen har sagt det er et problem, og ulovlig blir det først hvis du ikke rapporterer det neste år, i skattemeldingen for 2019.

Hvorfor skulle jeg ha et behov for å komme på banen og forsvare egne handlinger, handlinger som ingen ville vite om med mindre jeg selv fortalte om det? Siden du jo synes å kjenne min identitet så er det bare å innrapportere meg til myndighetene for skatteunndragelse og du må gjerne ta med Kona'n jeg også solgte. Bare å sende meg en mail, eller melding på FB, så skal du da få de detaljer du måtte trenge for din innrapportering. :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

Sitat fra: gr på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 17:22
Ingen har sagt det er et problem, og ulovlig blir det først hvis du ikke rapporterer det neste år, i skattemeldingen for 2019.

Da jeg studerte var jeg på en forelesning i skatterett som ble holdt av en tidligere autoritet i norsk skatterett. Han beskrev ligningsansatt i to kategorier de som ligner etter lov og forskrift og lystlignere. Med utsagnene du har kommet med vedrørende skatteplikt for flipping av elbiler er jeg redd du fort kan havne kategorien som ikke ligner (nå heter det skattlegge) i henhold til lov og forskrift.

Jeg er interessert i å høre det konkrete rettslige grunnlaget du mener utløser skatteplikt for en slik gevinst eller tap. Husk at symmetri er et bærende prinsipp i norsk skatterett.

arthur

Jeg regner faktisk med at siden gr hevder at hvis man selger en bil med fortjeneste så utløser dette skatt og da vil vel et salg med tap av en slik bil utløse et fradrag? Spent på videre utredning om dette fra gr og hvor/hvordan dette tapet skal føres! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trond.m

At det er noen som fortsatt gidder å diskutere dette. Jeg solgte en e-Niro ubrukt før levering til en saksbehandler i skatteetaten. Han sa at det ikke var noe problem med skatteplikt med mindre aktiviteten var på et visst nivå...litt uklart hvor grensen går, men 2-3 biler skal ikke være et problem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA