Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"

Startet av sveander, torsdag 05. september 2019, klokken 13:22

« forrige - neste »

sveander

Nettopp Tornado.

Noen som vet hva den bilen koster ny, den ble jo solgt for 410.000


Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

navyelsen

Nypris var vel rundt det samme, altså 410.000 inkl metallic lakk og vinterdekk.
Vanlig praksis er at demobiler blir solgt til markedspris, og normalt vil dette si med noe tap. På en fossilbil kunne de nok neppe forventet mer enn 350k, da verditapet ofte er stort det første året

Men når markedet er villig til å betale nypris, eller til og med over dette, er jeg ikke overrasket over at forhandler selger unna. De driver tross alt butikk, ikke veldedighet.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

MikkeBoomBoom

Sitat fra: gr på lørdag 07. september 2019, klokken 21:17
. Er ellers ganske sikker på at vinterrekkevidde på e-tron 50 fort er nede i 25 mil og mindre også med store hjul. e-Niro har forbausende realistisk rekkevidde både sommer og vinter.

Kjapp OT kommentar: En kompis var på Geilo med e-Tron 55 og greide med fire voksne i bilen, snø på veien og et par blå 25 mil før lading. Så hvis man møter lignende parametere med e-Tron 50 vil jeg anta at rekkevidden vil være kortere, med mindre det kommer noen programvareoppdateringer som gjør noe magisk.


MikkeBoomBoom

Inspirert av BOS sine krumspring står jeg nå ovenfor en situasjon hvor jeg kanskje kan tjene et par kroner på å flippe en bil som jeg glemte at jeg stod i kø på, en eNiro for å være pinlig nøyaktig. Men dette blir vel å regne som en inntekt man må skatte av ettersom vi ikke kommer til å bruke bilen. Noen som veit?

arthur

Å selge en bruktbil med fortjeneste som privatperson utløser ikke skatt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

MikkeBoomBoom

Sitat fra: arthur på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:06
Å selge en bruktbil med fortjeneste som privatperson utløser ikke skatt.

Takk for svar, men spørsmålet er hva er "brukt". Vil ikke en bil med 20km på klokka regnes som ny? Eller?

geear

Sitat fra: arthur på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:06
Å selge en bruktbil med fortjeneste som privatperson utløser ikke skatt.
I ditt tilfelle, der du hadde bestemt deg for å selge e-Niro før du fikk den, så tror jeg du skulle slite for å unngå skatteplikt.

Tar du den ut, uten planer om salg, bruker den, angrer deg og selger den, så kan den nok defineres som å ha vært brukt i husholdningen og saken stiller seg annerledes.

arthur

Sitat fra: gr på torsdag 03. oktober 2019, klokken 16:40
Sitat fra: arthur på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:06
Å selge en bruktbil med fortjeneste som privatperson utløser ikke skatt.
I ditt tilfelle, der du hadde bestemt deg for å selge e-Niro før du fikk den, så tror jeg du skulle slite for å unngå skatteplikt.

Tar du den ut, uten planer om salg, bruker den, angrer deg og selger den, så kan den nok defineres som å ha vært brukt i husholdningen og saken stiller seg annerledes.

Nja, var vel et år tidligere at jeg satte meg på venteliste og betalte deositum så ikke akkurat noen avgjørelse som kom plutselig det å selge den.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Du jabbet nå om å selge den her inne lenge før du skrev kontrakt, så den må du lenger ut på landet med.  :P

arthur

Ja, men fortsatt mange måneder etter at jeg hadde satt meg på liste for kjøp og betalt depositum. I den perioden hvor du så sjarmerende omtaler mine innlegg som "jabbing" var det helt uavklart om bilen ville komme med mulighet for hengerfeste, eller ikke. "Noe" uklart har det vel også mht leveringstidspunkt etter hva jeg kan huske.Du må gjerne få alle relevante fakta i saken fra meg, bare send meg en pm med mailaddressen din, så kan du jo kose deg med å sette opp en tidssekvens og se hva du kommer frem til. Du må gjerne kontakte skatteetaten og rapportere meg også, har intet å skjule.

Venter da på en pm fra deg! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Å inni svarteste for en historie du klarte å trylle frem der, ut fra den lille linja jeg skrev ovenfor.  :o

Du la ut både her og på Facebook om at du hadde avtalt med forhandler allerede før du fikk bilen, og at du valgte en annen konfigurasjon enn du opprinnelig hadde tenkt for å få bilen raskere. Det er din samvittighet.  :laugh:

arthur

Sitat fra: gr på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 12:49
Å inni svarteste for en historie du klarte å trylle frem der, ut fra den lille linja jeg skrev ovenfor.  :o

Du la ut både her og på Facebook om at du hadde avtalt med forhandler allerede før du fikk bilen, og at du valgte en annen konfigurasjon enn du opprinnelig hadde tenkt for å få bilen raskere. Det er din samvittighet.  :laugh:

Jeg valgte den konfigurasjon som var mest attraktiv for kjøper med utgangspunkt i hva som var tilgjengelig i gølge forhandler noe jeg ikke helt klarer å se var feil å gjøre. At du ikke synes at man skal kunne tjene penger på salg av en bil er notert, men bryr meg svært lite! Ja, avtalte med kjøper, skrev kontrakt før jeg hadde betalt/fått levert bilen og det hele ble gjort kun per mail da jeg befant meg i utlandet i den perioden. Flere problemer?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Altså.. det er ingen som har sagt noe om problemer i det hele tatt, og du var ikke inne i bildet før du helt på egenhånd kom på banen da MikkeBoomBoom sa han trodde et slikt salg var skattepliktig, for sin egen del, og dermed var usikker på å gjøre et slikt krumspring. Det kan fremstå som at du kom på banen for å forsvare ditt eget valg om å gjøre det samme.. Ingen har sagt det er et problem, og ulovlig blir det først hvis du ikke rapporterer det neste år, i skattemeldingen for 2019.

Cral

Er uansett ikke mye bevegelse på de bilene som ligger på finn nå.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA