Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for familie på 5

Startet av Alek1991, torsdag 05. september 2019, klokken 09:56

« forrige - neste »

Alek1991

Jeg ønsker å kjøpe min første elbil i disse dager. Familien venter barn nr.3 i november og i outlanderen vi i dag kjører er det for liten plass i baksete til 3 barneseter, så "ny" bil må det bli okke som.
Krav jeg har til bilen er at jeg må kunne kjøre fra oslo til Haugesund uten å måtte lade, bagasjeplass til barnevogn(er) (Enten 2 enkle eller en dobbel) i tillegg til klær til 5 for en ukesferie. Denne turen tar vi flere ganger i året vinter som sommer. ellers er det en del strekninger på 2-3timer som blir kjørt på sommerhalvåret. Så middels til stort bateri er nødvendig, ikke bare rekkevidde-angst.
Mitt problem er at de eneste bilene jeg ser passer til min familie med da en nyfødt, en på snart 2 og en på 4 år er 6 eller 7 seterene tesla X.
Finnes det andre elbiler som passer, Som kanskje er litt snillere på lommeboka enn 600 000+kr brukt? Eller er jeg strandet med brenselbil en stund til?

torlie

Sitat fra: Alek1991 på torsdag 05. september 2019, klokken 09:56
Krav jeg har til bilen er at jeg må kunne kjøre fra oslo til Haugesund uten å måtte lade,  Denne turen tar vi flere ganger i året vinter som sommer.

Ifølge Gulesider er det 438,5km fra Oslo til Haugesund over fjellet. Her er det vel kun Tesla X LR /100D som kan greie dette på sommerstid med rolig kjøring over fjellet. LR har vel 505km WLTP.

På vinter må du uansett måtte ha en stopp for lading.


2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Espen Hugaas Andersen

#2
Jeg ville si at størrelsesmessig kommer Model S og e-tron inenfor kravene dine. Kanskje også i-Pace, Model 3 og e-Niro.

Model X er eneste elektriske bil i sin størrelsesklasse, så om du virkelig trenger så mye plass, så er det ikke mye å velge i. En ting du kan ta hensyn til er at Model X ikke kan ha takboks, mens det kan man ha på de andre alternativene. Kan nevne at man også får Model S som sjuseter, om du ikke er klar over det. De to ekstra setene er da riktignok bakovervendte.

Men Oslo - Haugesund uten lading er et ganske strengt krav, om man tar hensyn til at det skal være litt margin til overs og været kan være ganske dårlig. Det er ikke en tur jeg ville ta lett på med min Model X 100D. Det vil som regel gå, men da med ganske lite til overs. Om jeg skulle valgt Model S ville jeg helst hatt 100 kWh - da er det en del mer margin.

Rekkeviddekravet er litt mer overkommelig om man aksepterer et stopp på 20-30 minutter. Da klarer alle de nevnte bilene det. Inkludert en haug med brukte Model S til 300-400k.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Ellers kan Model Y nevnes, men da vil man nok måtte vente et par år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vollis47

#4
Du begrenser utvalget unødvendig mye ved å si at du vil kjøre Oslo - Haugesund uten å lade. En liten stopp på 15-20 minutter vil du likevel ha godt av. Tenk på dette en gang til.

Men Tesla X100 er jo en topp bil, som vil passe bra for din familie.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Crown

Småbarn og baby og absolutt krav om å kunne kjøre 7 timer i strekk uten stopp? Stakkars barn da :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Stopper du vanligvis ikke på en tur på 7 timer med barn? Det finner jeg vanskelig å tro. Husk at selv om du må stoppe å lade, så trenger ikke pausen være lang. Kanskje ett kvarter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jokr

er ikke mange biler som tar 3 isofix seter.  tror bare leaf og X kan det. og på leaf er det ene i forsetet så den utgår. problemet her er nok ikke rekkevidde men isofix og barneseter
2018 Nissan Leaf Tekna

Magnus Hansen

Sånn jeg husker småbarnstiden så er det veldig greit å kjøre når først barna sover eller er rolig ellers. Da er dumt å bli påtvunget ladepause som garantert vil vekke sovende barn. Samtidig dukker det opp akutte behov for å stanse og da har man sannsynligvis ikke tilgang til en hurtiglader. Så selv om man ikke kjører veldig lenge uten stopp, er min erfaring at lang rekkevidde er viktigere i denne fasen enn senere.

Trekkoppbil

#9
Sitat fra: jokr på torsdag 05. september 2019, klokken 21:48
er ikke mange biler som tar 3 isofix seter.  tror bare leaf og X kan det. og på leaf er det ene i forsetet så den utgår. problemet her er nok ikke rekkevidde men isofix og barneseter
På Leaf trudde jeg det var 3 iso-fix i baksetet, men når jeg googler, ser jeg at det er enkelte som har bare 2, mens på de fleste bildene er det 3:
https://www.google.com/search?q=nissan+leaf+trunk
Jeg tviler på at størrelsen på bilen er grei nok. Hvis man setter på krok og en Thuleboks bak, så kan man få litt bagasjeplass.
Hvis man stopper og lader ett 60kwt halvfullt, så burde vel det passe fint på ei do- og pølsepause.

Oppdatering: Som kommentar til svaret under, så kan vel et barnesete i midten, dele setekroker med setene på sida, men jeg trur aldri du får plass til 3 barneseter i bredda.

Ebe

Du må fortsette å kjøre fossil med de kravene, for den elbilen du etterspør er ikke på markedet ennå.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

turfsurf

Sitat fra: Ebe på fredag 06. september 2019, klokken 00:16
Du må fortsette å kjøre fossil med de kravene, for den elbilen du etterspør er ikke på markedet ennå.
Model X LR bør klare det fint på sommeren. Kan bli snaut på vinteren. Er den for dyr så ville jeg sett på brukt S100 og finne barneseter som passer i den. S har ihvertfall rekkevidden inne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaiat

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 05. september 2019, klokken 23:35
På Leaf trudde jeg det var 3 iso-fix i baksetet, men når jeg googler, ser jeg at det er enkelte som har bare 2, mens på de fleste bildene er det 3:
https://www.google.com/search?q=nissan+leaf+trunk
Jeg tviler på at størrelsen på bilen er grei nok. Hvis man setter på krok og en Thuleboks bak, så kan man få litt bagasjeplass.
Hvis man stopper og lader ett 60kwt halvfullt, så burde vel det passe fint på ei do- og pølsepause.

Enkelte barneseter har en ekstra stropp som går over seteryggen. Bøylene på baksiden er til denne stroppen. Isofix-festene sitter i mellom seteputa og seteryggen, og det er bare 2 slike i baksetet på Leaf (og de aller fleste biler). Enkelte store flerbruksbiler og SUV'er har 3 Isofix-fester i baksetet, men da blir det fossil-bil.

Ebe

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. september 2019, klokken 06:35
Sitat fra: Ebe på fredag 06. september 2019, klokken 00:16
Du må fortsette å kjøre fossil med de kravene, for den elbilen du etterspør er ikke på markedet ennå.
Model X LR bør klare det fint på sommeren. Kan bli snaut på vinteren. Er den for dyr så ville jeg sett på brukt S100 og finne barneseter som passer i den. S har ihvertfall rekkevidden inne.

Joda, kanskje rekkevidden er der. Men de er fem i bilen, hvorav tre sitter i barneseter. Så skal de ha med to barnevogner og alt pikkpakk til alle for en uke. Og de skal kjøre denne turen flere ganger i året, til alle årstider. Og det skal koste under 600.000,-.

Jeg tror en dieselbil er bedre for denne bruken :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Carl Anton Stenling

Kombinert treseter er også en mulighet: https://www.multimac.com/home

Hvis du aksepterer at familien og bilen behøver en stopp underveis så er det flere modeller som lett kjører denne strekningen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA