Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da er det valg igjen. Hva stemmer vi elbilister?

Startet av Sirup, torsdag 05. september 2019, klokken 02:43

« forrige - neste »

Einride

SitatJeg er veldig imot bompenger, men jeg tenkte lite på konsekvensene da jeg stemte FNB. For hvis de havner sammen med dem som vil ha bompenger, så klarer de kanskje ikke gjøre så mye.

::) :laugh:

Og der har du mest sannsynlig tankegangen (eller mangel på) til resten som stemte på eit parti som kun har bompengar som sin kampsak...

Amoss

Sitat fra: Einride på onsdag 11. september 2019, klokken 08:22
SitatJeg er veldig imot bompenger, men jeg tenkte lite på konsekvensene da jeg stemte FNB. For hvis de havner sammen med dem som vil ha bompenger, så klarer de kanskje ikke gjøre så mye.

::) :laugh:

Og der har du mest sannsynlig tankegangen (eller mangel på) til resten som stemte på eit parti som kun har bompengar som sin kampsak...

Tja... 

Klima/miljø er viktige saker i dag, og det er helt flott å ha partier som prioriterer dette. Men som vi tydelig ser i f.eks. Oslo så tar de null hensyn til de som fortsatt er avhengige av bilene for å få hverdagen til å gå opp.

Men skal man styre både med ett slikt miljøparti OG ett parti som har bilistenes interesser som hovedsak *burde* resultatet bli en politikk som BÅDE tar hensyn til miljøet OG de som fortsatt er nødt til å bruke bil.

Så vil tiden vise om de klarer å komme frem til gode kompromisser eller om de blir stående på hver sin tue og slå hverandre ihjel så ingen ting kommer ut av dette.
Model S 85D

Rollep

Sitat fra: automat på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:52
Sitat fra: Rollep på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:14
Sitat fra: gr på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:09
Permanent plug & abandonment på alle brønnene ville riktig nok tatt noen år, men produksjon kunne vært stengt i morgen.
Ja det kunne den helt sikkert vært. Men man må være veldig naiv hvis man tror olje og gass forbruket og utslippene hadde gått ned av den grunn. Tvertimot hadde man fått en økning i utslippene ettersom den norske rimelig rene produksjonen umiddelbart hadde blitt erstattet av mye skitnere produksjon i andre deler av verden.

Ja det er slik interesseorganisasjonen Norsk olje og gass liker å fremstille det, men jeg skal la den ligge.

Det som bekymrer meg mer er alle letekonsesjonene som er lyst ut. En letevirksomhet som i praksis er på norske skattebetaleres regning og risiko. Med en intensjon om at vi får igjen pengene når feltene er i produksjon om 10-20 år. Problemet er om disse feltene noengang vil produsere med overskudd, i en verden der oljeforbruket må ned. Det er de feltene som kan produsere billigst som kommer til å overleve, og oljeproduksjon i Barentshavet er ikke billig. Overskuddet fra Snøhvit er jo tvilsomt.

Og tror neppe Saudi Arabia skrur igjen kranene for å overlate markedet til norsk "ren" (og dyr) olje.
Lukke øynene for det som vil skje hvis Norge stenger ned olje og gassproduksjonen passer kun for dem som lever i MDG sin fantasiverden :D

Hva gjelder Saudi Arabia trenger du ikke å tro noe som helst. Eneste grunnen for at de holder igjen er for å holde prisen oppe på et akseptabelt nivå. Hvis de kunne økt produksjonen uten at prisen falt ville de gjort det umiddelbart.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

geear

Synd det ikke innhentes en haug med grunnlag for statistikk samtidig med valget, utdanningsnivå, barn, lønn, stilling, alder, sivilstatus, kjønn. Tror fort det kunne vært interessante fellestegn å finne blant velgerne hos de forskjellige partiene.

Og selv om det sitter en haug med vitenskapsfornektere her og vet alt, så tror jeg de skal være klar for en fremtid med sterkt økt fokus på klima i valgkampen. Det vil fort komme for en dag at unge velgere i dag har klima HØYT på prioriteringslista si. De etablerte partiene må tørre å være mye tydeligere innenfor klima, ellers vil de fortsette å tape velgere.

xyzzy

#35
Sitat fra: gr på onsdag 11. september 2019, klokken 14:09
Synd det ikke innhentes en haug med grunnlag for statistikk samtidig med valget, utdanningsnivå, barn, lønn, stilling, alder, sivilstatus, kjønn. Tror fort det kunne vært interessante fellestegn å finne blant velgerne hos de forskjellige partiene.

Og selv om det sitter en haug med vitenskapsfornektere her og vet alt, så tror jeg de skal være klar for en fremtid med sterkt økt fokus på klima i valgkampen. Det vil fort komme for en dag at unge velgere i dag har klima HØYT på prioriteringslista si. De etablerte partiene må tørre å være mye tydeligere innenfor klima, ellers vil de fortsette å tape velgere.

Det har vel ikke vært noen vitenskapsfornektere her? Tipper de er svært underrepresentert her på forumet...

Når det gjelder statistikker finnes det noen: Aftenposten 2019, Aftenposten stortingsvalget 2017 og Dagbladet/Din Side - stortingsvalget 2017.

Miljø er viktig, men jeg er veldig bekymret for at mange lar seg lure av "Politician's syllogism" "Vi må gjøre noe. Dette er noe. Derfor må vi gjøre dette" på lite gjennomtenkte tiltak som ser bra ut ved første øyekast.

Wibla

Sitat fra: Rollep på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:01
Litt fornuftigere ja, men fremdeles langt over nivået innen svensk industri.

I absolutte kroner og øre, kanskje. Men har du tatt hensyn til levekostnader osv?
2018 Tesla Model S 75D

automat

Sitat fra: Rollep på onsdag 11. september 2019, klokken 12:20

Lukke øynene for det som vil skje hvis Norge stenger ned olje og gassproduksjonen passer kun for dem som lever i MDG sin fantasiverden :D


Nå er det forskjell på å skru igjen krana, og å slutte med letevirksomhet da.

Vi nærmer oss trolig begynnelsen på slutten for oljealderen. Ikke fordi vi går tom for olje, men fordi markedet endrer seg. Bl.a drevet frem av overgang til elbiler.

Hvis vi kommer bakpå i overgangen bort fra olje, så kan det koste oss som oljenasjon dyrt.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rollep

Sitat fra: Wibla på onsdag 11. september 2019, klokken 18:00
Sitat fra: Rollep på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:01
Litt fornuftigere ja, men fremdeles langt over nivået innen svensk industri.

I absolutte kroner og øre, kanskje. Men har du tatt hensyn til levekostnader osv?
De som importerer produkter tar ikke hensyn til levekostnader i produksjonslandene.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA