Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da er det valg igjen. Hva stemmer vi elbilister?

Startet av Sirup, torsdag 05. september 2019, klokken 02:43

« forrige - neste »

Sirup

VW e-Golf
Tesla Model X75

Amoss

Sitat fra: Sirup på torsdag 05. september 2019, klokken 02:43
Hva stemmer vi elbilister?

Husk at det er 2 valg. Både for kommunen og fylket. Hvilke av disse to valgene er det du prøver å lodde? Ikke brått sikkert at man stemmer på samme parti i begge valgene...
Model S 85D

Sirup

Jeg tenkte på kommunevalget. Ikke fylkestinget eller kirkevalget😀
VW e-Golf
Tesla Model X75

Amoss

Sitat fra: Sirup på torsdag 05. september 2019, klokken 09:28
Jeg tenkte på kommunevalget. Ikke fylkestinget eller kirkevalget😀

Nei, kirkevalget hadde jeg ingen misstanke om at du mente, de stiller vel ikke helt med de samme listene der?

Men det var greit med en oppklaring om det var kommunevalget du tenkte på. Spesielt siden du hadde med nye partier som ikke stiller lister i på langt nær alle kommuner (og kanskje ikke heller i alle fylker?), og med tanke på de mange lokale kommunelistene.

Det kan altså være mange gode grunner til å stemme forskjellig i disse to valgene, selv om de skjer på samme dag.
Model S 85D

Vollis47

Vet ikke helt hva jeg er mest overrasket for; at ca 28 % vil stemme MDG eller at 23% stemmer Høyre.

MDG har dessverre planer om å utradere norsk oljevirksomhet. Da blir det ikke mye penger igjen til gode tiltak i vårt samfunn.

Ser jo ut som Høyre, FrP og tildels AP er de eneste som kan sikre fortsatt velferd.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

geear

Sitat fra: Vollis47 på søndag 08. september 2019, klokken 12:23
MDG har dessverre planer om å utradere norsk oljevirksomhet. Da blir det ikke mye penger igjen til gode tiltak i vårt samfunn.
Du forutsetter at det er et samfunn igjen dersom vi IKKE stopper det vi holder på med.

Sitat fra: Vollis47 på søndag 08. september 2019, klokken 12:23
Ser jo ut som Høyre, FrP og tildels AP er de eneste som kan sikre fortsatt velferd.
Forutsatt at du ignorerer vitenskapen som sier at vi må gjøre store forandringer NÅ dersom verden skal bestå som den er.

Det har gått så langt nå at jeg tror mange stemmer KUN basert på klima. Dersom utfallene blir som vitenskapen frykter, så er det ingenting annet som teller. Som skrevet før, det er bedre å gjøre noe og kanskje innse vi tok feil etterpå, enn å ignorere vitenskapen, gjøre ingenting, og la alt gå til helvete.

Det er få år (omtrent måneder) siden det ville vært helt utenkelig for meg å stemme MDG, men nå vurderer jeg det faktisk.

Amatøren

Jeg stemmer i hvert fall IKKE på MDG som til de grader begrenser folks mulighet til fri ferdsel.

En ting er å sette krav til nullutslippsbiler, som jeg ser på som positivt, men å gjøre det umulig for folk i byene å ha bil og ikke få parkert i gatene lenger er helt hinsides. Det er kommunisme på høyt nivå.

I tillegg til dette så sperrer de gater og lager sittegrupper, utekontor, plasserer blomsterkrukker så man ikke kommer frem. Nå driver de å feller flotte trær som ikke er syke. Flotte alléer som var grønne lunger i byen, blir grå gater bare for å lage mer sykkelfelt.

Så har vi bom helvete snart på høyde med Berlinmuren som skal kneble de siste bilistene som har et smutthull på parkeringsfronten.

NEI, MDG kan drite og dra langt dit hvor solen ikke skinner. De kan finne seg en hule langt vekk og flytte inn der!

Godt valg.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

xyzzy

Sitat fra: gr på søndag 08. september 2019, klokken 14:55
Sitat fra: Vollis47 på søndag 08. september 2019, klokken 12:23
MDG har dessverre planer om å utradere norsk oljevirksomhet. Da blir det ikke mye penger igjen til gode tiltak i vårt samfunn.
Du forutsetter at det er et samfunn igjen dersom vi IKKE stopper det vi holder på med.


Om Norge slutter med olje og gass, skrur Saudi-Arabia bare litt om på krana, tenker "Takk, Norge!" og så sender verden mer penger dit. Pluss at Putin får enda sterkere pressmidler mot Europa.

I tillegg er det enda flere som vil produsere olje - når Venezuela engang blir demokrati igjen (og Rødts frender der ikke lenger får ødelagt økonomien og undertrykt folket), vil produksjonen komme igang igjen der også.

Kort sagt: Oljeforbruket i verden hindres ikke av knapphet på olje.

CO2-utslippene må ned, og da er det forbruket som må kuttes: Færre flyturer (færre weekendturer), færre plagg til engangsbruk, mindre rødt kjøtt (vi spiser dobbelt så mye kjøtt nå som på 50-tallet), mindre dyrking i norske drivhus, kjøp dyrere ting og bruk dem lenger, mindre spredt bosetning etc etc.

I tillegg er det viktig å ta med at Norges utslipp i verdensmålestokk betyr null og niks - om vi ønsker å gjøre en forskjell, må vi drive frem teknologi (slik vi hjalp til med for elbiler - vi var utrolig nok et viktig marked der) og påvirke andre. Kanskje offshore-vind, kanskje karbonfangst, kanskje noe helt annet.
Kuttene må vi først og fremst gjøre fordi vi ikke akkurat kan kreve at andre kutter om vi ikke gjør noe selv.


Rollep

Sitat fra: Amatøren på søndag 08. september 2019, klokken 18:52
Jeg stemmer i hvert fall IKKE på MDG som til de grader begrenser folks mulighet til fri ferdsel.

En ting er å sette krav til nullutslippsbiler, som jeg ser på som positivt, men å gjøre det umulig for folk i byene å ha bil og ikke få parkert i gatene lenger er helt hinsides. Det er kommunisme på høyt nivå.

I tillegg til dette så sperrer de gater og lager sittegrupper, utekontor, plasserer blomsterkrukker så man ikke kommer frem. Nå driver de å feller flotte trær som ikke er syke. Flotte alléer som var grønne lunger i byen, blir grå gater bare for å lage mer sykkelfelt.

Så har vi bom helvete snart på høyde med Berlinmuren som skal kneble de siste bilistene som har et smutthull på parkeringsfronten.

NEI, MDG kan drite og dra langt dit hvor solen ikke skinner. De kan finne seg en hule langt vekk og flytte inn der!

Godt valg.
:+1: :+1: :+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

xyzzy

Sitat fra: Amatøren på søndag 08. september 2019, klokken 18:52
[...]
En ting er å sette krav til nullutslippsbiler, som jeg ser på som positivt, men å gjøre det umulig for folk i byene å ha bil og ikke få parkert i gatene lenger er helt hinsides. Det er kommunisme på høyt nivå.
[...]

Det er fint mulig å ha en dårlig politikk og dårlige politikere uten at det kommunisme. Det eneste kommunistiske partiet som stiller til valg er Rødt. Med en historikk som alle steder peker på økonomisk ruin og undertrykkelse -  og med titalls millioner drepte for å fremme ideologien - er det fullstendig ubegripelig at noen kan støtte det. MDG har ihvertfall et godt fokus (miljøvern), selv om den faktiske politikken virker lite gjennomtenkt og de er i dårlig selskap.

hELgenen

Sitat fra: xyzzy på søndag 08. september 2019, klokken 20:26
Sitat fra: Amatøren på søndag 08. september 2019, klokken 18:52
[...]
En ting er å sette krav til nullutslippsbiler, som jeg ser på som positivt, men å gjøre det umulig for folk i byene å ha bil og ikke få parkert i gatene lenger er helt hinsides. Det er kommunisme på høyt nivå.
[...]

Det er fint mulig å ha en dårlig politikk og dårlige politikere uten at det kommunisme. Det eneste kommunistiske partiet som stiller til valg er Rødt. Med en historikk som alle steder peker på økonomisk ruin og undertrykkelse -  og med titalls millioner drepte for å fremme ideologien - er det fullstendig ubegripelig at noen kan støtte det. MDG har ihvertfall et godt fokus (miljøvern), selv om den faktiske politikken virker lite gjennomtenkt og de er i dårlig selskap.

Å kalle MDG et kommunistisk parti slo kanskje feil ut, men skjønner godt hva som menes.
Poenget her er vel at MDG, forsåvidt i likhet med en del andre partier, ønsker å bruke makt ved å fjerne valgfrihet og tvinge folk til å gjøre grep for "miljøet" slik at deres visjon for verden blir virkelighet. Dvs. at folk skal tvinges til å ikke spise kjøtt, de skal tvinges til å bruke sykler eller kollektivtransport, de skal tvinges til å bo sammen i kollektiv.  Dette er ikke partiet for de som ønsker å bevege seg fritt med elbil og som defintivt har mer tro på idelogi enn praktisk politikk

Amatøren

Sitat fra: xyzzy på søndag 08. september 2019, klokken 20:26Det er fint mulig å ha en dårlig politikk og dårlige politikere uten at det kommunisme.

Kan være enig i det, men slik MDG dikterer hvordan folk skal forflytte seg og begrenser folks frie ferdsel synes jeg minner om kommunisme. Derfor min uttalelse.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søndag 08. september 2019, klokken 21:00
Å kalle MDG et kommunistisk parti slo kanskje feil ut, men skjønner godt hva som menes.
Poenget her er vel at MDG, forsåvidt i likhet med en del andre partier, ønsker å bruke makt ved å fjerne valgfrihet og tvinge folk til å gjøre grep for "miljøet" slik at deres visjon for verden blir virkelighet. Dvs. at folk skal tvinges til å ikke spise kjøtt, de skal tvinges til å bruke sykler eller kollektivtransport, de skal tvinges til å bo sammen i kollektiv. 

Dette blir "tvang" på samme måte som at folk "tvinges" til å drikke vann istedenfor brus pga. sukkeravgiften. MDG har ingen planer om å tvangsinnføre kjøttfrie dager hos folk, men avgifter skal tilpasses slik at miljøvennlig adferd blir billigere på bekostning av miljøfiendlig adferd. For eksempel ved hjelp av KAF:

https://www.facebook.com/groups/2646009345625818/

Går man for en KAF-basert løsning vil ikke staten hente inn mer penger, alt som tas inn i miljøavgifter (f.eks ekstra avgift på bensin) vil deles ut (f.eks månedlig) til hver innbygger over 18 år. De som flyr lite, kjører lite og spiser lite kjøtt vil da gå stort i pluss mens de som kjører Cayenne Turbo til kontoret hver dag og tar to årlige 2-ukers turer til Thailand vil gå stort i minus. En glitrende løsning etter min mening, som også fungerer utjevnende i samfunnet siden de som er fattige og ikke har råd til bil&biff vil få en ekstra inntekt hver måned på bekostning av de med god råd som blåser i miljøavgiftene. To fluer i en smekk altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

xyzzy

Sitat fra: Amatøren på søndag 08. september 2019, klokken 21:02
Sitat fra: xyzzy på søndag 08. september 2019, klokken 20:26Det er fint mulig å ha en dårlig politikk og dårlige politikere uten at det kommunisme.

Kan være enig i det, men slik MDG dikterer hvordan folk skal forflytte seg og begrenser folks frie ferdsel synes jeg minner om kommunisme. Derfor min uttalelse.

Kommunisme er diktatur, men ikke alle diktaturer er kommunistiske.

Gardin

MDG har skuffet stort i Oslo de siste fire årene. De har for dårlig evne til å gjennomføre de gode miljøtiltakene.

For fire år siden gikk de hard ut med sine planer om å gjøre Oslo sentrum bilfritt, men hva har de oppnådd? De har bare klart å åpne en eneste ny gågate, og den åpnet de ikke før august 2019.

MDG har være «flinke» til å fjerne parkeringsplasser i sentrum, men for meg blir det helt feil nå dette blir et mål i seg selv. I mange tilfeller fjerner de parkeringsplasser uten å sørge for at området blir brukt til noe fornuftig. Ladeplassene ved festningen er et eksempel på dette. Det ble ikke noe yrende folkeliv der bare for de de fjernet noen ladeplasser og parkeringsplasser.

Mens det forrige byrådet klarte å senke kollektivprisene litt da sonene ble lagt om, har MDG-byrådet økt kollektivprisene. Dette sammen med økning i bompenger gir de massevis av penger til å styrke kollektivtransporten, men så sløser de bort enorme summer på trikk. Trikk er en veldig dyr løsning som bare er marginalt bedre enn buss. Og hvorfor har de ikke klart å skaffe flere elbusser?

Men en ting har de fått til, det skal de ha: Det har blitt mye bedre sykkelveier i hovedstaden siden forrige kommunevalg.

Likevel blir dette altfor slapt for et miljøparti, så jeg holder en knapp på de tradisjonelle miljøpartiene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA