Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fullmakt for tilgang til servicehistorikk?

Startet av TM3P2020, onsdag 04. september 2019, klokken 20:32

« forrige - neste »

TM3P2020

Jeg solgte en Model S i februar 2016 og denne har nå tydeligvis fått ny eier. I denne forbindelse mottar jeg en forespørsel fra ny eier om jeg kan skrive en fullmakt hun kan gi til Tesla for at de skal kunne gi henne tilgang til servicehistorikken.

Er det bare meg som syntes dette høres merkelig ut eller er dette vanlig praksis hos Tesla?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

VWspirit

Det er slik hos alle bilmerker. Hvis du får ut service-historikk uten tidligere eiers samtykke brytes faktisk lovverket.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Amoss

Sitat fra: VWspirit på onsdag 04. september 2019, klokken 22:08
Hvis du får ut service-historikk uten tidligere eiers samtykke brytes faktisk lovverket.

DET er en påstand som i det minste kan diskuteres. Noe det gjøres i tråden det ble linket til over her...

F.eks.:
Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 16. juli 2019, klokken 16:59
Her står det litt om praksis hos de ulike merkene, i forhold til Datatilsynets reglement:
https://www.nettavisen.no/okonomi/--a-kjope-bruktbil-er-som-a-kjope-kjoleskap/3086234.html

Jevnt over er forhandlerne litt uenige med Datatilsynet, så dermed gis nåværende eier av bilen tilgang til full historikk.

Men det står også at Datatilsynet synes det er greit at forhandlerne har en mer liberal holdning til dette, så her bør nok Tesla ta en prat med Datatilsynet igjen for å få oppdatert sine rutiner. Nåværende eier bør jo absolutt få tilgang til historikken.
Model S 85D

jkirkebo

#5
Sitat fra: VWspirit på onsdag 04. september 2019, klokken 22:08
Det er slik hos alle bilmerker. Hvis du får ut service-historikk uten tidligere eiers samtykke brytes faktisk lovverket.

GDPR-lovgivningen har strammet inn på ganske mye av slikt rundt omkring. Nå kan f.eks jeg ikke levere inn en dings til reparasjon hos Power lengre uten kvittering, om den ikke er kjøpt av meg men av kona. Power har ikke lov til å slå opp kvitteringen i sine systemer så lenge kunden som kjøpte den ikke er til stede.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: E-tron2016 på onsdag 04. september 2019, klokken 20:32
Jeg solgte en Model S i februar 2016 og denne har nå tydeligvis fått ny eier. I denne forbindelse mottar jeg en forespørsel fra ny eier om jeg kan skrive en fullmakt hun kan gi til Tesla for at de skal kunne gi henne tilgang til servicehistorikken.

Er det bare meg som syntes dette høres merkelig ut eller er dette vanlig praksis hos Tesla?

Jeg skjønner ikke problemet - dvs. dette er jo ikke ditt problem, siden du ikke er part i handelen?

Dersom kjøper av en bruktbil ønsker tilgang til historikk på bilen så ligger naturligvis ansvaret på selger. Hvis selger ikke skaffet seg denne historikken da han/hun kjøpte bilen, er det hans/hennes problem, og hverken ditt eller Tesla Norge sitt.
Jeg synes det er bra at Tesla Norge tar GDPR på alvor, og tenker at bilforhandlere som bryter retningslinjene i GDPR for å sleike potensielle kunder oppetter ryggen, løper en betydelig risk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Amoss

Sitat fra: fonberg på torsdag 05. september 2019, klokken 09:47
... og tenker at bilforhandlere som bryter retningslinjene i GDPR for å sleike potensielle kunder oppetter ryggen, løper en betydelig risk.

Med tanke på hva Datatilsynet har gitt utrykk for her:
Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 16. juli 2019, klokken 16:59
Men det står også at Datatilsynet synes det er greit at forhandlerne har en mer liberal holdning til dette, så her bør nok Tesla ta en prat med Datatilsynet igjen for å få oppdatert sine rutiner. Nåværende eier bør jo absolutt få tilgang til historikken.
... så tviler jeg sterkt på det.

Men slapp av, innen kort tid vil alle standard salgskontrakter inneholde en klausul der selger aksepterer at alle fremtidige eiere for tilgang til denne historikken.
Model S 85D

Sense

Enig det.
Det kan jo være svært nyttig for kjøper å vite hva som er utført av feilsøk eller reparasjoner på bilen, spesielt hvis den fortsatt er under garanti. Og det er den jo, ihvertfall på batteripakken og drive unit.
Så jeg ville signert tvert, med mindre selger ønsker å skjule feil, som ikke ble opplyst om på kjøpstidspunktet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA