Skrevet av Emne: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling  (Lest 467 ganger)

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 167
    • Vis profil
CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« på: onsdag 04. september 2019, klokken 18:58 »
Så var ikkje lenger Zaptec åleine om å tillby ladeboks med faseomkobling for 1-fase lading...
CaCharge (https://cacharge.com/losning) forklarer sin effektstyring som faseomkobling.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Rosstopher

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 334
    • Vis profil
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #1 på: onsdag 04. september 2019, klokken 19:02 »
For oss som ikke er elektrikere, hva innebærer dette? At man på en 16 A kurs kan lade 3 biler på enfas 16 A i stedet for bare 1?

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 167
    • Vis profil
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #2 på: onsdag 04. september 2019, klokken 19:13 »
For oss som ikke er elektrikere, hva innebærer dette? At man på en 16 A kurs kan lade 3 biler på enfas 16 A i stedet for bare 1?
Nettopp. Forutsatt 400V TN el-nett som i nybygg. (230V IT 3-fas er jo norsk kuriosa.) Dog, for eit anlegg med 3 ladeboksar så vil desse bli kopla på kvar sin fase så det vil ikkje være nødvendig med omkobling. Det må nok eit større antall til. For 3-fase bilar er det heller ikkje tema.
Salgsmateriellet til CaCharge er like svulstig som Zaptec sitt (var, iallefall), men prinsippet held nok vatn. Personleg er eg ikkje overbevist om at den ekstra kompleksitet har nevneverdig gevinst. Til det er bruksmønster i store anlegg så variabelt at det kun blir ein teoretisk gevinst (IMHO).

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13467
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #3 på: onsdag 04. september 2019, klokken 20:43 »
Hvis vi ser på et anlegg forsynt av en 3x16A 400V kurs og med 6 ladestasjoner koblet på så er det kapasitet til å lade 3 elbiler på 1x16A samtidig, eller 6 stk. på 1x8A samtidig. Uten faseomkobling må man koble to og to ladestasjoner på hver sin fase. Da risikerer man at allerede bil nr. 2 må lade på 8A om den kobler seg til en ladestasjon på samme fase som bil nr. 1. Det blir også maks 1-fase lading for å klare så mange som 6 stk. på en 3x16A kurs.

Med faseomkobling vil ladestasjonene selv styre det slik at bli nr. 1,2 og 3 kobles til forskjellige faser, uavhengig av hvilken ladestasjon de tar i bruk. Dermed får alle 3 1x16A og det er ikke før bil nr. 4 kobles på at den + en av de 3 første må nøye seg med 8A. Bil nr. 1 kan også få 3x16A om den er alene, evt. 3x8A til bil nr. 1 og nr. 2 om begge støtter 3-fase lading. Om begge ikke gjør det kan systemet koble om og tilby 1x16A istedenfor 3x8A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13451
    • Vis profil
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #4 på: onsdag 04. september 2019, klokken 20:45 »
Satt på spissen vil 2 biler som lader med 7,4 kW hver fra et "standard" lastballanserende anlegg av 22 kW enheter beslaglegge 43 kW kapasitet. ( Enhetene gir 32A over 3 faser til hver bil )

Et tilsvarende faseballanserende anlegg vil kunne lade 6 slike biler med full effekt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 167
    • Vis profil
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #5 på: onsdag 04. september 2019, klokken 23:03 »
Satt på spissen vil 2 biler som lader med 7,4 kW hver fra et "standard" lastballanserende anlegg av 22 kW enheter beslaglegge 43 kW kapasitet. ( Enhetene gir 32A over 3 faser til hver bil )

Et tilsvarende faseballanserende anlegg vil kunne lade 6 slike biler med full effekt.
Gitt 3 x 63A kurs og 6 plassar vil det alltid vere plass til 2 stk 7,4 kW på samme fase. Det er samtidig plass til 4 andre 7,4 kw 1-fas bilar. Dei 4 andre plassane er jo på andre fasar?
Kun dersom ein bil vil lade 3-fas vil den bli begrensa av dei andre 1-fase bilane.
Zapcharger er kanskje smart nok til å nekte 3-fas dersom det ikkje er tilgjengelig og kun tilby 1-fas?
3- fas bil kan få tildelt 1/3 av gjeldande amperesetpunkt i høve 1-fas bilar på den begrensande fase, fordi den har tre "sugerør' til effekten. Det vil jo aldri vere plass til meir enn 2 samtidige 22kW 3-fas bilar heller???

For mindre anlegg, 4-10 plassar, eller svake kursar, kan faseveksling ha noko for seg, større anlegg har meir "handlingsrom" (feks med 125 -250 A fordeling) og poenget blir mindre.  Men 63A er vel fint å flatkable med, så da så :-)


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2248
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #6 på: torsdag 05. september 2019, klokken 08:26 »
Så var ikkje lenger Zaptec åleine om å tillby ladeboks med faseomkobling for 1-fase lading...

Easee har også dynamisk fasebalansering. Forskjellen mellom Zaptec og Ease er at Zaptec har last og fasebalansering i skyen, mens Easee har det i "tåka" (lavt skydekke), altså trådløst (LF-LR) mellom ladestasjonene, der en av ladestasjonene tar ansvar og blir en master.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13467
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #7 på: torsdag 05. september 2019, klokken 10:22 »
Så var ikkje lenger Zaptec åleine om å tillby ladeboks med faseomkobling for 1-fase lading...

Easee har også dynamisk fasebalansering. Forskjellen mellom Zaptec og Ease er at Zaptec har last og fasebalansering i skyen, mens Easee har det i "tåka" (lavt skydekke), altså trådløst (LF-LR) mellom ladestasjonene, der en av ladestasjonene tar ansvar og blir en master.

Har Easee releer for å koble om 1-fase lading i en ladestasjon til hvilken som helst av de tre tilgjengelige fasene altså? Det er første gang jeg har hørt om det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 167
    • Vis profil
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #8 på: torsdag 05. september 2019, klokken 14:45 »
Easee har vel ikkje omkobling. Kun stryping for å evt gi betre balanse mellom fasar. Eller?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


pberg

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 637
    • Vis profil
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #9 på: fredag 06. september 2019, klokken 07:54 »
Jeg spurte easee om dette:

Q: Hei, jeg har to biler som skal lades, og vil når jeg først gjør noe være relativt future-proof. Spørsmålet er da hvis en har 3-fas TN-nett, kan en fordele lasten ved lading av to enfase biler på to forskjellige faser?

A: Hei. 

Ja, boksene vil da fordele mest mulig optimalt mellom fasene.

Q: Ok, flott. Kobler den om internt, eller roterer en fasene ved kobling? 124 på en, og 232 på neste f. eks.?

A: Ja det er releer i boksen som fordeler fasene etter behov.



 
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 167
    • Vis profil
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #10 på: fredag 06. september 2019, klokken 13:07 »
Jeg spurte easee om dette:

Q: Hei, jeg har to biler som skal lades, og vil når jeg først gjør noe være relativt future-proof. Spørsmålet er da hvis en har 3-fas TN-nett, kan en fordele lasten ved lading av to enfase biler på to forskjellige faser?

A: Hei. 

Ja, boksene vil da fordele mest mulig optimalt mellom fasene.

Q: Ok, flott. Kobler den om internt, eller roterer en fasene ved kobling? 124 på en, og 232 på neste f. eks.?

A: Ja det er releer i boksen som fordeler fasene etter behov.
Gjeld dette kun i forbindelse med dynamisk laststyring og måling i/på hovedtavle/kurs (feks med Tibber Pulse)?

Uten info om fasebelastning er det jo ikkje noko som helst poeng med faseomkobling for 3 boksar for 1-fase bilar, dei vert jo uansett monterte med 'roterte' fasetilkoplingar.

pberg

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 637
    • Vis profil
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #11 på: fredag 06. september 2019, klokken 14:07 »
Dette er hele samtalen...

Hvis du kobler en fase pr lader så er jo dette irrelevant. Men hvis du kober alle fasene på alle laderene, så er det jo relevant. Men hvis du bare kobler en fase pr. lader, så kan du ikke lade 3-fas hvis du har muligheten til det. Boksene selv vet jo hvor mye last det er pr. fase.

Hvis en lader to enfase biler, så vil en vel helst at de lader fra hver sin fase? Og hvis begge skal lade med f.eks. 16A på en 16A trefaskurs, så må de jo lade fra hver sin for å få 16A.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2248
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #12 på: fredag 06. september 2019, klokken 14:42 »

Gjeld dette kun i forbindelse med dynamisk laststyring og måling i/på hovedtavle/kurs (feks med Tibber Pulse)?

Uten info om fasebelastning er det jo ikkje noko som helst poeng med faseomkobling for 3 boksar for 1-fase bilar, dei vert jo uansett monterte med 'roterte' fasetilkoplingar.

Easee Charge monteres med alle 3 fasene og N der det er 400v. Det er ingen rotasjon, og fasene monteres likt. Ingen rotasjon er nødvendig. Fungerer også på 230v IT.

Har man 2 eller 3 bokser koblet på samme kurs, vil disse både last og fasebalansere mot hverandre, for å få til en så jevn belastning internt som mulig. De vet ikke hva om faselederne i huset ellers belaster anlegget med, så det utgår. Nå kjenner ikke jeg helt hvordan Tibber sin Pulse fungerer, men det er jo ingenting i veien for at boksen gir beskjed om belastningen på hver faseleder, for så å gi beskjed til easee boksene om hvilke kurser som skal brukes. Easee er en datamaskin som kan gjøre det den får beskjed om.

For større anlegg gjelder det samme: Bokser på felles kurs fase og lastballanserer mot hverandre. Så snakker master-boksene på hver kurs med hverandre og fordeler last og faser dynamisk mellom seg, slik at det blir gjevn fasebalansering og tilnærmet likt trekk på hver faseleder.

Effektbalansering mot bygget/hovedtavle kommer i 2020 og da vil det også være mulig å last- og fasebalansere mot byggets øvrige forbruk på hver faseleder.

Her er det ikke snakk om "billigløsningen" til Schneider, der boksene er satt opp med statisk faserotering. Det eneste man oppnår her er vel egentlig at noen bokser alltid blir ferdig før de andre? 
« Siste redigering: fredag 06. september 2019, klokken 16:40 av Lars C. Krogenæs »
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 167
    • Vis profil
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #13 på: fredag 06. september 2019, klokken 20:02 »

Easee Charge monteres med alle 3 fasene og N der det er 400v. Det er ingen rotasjon, og fasene monteres likt. Ingen rotasjon er nødvendig. Fungerer også på 230v IT.

Edit ...cut...

Her er det ikke snakk om "billigløsningen" til Schneider, der boksene er satt opp med statisk faserotering. Det eneste man oppnår her er vel egentlig at noen bokser alltid blir ferdig før de andre?
No kjenner ikkje eg Schneider spesiellt,  men det var vel ikkje hverken Schneider eller REMA som kom på ordtaket "det enkle er ofte det beste".... Mange rele internt,  liten plass (vifte i zapcharger?), osv, vel..komplekst system er ikkje alltid det med lengst levetid.
Forenkla oppkobling for installatør som slepp å tenke på rotering av fasar er dog eit pluss. Om det er brukt PLC kommunikasjon er det best uten faserotasjon, men her er det kanskje BluetoothLE?
Easee har antakligvis ambisjonar om å vere ein aktør i større anlegg enn 3-pack, og då vil nok faseomkobling kome meir til sin rett. (Sjølv om Zaptec sin 66% betre utnyttelse påstand er marginal)
Uansett, vi ser fram til Easee, Tibber, Zaptec og andre norske iniativ i 2020!



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
« Siste redigering: fredag 06. september 2019, klokken 23:46 av Erik Ola Ulvestad »

pberg

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 637
    • Vis profil
Sv: CaCharge møter Zaptec med faseomkobling
« Svar #14 på: mandag 09. september 2019, klokken 11:47 »
Sitat
Har man 2 eller 3 bokser koblet på samme kurs, vil disse både last og fasebalansere mot hverandre, for å få til en så jevn belastning internt som mulig. De vet ikke hva om faselederne i huset ellers belaster anlegget med, så det utgår.

Vil dette si at hvis du lader to biler, så vil laderene preferere L1 og L2? Og at en da burde legge mest av husets last på L3?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0