Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audis underlige/uheldige ladepolicy hos forhandler

Startet av ThomasEL, torsdag 23. april 2020, klokken 11:03

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg venter på utlevering av en e-tron 50 fra Audis forhandler Gumpens Auto i Kristiansand.
Til min overraskelse/forferdelse oppdaget jeg at bilen står lagret hos forhandler ladet til 92% SOC. Bilen har stått utstilt i butikken (ikke vært brukt til prøvekjøring) siden den ankom i midten av februar. Jeg påpekte den høye SOC til selger, og han svarte at det var normal policy at de ladet alle e-tron til 100% ved ankomst forhandler. Dette gjaldt også alle de lagerbilene som ikke står utstilt.

Jeg påpekte på ny i en e-post at dette er svært underlig. Særlig siden Audi selv (i bilens manual) anbefaler kundene å lade til 80% i det daglige og 100% ved behov.

Her er svaret jeg fikk, etter at selger sannsynligvis har forhørt seg nærmere med verksted/mottak:

Sitat:
"Dersom SOC er under 80% skal batteries lades opp iht fabrikkens krav.

På denne aktuelle bilen er batteriet ladet opp til  92% nå i dag. (Min merknad: Her mener han at SOC er 92% i dag, ikke at den har blitt ladet i dag)

Denne bilen har en kapasitet på 71kWh brutto og 64,7kWh netto (100% visning i bilen tilsvarer netto kWh)
Det vil si at denne bilen har en 8,9% buffer i batteriet totalt. Som igjen gjør at batteriet på denne bilen er ladet opp til 17% under batteriets brutto kapasitet, som i utgangspunktet ikke skal skade batteriet nevneverdig."

Sitat slutt

Han viser til at bilen står med 92% SOC, ikke 100. Men jeg antar den ble ladet til 100% da den kom i februar, og så bare har sunket litt fordi klimaanlegg etc har blitt startet noen ganger under demo i utstillingen.

Han bruker jo også prosentregning noe galt her (92% av 91,1% blir 83,8% av brutto, ikke 83%), men la gå, svaret blir nesten likt.

Han forutsetter jo også at hele bufferen på 8,9% ligger i toppen. Og det kan den da vitterlig ikke gjøre..?
Syns også formuleringen "i utgangspunktet ikke skal skade batteriet nevneverdig" er merkelig. Hvorfor har de en slik ladepolicy hvis det KAN skade?

Men det virker jo som at Gumpens Auto har sitt på det tørre, at dette er retningslinjer fra øverste hold i Audi...

Det er klart, hvis bilen bestilles, kommer til forhandler, og leveres ut i løpet av få dager, så er jo dette helt uproblematisk. Men jeg syns det er problematisk at de praktiserer dette også for biler de bestiller inn til lager..!!

Hva tenker ekspertene her?
Hvor bekymret bør jeg være? Hvor mange kWt er det realistisk at bilen har tapt seg? Og er det i tilfelle bare "førsteårs degraderingen" som har skjedd med en gang, eller vil dette komme på toppen av "normal" degradering? Eller tenker dere dette har gått helt fint pga buffer?


Kjipt å hente en spell ny premiumbil som man føler noen har rævkjørt/mishandlet i over to måneder  :( :(
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

DagfinnN

Tror at det er ingen grunn til å engste seg. Når e-tron har så stort buffer så er jo ikke bilen ladet til mer enn ca 90% At bilen da er rævkjørt skjønner jeg du mener humoristisk, men jeg tror knapt at det er målbart hvor stor batterigenerering du vil oppleve på grunn av dette. Det største tapet i batteriet kommer nok ved antall ladesykluser. En ladesyklus regnes grov sett som en lading fra 0 - 100%. Lader du bilen fra 30% til 70%, har du brukt en halv ladesyklus.
Ta det helt med ro og ikke la slike småting ødelegge gleden ved å få en så fin bil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Thomas Parsli

#2
Bilen har stått relativt kaldt i knappe to måneder...

Pust med magen og finn noe å glede deg over.

(Hvis den hadde stått fulladet i 6mnd i solsteken med 40-50 varmegrader hadde du hatt grunn til å bekymre deg. Litt.)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ThomasEL

Når Audi velger ladepolicy for biler som skal stilles ut og/ellers lagres over lengre tid hos forhandler, så tenker jeg det er to forhold som blir stående opp mot hverandre.

1. Hensynet til batterihelse, slik at kundene får biler med best mulig batteri.
Audi vet nok godt at det beste for batteriet er å stå lagret på ca 50%. Så for å imøtekomme hensynet til batteriehelse bør policy være å oppbevare bilen ved 50%SOC helt til bilen er solgt og klar for utlevering. Da kan de gjerne lade opp til 100%

2. Hensynet til markedsføring
Her vet Audi at det kan lønne seg å vise frem biler som står ladet til 100%. Da viser bilen lengst rekkevidde, og selger slipper å måtte komme med forklaringer a la "Bilen kan gå mye lenger altså, men akkurat nå er den bare ladet til 50%" "Å..? Hvorfor det?" "Jo, du skjønner, det er best for batteriet"
Bilen blir med andre ord mer attraktiv for potensielle kunder.


Audi har altså, slik jeg vurderer det, valgt en linje der hensynet til markedsføringsverdien trumfer hensynet til batterihelse. Jeg syns det er dårlig kundeservice, siden hensynet til mulige kunder tydeligvis er viktigere enn at faktiske kunder får et best mulig batteri.

Hvor mye det ødelegger å lagre batteriet på 100% ved 20-25 grader i 2-3 måneder vet jeg ikke. Men er vel naivt å tro at det ikke betyr noe...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA