Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks som kan stoppe lading ved en gitt %?

Startet av SimHau, onsdag 04. september 2019, klokken 18:56

« forrige - neste »

Orbit

Ladeboksen er bare en litt avansert bryter som kobler nettspenningen (ca 230V AC) videre til bilen. Denne spenningen er hva enn som går på nettet til enhver tid. Det eneste som varierer ut fra bilens batteriladenivå er strømmen (og dermed effekten), men denne er som tidligere sagt nesten konstant da selv små elbiler kan ta i mot de effektene en vanligvis opererer med her i nesten hele området fra 0-100% oppladet.

DC-spenningen inn på batteriet dannes i bilens interne lader/batteristyring (BMS), så det er kun denne som ser hva spenningen på selve batteriet er. Ladeboksen ser ikke denne DC-spenningen (~300-400V), kun de 230V AC den leverer.

(Ved DC hurtiglading er denne laderen flyttet utenfor bilen, men det er en helt annen historie og ikke normalt for hjemmebruk)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Sitat fra: TorT på torsdag 05. september 2019, klokken 21:43
Nå er jeg ikke en gang elektriker, så dette er bare noen tanker jeg gjør meg.
Alle batterier jeg har vært borti selv har alltid startet lading med lav spenning, naturlig nok, og høy strømstyrke.
(..)
Dette gjør jo at billige, enkle ladebokser kan ha denne nyttige funksjonen.

Eller er det noe jeg ikke har skjønt?

Dine tanker er mye riktig, men det er en feil i resonnementet:

Det som blir omtalt som "lader" eller ladeboks er egentlig bare litt kontroll elektronikk som styrer et rele for vekselspenning av og på. Den ekte lader, og likeretter samt BMS (battery management system) sitter i bilen.

Bilens elektronikk kjenner dermed spenning og teller energimengden som lades inn på batteri. Flere biler har dermed en funksjon der en kan sette en grense hvor høyt en skal lade batteriet. Men, tråden omhandler Nissan Leaf 2018 modell som ikke har denne funksjonen i bilen.

Å få ladeboksen til å gjøre jobben som bilen burde gjøre er ikke like enkelt, da den nødvendige informasjonen ikke er tilgjengelig for ladeboksen - den sender bare vekselspenning til bilens lader.

Men, ulike metoder kan benyttes:
- Profilering, ved å se når bilen lader mer sakte kan en anta at ladingen snart er ferdig.
- Telle energimengde, eller "stopeklokke" om en kjører samme distanse hver dag, eller justere hvor lenge bilen skal lade.
- API mot bilens APP. (Fordrer bilen har en fungerede app.)
- ODB2 dongel i bilen, som ladeboksen kan hente ut informasjonen den trenger fra.
- Og sikkert andre varianter.

Men, det er ikke rett frem, som gjør at det ikke en enkel standard funksjon som alle ladebokser har.  ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vegar

Sitat fra: TorT på torsdag 05. september 2019, klokken 21:51
Det er gunstig for levetiden på batteriet at en ikke har fullading hver dag.


OK.  Til nå har vi ladet til 100% når bilen har  ca 10 mil. Dvs annenhver uke. Men har ikke hatt bilen mer enn en drøy måned....

TB

Sitat fra: Vegar på torsdag 05. september 2019, klokken 21:39
Får jeg spørre om hvorfor en ønsker en slik funksjon? Konan vår har innstilling for dette i bilen, men har ikke forstått hvorfor dette er interessant for hjemmelading? På ladestasjon med minuttpris blir vel de siste 10% dyre minutter, men hjemme ....?

Litium batterier svekkes av varme og høy ladespenning. Spesielt begge deler samlet.
Å unngå at bilen står med høy spenning (100% batteri) over lang tid bør en unngå. Dermed fordel med å justere ned grensen.

Men, når eg hentet min Hyundai Kona electric var selger klar på at Hyundai ikke har noen krav rundt dette.

Ref: https://www.hyundai.no/modeller/kona-electric/
Hyundai gir en garanti på 8 år eller 200 000 km på litium-ion polymerbatteriet (det som inntreffer først).

Men, om batteri blir svekket, men forsatt fungerer - hva som skjer da er jeg usikker på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TorT

Sitat fra: TB på torsdag 05. september 2019, klokken 21:54
Sitat fra: TorT på torsdag 05. september 2019, klokken 21:43
Nå er jeg ikke en gang elektriker, så dette er bare noen tanker jeg gjør meg.
Alle batterier jeg har vært borti selv har alltid startet lading med lav spenning, naturlig nok, og høy strømstyrke.
(..)
Dette gjør jo at billige, enkle ladebokser kan ha denne nyttige funksjonen.

Eller er det noe jeg ikke har skjønt?

Dine tanker er mye riktig, men det er en feil i resonnementet:

Det som blir omtalt som "lader" eller ladeboks er egentlig bare litt kontroll elektronikk som styrer et rele for vekselspenning av og på. Den ekte lader, og likeretter samt BMS (battery management system) sitter i bilen.

Bilens elektronikk kjenner dermed spenning og teller energimengden som lades inn på batteri. Flere biler har dermed en funksjon der en kan sette en grense hvor høyt en skal lade batteriet. Men, tråden omhandler Nissan Leaf 2018 modell som ikke har denne funksjonen i bilen.

Å få ladeboksen til å gjøre jobben som bilen burde gjøre er ikke like enkelt, da den nødvendige informasjonen ikke er tilgjengelig for ladeboksen - den sender bare vekselspenning til bilens lader.

Men, ulike metoder kan benyttes:
- Profilering, ved å se når bilen lader mer sakte kan en anta at ladingen snart er ferdig.
- Telle energimengde, eller "stopeklokke" om en kjører samme distanse hver dag, eller justere hvor lenge bilen skal lade.
- API mot bilens APP. (Fordrer bilen har en fungerede app.)
- ODB2 dongel i bilen, som ladeboksen kan hente ut informasjonen den trenger fra.
- Og sikkert andre varianter.

Men, det er ikke rett frem, som gjør at det ikke en enkel standard funksjon som alle ladebokser har.  ;D

OK. Ser jeg skulle tenkt litt mer gjennom den ja.  ::)

Trekkoppbil

#20
DC-ladere kan lese av SOC, men de kan være litt ukurante å kjøpe inn, og det kan hende du må importere sjølv i tilfellet, og jeg veit ikke hvilke funksjoner hjemmeladere av denne typen har.

Med AC-lading kan det tenkes at det er mulig å begrense ladinga, hvis man kjøper en ODB2-plugg som støtter Zigbee eller Z-wave-protokollene, og som man bruker i en smarthusløsning. Men det er mulig du må gjøre noe vanskelig koding sjølv, om du ikke finner noe ferdig.

Den enkleste måten å komme i gang på, kan være å bruke en timer.

Ingeniøren

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 06. september 2019, klokken 03:25
DC-ladere kan lese av SOC, men de kan være litt ukurante å kjøpe inn, og det kan hende du må importere sjølv i tilfellet, og jeg veit ikke hvilke funksjoner hjemmeladere av denne typen har.

Med AC-lading kan det tenkes at det er mulig å begrense ladinga, hvis man kjøper en ODB2-plugg som støtter Zigbee eller Z-wave-protokollene, og som man bruker i en smarthusløsning. Men det er mulig du må gjøre noe vanskelig koding sjølv, om du ikke finner noe ferdig.

Den enkleste måten å komme i gang på, kan være å bruke en timer.

Timer må i fall være designet for å bryte så høye strømmer. Ville helle satset på garantien enn en timer. Mener at det har vært noen branner pga timer.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TB

Timer kan bryte kontroll signal til ladeboksen, der er det lav spenning.

Da unngår en problemstillingen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SimHau

Artig forslag med DC lader, men da beveger jeg meg så langt utenfor et normalt oppsett hjemme at jeg heller får tåle å slå lading av og på via app til smartlader / bruke ladetimer i bil. Jeg har en ODB2 plugg, men kan ikke programmere. For min del blir nok konklusjonen at å få til en løsning der lading stopper ved en gitt % krever for mye innsats å få på plass. Uansett kult med så stor respons  :) :+1:

fredag

Kjøp en elbil som lar deg velge hvor mye batteriet skal lades. Tesla har en slik funksjon.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

SimHau

Det er jeg faktisk klar over du, og all ære til Tesla for det. Forøvrig var ikke dette med valg av hvor mye batteriet skal lades til det eneste kriteriet ved valg av bil. Kanskje Tesla neste gang  :)

Ferry

Sitat fra: TorT på torsdag 05. september 2019, klokken 21:43
Eller er det noe jeg ikke har skjønt?

Du tenker riktig, men ladeboksen ser ikke batterispenninga fordi den blir konvertert på veien. Laderen i bilen gjør om 230 AC til whatever batteriet skal ha av DC. Det blir som poweret til laptop-en din, bare at det sitter plassert i bilen. Det kan ta fra f.eks. 90-260 VAC inn, og allikevel gi akkurat det samme ut til batteriet.
Hvis ladeboksen faktisk hadde inneholdt laderen og vært koblet rett mot batteriet, så kunne en fått til det du skisserer. Hurtigladere fungerer slik.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA