Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Møller har ødelagt bruktmarkedet for e-Golf reg før Deres kampanje

Startet av ykarlse1, onsdag 04. september 2019, klokken 15:57

« forrige - neste »

ykarlse1

Registrerer Møllers agresive kampanje som pågår med e-Golf.
Rimelig bra utstyrt e-Golf med skinnseter og annet greit ekstrautstyr selger de nå for under 300.000,-
Dette resulterer i at skal man selge brukt 2019 modell må man nok ned på mellom 270-280.000,-
For mange er dette er tap på ca 80.000,- på noen få måneder.
VW lager fantastiske biler, inkl e-Golf.
Men pga pågående kampanje som raserer bruktmarkedet har jeg handlet for siste gang med Møller.
Kjøpte samme spesifikasjon i mars for 364.000,- som de nå selger under 300.000,-
Har behov for større bil, men kan ikke selge for 280.000,- å tape 80.000,- på 5 mnd, det er drøyt.
Det er solgt mange, svært mange e-Golf til "normal" pris, dermed er det mange som kommer til å merke dette :(

hemi

BMW gjorde det samme 120ah, alle de første kundene de første 6 ukene til høy pris, 380-400k, samme bil nå får du for 303k. Skal sies den nå går vesentlig lenger enn e-golf også.

nissan og leaf gjorde samme.

med model 3 og faktisk levering ble det konkurranse i markedet.

Jeg tapte på både i3 og leaf så røyk 100 lapp der på 12 mnd med elbil.

Nå har jo tesla også gjort det med model 3, min bil koster 31-41k? mindre nå enn i mars.

Tiden man ikke tapte på elbil er nok forbi for lenge siden.

Ironisk nok tapte jeg bare noen titusner på forrige sportsbilen min som kostet ganske mye mer enn det elbiler gjør.

Sånn realistisk tror jeg ikke du får solgt den for 280k heller.

DagfinnN

Ja - dette er kjedelig, men uunngåelig dessverre. Skjer tilsvarende for de fleste merker.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hemi

vanligvis er det først, eller sist som gjelder, jeg har vært heldig mange ganger og kjøpt tidlig på i3 og respektive genrasjoner som har vært gunstig, men på siste ble det dritdyrt :o

Nå er jo e-golf en relativt akterutseilt elbil (bra som bil)

den er jo på rekkevidde som en i3 94ah, og leaf 30?

arthur

Sitat fra: ykarlse1 på onsdag 04. september 2019, klokken 15:57
Dette resulterer i at skal man selge brukt 2019 modell må man nok ned på mellom 270-280.000,-

Men hvorfor kjøper man en 2019 modell hvis man skal selge den igjen i 2019? Visste man ikke i 2019 at VW ikke lenger skulle produsere e-Golf, men en helt ny bil/serie?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Gnist

VW sier de skal selge e-Golf frem til sommeren 2020.

Dersom de faktisk gjør det, så tipper jeg prisen på de sist solgte bilene vil være under 250.000,-


EV-FTW

Det har vært annonsert lenge at VW kommer med ID3,  så å kjøpe eGolf til full pris,  når det er en ny rundt hjørnet er jo et stort feiltak.
Alle bilmerker senker prisen på utgående modeller, så at VW gjør det her, er helt naturlig.

Ja, kjedelig for trådstarter, men sånn er det bare. Og for de som skal selge brukt, må de bare senke prisen. Enormt mange har skyhøye forventninger i forhold til hva de skal få for bruktbilen sin. Mange får seg nok en kjedelig overraskelse når realiteten slår inn!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

geear

Sitat fra: ykarlse1 på onsdag 04. september 2019, klokken 15:57
Registrerer Møllers agresive kampanje som pågår med e-Golf.
Rimelig bra utstyrt e-Golf med skinnseter og annet greit ekstrautstyr selger de nå for under 300.000,-
Dette resulterer i at skal man selge brukt 2019 modell må man nok ned på mellom 270-280.000,-
For mange er dette er tap på ca 80.000,- på noen få måneder.
VW lager fantastiske biler, inkl e-Golf.
Men pga pågående kampanje som raserer bruktmarkedet har jeg handlet for siste gang med Møller.
Kjøpte samme spesifikasjon i mars for 364.000,- som de nå selger under 300.000,-
Har behov for større bil, men kan ikke selge for 280.000,- å tape 80.000,- på 5 mnd, det er drøyt.
Det er solgt mange, svært mange e-Golf til "normal" pris, dermed er det mange som kommer til å merke dette :(
Lett å være etterpåklok, men dette kunne du fint funnet ut av om du hadde spurt litt her inne. :-)

1. Nøyaktig det samme skjedde da e-Golf 300 km stod på trappene, Møller bestilte over 500 stk av 190 km-utgaven, kalte de "Black Edition" og dumpet de ut til 265 000,- eller noe slikt utover høsten fra produksjonsstans og frem til de var tomme, før de begynte å levere 300 km-utgaven i april/mai. Det er ikke overraskende at det samme skjer igjen. Vi har kjøpt ny bil det siste året, og e-Golf var ikke inne i vurderingen engang på grunn av dette.

2. Det har vært velkjent i sikkert to år at e-Golf skal utgå og ikke komme tilbake igjen, det er aldri positivt for bruktprisen.

På den positive siden, så steg/stabiliserte prisene seg igjen etter de kjørte samme trikset på 190 km-utgaven. Jeg kjøpte brukt 190 mens de dumpet ut nybiler og presset prisene i gulvet, og endte med å selge den igjen 2,5 år og 30 000 km senere med kun 25 000,- i tap. Heldigvis akkurat i rett tid, rett før de begynte å dumpe 300 km-utgaven. Forskjellen da og nå er at e-Golf fortsatt var en "hot" modell, mens nå er den en døende modell, så det er spørs om det stabiliserer seg på samme vis nå.

Eivind S

Den situasjonen vi har hatt i Norge med veldig høy bruktbilpriser på elbiler har vært drevet av mangel på leveranser av nye biler. Få nye elbiler = flere som ser etter brukt elbil + færre brukte elbiler som blir lagt ut for salg.

Så den situasjonen vi har nå der produsentene kraftig rabatterer biler som ikke lengre helt klarer å konkurrere på spesifikasjoner (ref rekkevidde, men det kommer til å bli på andre egenskaper som ladehastighet med mer) vil være normalen.
Og det er jo ikke slik at dette er noe nytt. Fabrikantene har alltid rabattert kraftig utgående modeller. Det er bare det at på elbil er "utgående modell" vesentlig oftere enn på ICE biler.

Det eneste som kan "redde" dette er en innføring av MVA og avgifter på elbiler.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

JohnnyQ

Jeg skrev i mai et innlegg om dette (Realistisk bruktpris for eGolf 300km/100kW), hvor jeg hevdet at ønskeprisene for brukte eGolf er urealistisk høye i forhold til nybilkampanjene til Møller.

Jeg ville ikke betalt mange kronene over 200.000 kr for en brukt eGolf 100kW, og tilsvarende 100.000 kr for en brukt eGolf 85kW.

Ny og forbedret modell (ID3), kampanjer på utgående modell, enormt mange brukte eGolf i markedet og konkurrenter med mye lengre rekkevidde i samme prisklasse gir et voldsomt press nedover på bruktprisene.

Tiden da da elbiler hadde lite verditap er vel på vei til å bli historie, nå må man regne med ca. 15% verditap i året, og ytterligere verditap når nye og forbedrede modeller lanseres. Slik er forøvrig markedet for alle biler.


hemi

i3 med tilsvarende rekkevidde som egolf300, koster 200-220k nå på finn ... :o

at ID3 nå kommer er ogås moment, får du en sånn med 2-3x rekkevidde for 300, blir det stygt for de gamle.

1) fordi rekkevidden er dårlig og bilene er eldre og garantiden renner ut
2) fordi mange skal selge de gamle egolfene sine, for å bytte til id3

Så dette på prisingen av i3 94ah, de falt nesten 50k over natta, for så å falle 50k til for ish 100k l på ett par mnd.

Leveringsdyktighet til flere merker bidrar, å bestille en egolf med levering i våres, er risikosport økonomisk. 

Trond.m

Det blir litt enkelt å skylde på Møller for at verditapet på e-Golf er høyt når det nærmer seg nye lanseringer. De har en bedrift hvor ledelsen har ansvar for mange ansatte. Da sier det seg selv at de på redusere prisene når konkurransen krever det. Noe annet ville vært uansvarlig. Hvor stort verditap man får på en bil er litt flaks / uflaks og litt avhengig av hvor godt man har satt seg inn i markedet før man kjøper. At e-Golf faller i pris skyldes jo at elbiler generelt blir billigere (mer bil for pengene) og det får man jo også glede av i neste omgang. Det eneste som er sikkert er at nye biler taper seg mye i pris, men verditapet er ikke lineært, så man kan få lavt verditap hvis man er heldig med timingen.

Radiobil1

De fleste store merker med populære modeller gjør dette for å dra mest mulig ut av modellen før de slutter å produsere den. Bedriftøkonomisk fornuftig.

De første jeg husker er Ford Taunus og Granada. Proppa de med utstyr og senka prisen godt.

Men husk at eGolf er jo en bra bil, og for de som ikke trenger rekkevidden i det daglige er det et bra kjøp.



Håvar

e-golf settes ned ytterligere. VW lanserer kampanjemodell kalt "exclusive" til 299 800,-
Følgende er inkl utover standard:
-Sportsseter i skinn
-Active Info Display, digitalt instrumentpanel
-Ryggekamera
-Ekstra mørke vinduer bak
-Keyless entry med startknapp
-Sikkerhetspakke med flere førerhjelpsystemer inkl. - - Side Assist og dynamisk lysassistent
-Dynamiske LED-frontlys

https://www.elbil24.no/nyheter/vw-lanserer-eksklusiv-e-golf/71560944
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Ronnyponny

Fikk tilbud på kampanjemodellen Exclusive i dag. Kommer på 333.600,- med litt ekstra utstyr.

La til Dynaudio, outside sound, 17" Madrid felger, ambientbelysning og 16" Merano felger med Nokian pigg. Lurer på å legge til utvidet garanti og understellsbehandling også siden den skal gå mye og mye på saltet vei.

Tenkte jeg skulle forhøre meg med andre forhandler i Norge, men det her burde være et bra tilbud eller?
Strengt tatt ikke mye mer utstyr som kan legges til ser jeg på bil-bygger'n til VW.

Hadde det ikke vært for at jeg skal kjøre mye og kommer til å ha bomutgifter på kr. 100,- pr dag så hadde jeg nok ikke kjøpt elbil nå. Regner med at denne kommer til å falle til kanskje 250.000,- i bruktpris når ID3 begynner å leveres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA