Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første langtur: Bergen-Østfold over Haukeli, tips?

Startet av Citroel, onsdag 04. september 2019, klokken 15:56

« forrige - neste »

Citroel

Vi har hatt 2014 LEAF med varmepumpe i et år nå. Kjørt 8 000 km på Vestlandet - planlegger nå en tur over fjellet i oktober. 9 mil med 1200 meter stigning fra Eidfjord til Geilo virker ikke realistisk - lengste strekk vi har kjørt er 11 mil uten særlig behov for varme, og da kjørte vi fra 100% til nærmest tomt batteri. Leafspy sier SOH på rundt 90%.

Regner med at på langkjøring er 5 mil mellom hver lading realistisk. Det er jo god spredning på ladere over Haukeli, men jeg er litt bekymret for ladekø - virker som det er dårlig kapasitet (mange som bare har en lader ser det ut til).

Har noen tips til en nybegynner på langtur på denne strekningen?

Retur over Hardangervidda bør vel være greit, om været tillater og jeg lader godt på Geilo?
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Trekkoppbil

På langtur vil jeg helst unngå de varmeste sommerdagene. Regnvær kan gi bedre kjøling, men høyere forbruk.

For å optimalisere kjøring, så er det enkelte som mener at motoren har best utnyttelse ved 20%, så da kan man gi på rundt 16Kw oppover bakkene. Når man ikke trenger framdrift, kan man trille i nøytral, og når det er hensiktsmessig å regenere kan man sette bilen i D, og passe på å ikke bremse mer enn 30kw.
Har man for høy effekt, vil batteriet gå varmt.

For å optimalisere lading, gjelder det å ikke lade stort høyere enn det man trenger for å komme fram til neste lading. Da er kunsten å studere topologien framover for å beregne hvor mange kwt man trenger. Og det gjelder å følge med på forbruk, gjenværende kwt og gjenværende kjørelengde til ladestasjonen under kjøring, så man kan tilpasse kjøringa så forbruket blir lågt nok til at man kommer fram.
Man bør også sjekke status på neste lader, for å sjekke om den er i drift.

5 mil synes jeg er passelige hopp. I alle fall med nyere batteri og flat vei.

http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Langkjoring

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA