Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf utfases. Arvtaker?

Startet av Bigdrago, lørdag 23. juli 2022, klokken 12:56

« forrige - neste »

VoltWay

Sitat fra: goggo på søndag 16. april 2023, klokken 08:48
Sitat fra: VoltWay på søndag 16. april 2023, klokken 07:21Er det fremdeles lange leveringstider på Leaf? De har kampanje for tiden med 49-50 000 rabatt, så bruktbilene på Finn virker ganske dyre.

270-300k for en ny 39 kWh N-Connect eller Tekna er ingen lei pris, men det stritter litt å kjøpe ny bil av en gammel modell som ikke henger helt med teknologisk sett, men bortsett fra rekkevidden får du mye for pengene om det tilfredsstiller behovet.

Er der store forskjeller i tapt kapasitet mellom en som har stått mye i garasje og en som har stått ute hele livet? Batterigreiene er en annen grunn til at jeg er litt skeptisk.

Hvis du er villig til å betale 300.000,- for en 39 kWh Leaf med Chademo så tror jeg at jeg ville vurdert en Ioniq 38 kWh i stedet.
Det ser ut som merkeforhandlerne selger ut sine siste demobiler nå, se f.eks denne 2022 modellen til 299.000,- fra merkeforhandler med vinterdekk og det hele:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=298668346

Jeg har i alle fall bare gode erfaringer med min Ioniq38. Eneste jeg har byttet etter rundt 80.000 km er et sett vindusviskere på siste service :)
Den har veldig lavt forbruk både sommer og vinter, men dessverre er det bare 15000 km serviceintervall og det er vel egentlig det største drawback med denne bilen. (Pluss ladehastigheten da - men den snakker vi Ioniq38 eiere helst ikke om :) )

mvh
Hugo
Takk, må vel se litt på Ioniq og sammenligne det praktiske med Leaf. Må ikke bruke 300k, men opp mot det kanskje. Det skal være bil nr. 2 som stort sett vil bli brukt i hastigheter under 60 km/t og korte turer, så akkurat forbruket er ikke det viktigste.

Det kan òg bli en til 150k-området for å ha noen år mens det dukker opp nye modeller.

thomasez

Sitat fra: VoltWay på søndag 16. april 2023, klokken 07:21Er der store forskjeller i tapt kapasitet mellom en som har stått mye i garasje og en som har stått ute hele livet? Batterigreiene er en annen grunn til at jeg er litt skeptisk.

2018 Leaf, stått ute hele livet, gått rundt 50Kkm og alle streker på batteriet intakt.

Jeg hadde ikke kjøpt ny Leaf om det ikke vbar 62Kwh all den tid det i praksis er den samme bilen som alle andre fra 2018 (2019/20 fikk noen små oppdateringer, men liten forskjell).

Kanskje bare investere i LeafSpy og sjekke status skikkelig før man kjøper brukt? Burde få dem fra rett over halve nyprisen og det er jo en del spart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA