Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lyd fra motorer i kupeen under kjøring - en showstopper?

Startet av jalle, tirsdag 03. september 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

elektro

Min mars 2019 e55 har aldri vært lydløs, men den har heller ikke endret seg. Plages ikke av det, men akkurat rundt 40-50 km/t. med moderat pådrag, f.eks. opp en bakke, så er det litt dempet uling ala de italienske trikkene i Oslo.

Ved kraftig regen i de aller laveste hastighetene, blir lyden kraftigere, og kanskje mer metallisk, men det synes jeg bare høres kult ut. Det minner meg om at det er opptil 220 kW regen. som foregår. :D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Amatøren

#46
Har e-tron 50 og synes det er mest markert i området 45—60 km/t, men høres en del opp mot ca 75 km/t også, selv om det avtar over 60 km/t.

Greit nok. Ikke plagsomt, selv om støydemping kunne være bedre.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ingeniøren

Var ute å padlet i Asker i går, Svinesjøen, like ved en lokal vei og 50 sone. Der kommer det en e-tron men tydelig mekanisk hvining - ikke mye premium. Ikke rart den må ha dobbelt glass  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Sitat fra: elektro på mandag 17. august 2020, klokken 14:45
, men akkurat rundt 40-50 km/t. med moderat pådrag, f.eks. opp en bakke, så er det litt dempet uling ala de italienske trikkene i Oslo.
Mulig jeg forventer for mye, men jeg synes ikke en tysk / belgisk premium elbil skal ule som en italiensk trikk. Og det er en mekanisk uling jeg er overrasket over...den svake elektriske som kommer ved regenerering tenker jeg ikke på.

daktari

Ja, alle el-biler har vel litt "coil whine", men det er vel mest mekanisk lyd fra girboksen som er problemet her?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Vil ikke akkurat kalle det et problem. Jeg oppfatter det i fall ikke som noe feil eller irritasjonsmoment. Mer som en slags "urkraft" som bare høres når man ligger konstant med litt wattpådrag i lav fart, typisk i oppoverbakker, med stereoen av. Litt samme følelsen som å ligge i 2. gir med litt turtall. :) Kan ikke si at jeg har hører den på flatmark eller i hastigheter over 60 km/t, men skal lytte skikkelig neste gang jeg er ute og kjører.

Hører også bare de som går i nabolaget når de svinger ut på hovedveien her og akselerer. At I-Pace eiere synes lyden er plagsom på lang avstand synes jeg er er veldig rart. ;D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

SitatMer som en slags "urkraft" som bare høres når man ligger konstant med litt wattpådrag i lav fart, typisk i oppoverbakker, med stereoen av. Litt samme følelsen som å ligge i 2. gir med litt turtall.
Nettopp dette jeg ville slippe, hadde jeg ønsket det hadde jeg kjørt Q7 med V8er.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: elektro på tirsdag 18. august 2020, klokken 18:58
Vil ikke akkurat kalle det et problem. Jeg oppfatter det i fall ikke som noe feil eller irritasjonsmoment. Mer som en slags "urkraft" som bare høres når man ligger konstant med litt wattpådrag i lav fart, typisk i oppoverbakker, med stereoen av. Litt samme følelsen som å ligge i 2. gir med litt turtall. :) Kan ikke si at jeg har hører den på flatmark eller i hastigheter over 60 km/t, men skal lytte skikkelig neste gang jeg er ute og kjører.

Hører også bare de som går i nabolaget når de svinger ut på hovedveien her og akselerer. At I-Pace eiere synes lyden er plagsom på lang avstand synes jeg er er veldig rart. ;D

Dette var mekanisk lyd, nesten som tannhjuls gnaging og ikke elektromotor hvining - slik lyd skal ikke Audi ha. Kan selvfølglig være at denne hadde en feil men hvis dette er vanlig er det ikke bra - tenk hva naboene tenker om din dyre Audi.... :). Som ingeniør var denne lyden plagsom ja..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Jeg er enig i at dette er en uønsket lyd. Ikke veldig kraftig, ikke veldig sjenerende men burde ikke være der på en bil i høy prisklasse. I 40-60 km skal en elbil være nesten lydløs.

Maxwell_400

Kan ulyden skyldes at en har fyllt med billig drivstoff? Audien krever vel premium elektroner fra Ionity?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

RJK

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 21. august 2020, klokken 14:33
Kan ulyden skyldes at en har fyllt med billig drivstoff? Audien krever vel premium elektroner fra Ionity?

;D

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Greier noen gi en noe mer presis beskrivelse av denne lyden?

Jeg har jo også noe lyd i bilen, men forekommer meg at det hovedsaklig er dekkstøy... I liten grad noe endring av lydbildet hvis jeg slipper gassen (og triller uten å ha regenerering på)...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 19. august 2020, klokken 09:44
Sitat fra: elektro på tirsdag 18. august 2020, klokken 18:58
Vil ikke akkurat kalle det et problem. Jeg oppfatter det i fall ikke som noe feil eller irritasjonsmoment. Mer som en slags "urkraft" som bare høres når man ligger konstant med litt wattpådrag i lav fart, typisk i oppoverbakker, med stereoen av. Litt samme følelsen som å ligge i 2. gir med litt turtall. :) Kan ikke si at jeg har hører den på flatmark eller i hastigheter over 60 km/t, men skal lytte skikkelig neste gang jeg er ute og kjører.

Hører også bare de som går i nabolaget når de svinger ut på hovedveien her og akselerer. At I-Pace eiere synes lyden er plagsom på lang avstand synes jeg er er veldig rart. ;D

Dette var mekanisk lyd, nesten som tannhjuls gnaging og ikke elektromotor hvining - slik lyd skal ikke Audi ha. Kan selvfølglig være at denne hadde en feil men hvis dette er vanlig er det ikke bra - tenk hva naboene tenker om din dyre Audi.... :). Som ingeniør var denne lyden plagsom ja..

Jeg hører ikke en eneste lyd bortsett fra dekkstøy fra de e-tron som passerer i rundt 40 km/t her, og det går ganske mange. Ingen som har spurt om det er noe feil med min bil heller. ;) Jeg bor ca. 25 meter fra veien, som er en slak bakke, dvs. at de kjører både opp og ned. Og jeg har ikke fått påvist nedsatt hørsel. Ved garasjen står jeg rett ved siden av veien kan høre et svakt hvin hvis de aksellerer naturligvis, det er et veikryss der, men det gjelder jo også i3 og andre elbiler. Mulig de kjører for sakte da. Jeg lurte nesten på om lyden var inni hodet ditt siden du hørte den da du satt i kajakken, men får vel nesten ta ditt ord for at det var fælt. :P Dog første gang jeg har hørt noen si det, og det går jo tross alt nesten 13.000 biler på norske veier..

Inni bilen er det som sagt en hørbar ved ca. 25-50% gasspådrag i moderat fart i oppoverbakker, hvis det er stille i bilen. Den avtar ved ca. 55 km/t hos meg. Utvendig ville jeg trodd at dekkene støyer mer. Man får en ganske god forståelse av hva slags type kjøring som frembringer lyden og kan høre den her: https://youtu.be/-uUPODYcZnE
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA