Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lyd fra motorer i kupeen under kjøring - en showstopper?

Startet av jalle, tirsdag 03. september 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

jalle

Hei der,
prøvekjørte bilen i dag. Veldig overrasket over mye motorlyd i kupeen. Forventet tilsvarende Tesla, synes Audien var langt mer sjenerende. Hadde vært litt flau over å ha med folk i denne bilen - forventer at en Leaf kan ha litt lyd, men ikke Audi. Måtte prøve 3 biler for å høre om alle var like. De 2 første var ille, den 3. rettet opp inntrykket littegrann. Hadde i utgangspunktet lyst på 50 modellen, men usikker etter prøveturen i dag. Hadde Model S inntil nylig, og låner egolf nå inntil vi finner erstatter for Teslaen. Golfen er jo helt stille.

Har dere noen svar på hvorfor Audien er slik? Har de gjort dette med vilje? Er det bare meg som synes dette er kjipe greier? Finner ikke dette nevnt noe særlig i andre tester o.l.

Ser det var en annen tråd om minuser etter prøvekjøring, men tenkte å sette fokus på dette med lyd så laget eget emne.

elektro

Hadde også Model S facelift før, og har en e-Golf, synes ikke lyden i e-tron er sjenerende i det hele tatt. Forbinder det med en mye kraftigere regenerering og et råere "drivverk" (quattro), synes det er bare kult. Kler bilen. Vet ikke om jeg ville valgt det bort om jeg kunne.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Er ikke så begeistret for den lyden selv, men det er da bare et problem hvis du er innstilt på det. Slå på radioen og tenk på noe annet, og etter en stund hører du den sikkert ikke lenger.

daktari

Tror det må være variasjoner i bilene, demobilen bråkte mye, min egen var lydløs som ny, men har nå en svak lyd i 20-25 km fra bakre motor.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mortdal

Jeg liker det som er av lyd i min, og synes ikke det er sjenerende, og er jo langt under hva enhver bil på drivstoff greier. Man kommer ikke unna at kraftige el-motorer også lager litt lyd.

Kanskje motorene lager litt ekstra lyd hvis de blir kjørt mye hardt? Jeg har til gode å ikke tråkke i bånn når jeg tester en demobil i hvert fall..

turfsurf

Sitat fra: mortdal på onsdag 04. september 2019, klokken 07:51
Man kommer ikke unna at kraftige el-motorer også lager litt lyd.
Det er forskjeller her og, og som mange andre plasser er det snakk om små variasjoner i produksjon som kan gi utslag. Kvalitet på lager o.l. vil ha stor betydning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Har også opplevd forskjell i 2 ulike demobiler av EQC. Men lyden i begge var svakere, så Mercedes har nok jobbet litt mer med støydemping.
Men det er grunn til å håpe at det optimaliserte drivverket i 50 lager mindre lyd.

Ingeniøren

Tror store tunge hjul har mye av skylden, og store tunge hjul på ru asfalt gir resonanser i drivverk og motorer og karroseri. Merker det tydelig i I-pace med al-karosseri spesielt nå om dagen der man kan gå fra nylagt og helt stille til ru asfalt og så over på frest asfalt og regner med at Audi har noe av det samme selv om den er produsert i stål. 
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 04. september 2019, klokken 08:56
Tror store tunge hjul har mye av skylden, og store tunge hjul på ru asfalt gir resonanser i drivverk og motorer og karroseri. Merker det tydelig i I-pace med al-karosseri spesielt nå om dagen der man kan gå fra nylagt og helt stille til ru asfalt og så over på frest asfalt og regner med at Audi har noe av det samme selv om den er produsert i stål.
Nei, det er ikke hjulstøy. Det finnes knapt hjulstøy på e-tron.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

Det pussig at det stadig dukker opp nye brukere (med under 10 innlegg), som starter et nytt emne og er veldig kritisk til E-tron

1000kwh

Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 04. september 2019, klokken 09:02
Det pussig at det stadig dukker opp nye brukere (med under 10 innlegg), som starter et nytt emne og er veldig kritisk til E-tron
Trådstarter har lusket rundt siden 2016.

Men moderatorer kan sjekke om samme ip er brukt på flere brukere.

Fonn

#11
Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 04. september 2019, klokken 09:02
Det pussig at det stadig dukker opp nye brukere (med under 10 innlegg), som starter et nytt emne og er veldig kritisk til E-tron

Er vell mange som ikke har hatt el-bil som nå kjøper e-tron 50 fordi den ble priset bra.
undertegnede inkludert

Jeg var heller ikke imponert av den lyden.. men bil ble bestilt.

espenri

Jeg satt for første gang på med en e-tron i går, og det første jeg oppdaget var at det er en sjenerende lyd fra bakmotor ved nøyaktig 50 km/t. Den kommer visst fra motoren, selv om lyden egentlig minner meg om en bremseskive ellerno som subber på et punkt, helt rytmisk.

Bortsett fra det så var det jo en behagelig opplevelse.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

geear

Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 04. september 2019, klokken 09:02
Det pussig at det stadig dukker opp nye brukere (med under 10 innlegg), som starter et nytt emne og er veldig kritisk til E-tron
Det er vel ikke helt sannsynlig at noen registrerte en ekstra bruker i 2015, med formål å være kritisk til drivverkslyd i e-tron, som kom fire år senere?  ::)

geear

Sitat fra: elektro på onsdag 04. september 2019, klokken 00:27
Hadde også Model S facelift før, og har en e-Golf, synes ikke lyden i e-tron er sjenerende i det hele tatt. Forbinder det med en mye kraftigere regenerering og et råere "drivverk" (quattro), synes det er bare kult. Kler bilen. Vet ikke om jeg ville valgt det bort om jeg kunne.
Er du klar over at quattro egentlig er en Torsen senterdiff, som ikke finnes på en e-tron på grunn av en motor i hver ende?

Audi har også kalt Haldex sin viskositetskobling for quattro i f.eks. A3 og TT, selv om det er samme som brukes av Volvo, Ford, og hauger av andre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA