Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lyd fra motorer i kupeen under kjøring - en showstopper?

Startet av jalle, tirsdag 03. september 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

Ingeniøren

#15
Sitat fra: daktari på onsdag 04. september 2019, klokken 09:02
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 04. september 2019, klokken 08:56
Tror store tunge hjul har mye av skylden, og store tunge hjul på ru asfalt gir resonanser i drivverk og motorer og karroseri. Merker det tydelig i I-pace med al-karosseri spesielt nå om dagen der man kan gå fra nylagt og helt stille til ru asfalt og så over på frest asfalt og regner med at Audi har noe av det samme selv om den er produsert i stål.
Nei, det er ikke hjulstøy. Det finnes knapt hjulstøy på e-tron.

Tror jeg ikke noe på  :D

Edit: Måtte jo sjekke dette. 2 av 3 testvideoer jeg så på Youtube i går hadde en markant hjulstøy fra grov asfalt. Den siste var stille men hadde til gjengjeld en markant el-motor lyd....men alle testere sier at bilen er stille så da er den vel stille sammenliknet med mye annet. Men nå er del vel og slik at vi har ulik følsomhet for lyd og frekvenser. Noen legger merke til denne lyden, og kanskje er litt over fokusert på slikt, men andre lukker den ute og hører den ikke...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 04. september 2019, klokken 12:27

Er du klar over at quattro egentlig er en Torsen senterdiff, som ikke finnes på en e-tron på grunn av en motor i hver ende?

"Quattro" er ikke "egentlig" noe som helst, det er bare Audis betegnelse på firehjulsdrift på deres personbiler. Det henviser ikke til noen type mekanikk, kun at det er drift på alle 4 hjulene. I e-tron har f.eks det som Audi kaller "elektrisk quattro".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Det blir historieløst å si noe slikt. quattro ble anerkjent som et ekstremt velfungerende system i tiden de kun brukte Torsen fordelingsdiff, og systemet faktisk var et ekte fulltids AWD-system. Det er temmelig åpenbart at systemet ikke er det samme når de bruker Haldex, eller på en elbil, hvor bilene er langt fra å være fulltids AWD. Det er svært få som anerkjenner Haldex for å være et fantastisk AWD-system, det er en kosteffektiv løsning, men ikke i nærheten sv det quattro ble kjent for å være. Samme kan det være, poenget var at det blir en temmelig søkt greie å si at drivverket lager lyd fordi det er et råere quattro drivverk, når det i senere tid har blitt utvannet til å være omtrent hva som helst, og dette er en elbil. EOD på grunn av off topic i denne tråden for min del.

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 04. september 2019, klokken 20:08
Det blir historieløst å si noe slikt. quattro ble anerkjent som et ekstremt velfungerende system i tiden de kun brukte Torsen fordelingsdiff, og systemet faktisk var et ekte fulltids AWD-system. Det er temmelig åpenbart at systemet ikke er det samme når de bruker Haldex, eller på en elbil, hvor bilene er langt fra å være fulltids AWD. Det er svært få som anerkjenner Haldex for å være et fantastisk AWD-system, det er en kosteffektiv løsning, men ikke i nærheten sv det quattro ble kjent for å være. Samme kan det være, poenget var at det blir en temmelig søkt greie å si at drivverket lager lyd fordi det er et råere quattro drivverk, når det i senere tid har blitt utvannet til å være omtrent hva som helst, og dette er en elbil. EOD på grunn av off topic i denne tråden for min del.

Poenget er at Quattro er Audis varemerke på 4WD. Torsen-diff er betegnelsen på et mekanisk system. Du kan ikke sette likhetstegn mellom disse, hva Audi legger i Quattro er opp til de selv.

Tidligere kunne man jo se motorvolum ut fra BMWs betegnelser, en 323i hadde 2,3 liters motor mens 328i hadde 2,8l. Det er lenge siden det var slik, BMW gikk vekk fra det og det er helt ok.

Jeg synes det er mye verre at Porsche setter "turbo"-betegnelse på en bil uten turbo. En turbo er en kjent mekanisk enhet og ikke noe varemerke. Da blir betegnelsen misvisende etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Vi får være fornøyde med at den ikke heter «e-tron TDI quattro» ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

tromsø

Husker også et høyfrekvent lyd fra motorene ved en prøvekjøring i februar. Virker som den var mer frekvent på demobiler?

Har uansett bestilt E-tron 50 nå og håper den er litt mer stille enn demobilen.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Ingeniøren

Sitat fra: tromsø på fredag 06. september 2019, klokken 10:35
Husker også et høyfrekvent lyd fra motorene ved en prøvekjøring i februar. Virker som den var mer frekvent på demobiler?

Har uansett bestilt E-tron 50 nå og håper den er litt mer stille enn demobilen.

Hvorfor skulle den være det ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Det er vel flere grunner til at det kan være mulig. Det er tross alt en annen motor og kanskje andre endringer av drivverket. Dessuten er det ikke så usannsynlig at Audi har gjort endringer i støydempingen fra 19 til 20 modell.

Moas

Dette var hovedgrunnen til at jeg skippet bestilling på etron 50 etter prøvekjøring forrige uke. Venter til en demo av den nye modellen kommer for å se om lyden er borte :+1:
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Ingeniøren

Litt rart dette. Det ble sagt, litt lengre opp, at bilen ikke hadde hjulstøy, noe jeg ikke trodde på og fikk bekreftet. Samtidig la jeg merke til at noen biler hadde en markant el-motor lyd og noen hadde ikke.

Sett deg ned med Yoytube og god lyd på hodetelefoner eller lydanlegg, som meg, og sjekk selv.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

At en bil ikke har hjulstøy er selvsagt umulig. Men noen biler har svært lite hjulstøy, og e-tron er vel i den kategorien. Kia e-Niro er til sammenlikning i kategorien mye / plagsom hjulstøy. Nissan Leaf er blant de bedre, men ikke på nivå med EQC og e-tron. Litt flytog-lyd venner man seg til, og i motsetning til hjulstøy den er ikke noe problem på langtur. Så får tiden vise om e-tron 50 er litt bedre enn sin storebror på det området.

tromsø

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 07. september 2019, klokken 08:41
Sitat fra: tromsø på fredag 06. september 2019, klokken 10:35
Husker også et høyfrekvent lyd fra motorene ved en prøvekjøring i februar. Virker som den var mer frekvent på demobiler?

Har uansett bestilt E-tron 50 nå og håper den er litt mer stille enn demobilen.

Hvorfor skulle den være det ?

Har hørt fra andre at produksjonsbiler var mer stille enn demo. Men det sagt så var det ikke noe egentlig plagsomt lyd på demobilen vi kjørte men betydelig mer motorlyd en på vår Leaf (som da kun har 80kW for så vidt)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Kaland

Har prøvekjørt en demobil, og la merke til lyden jeg og.

Har bestillt en 2020 modell med levering rundt juletider og lurer på om noen som nylig har fått levert sin har merket noe til det eller en forbedring fra den de eventuelt har prøvekjørt tidligere?

Har ikke reflektert så mye over lyden før nå, men jeg la godt merke til den under prøvekjøringen i forhold til andre elbiler jeg har prøvd før. Ellers var den jo nydelig å kjøre rett og slett.

eivhelle

Høyfrekvent lyd er noe som løser seg av seg selv når du blir gammel nok. Det øvre frekvensområdet forsvinner fort når man passerer 40. ;D
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Dampmaskin

#29
Tja, skjønner at du spøker men likevel, alt over ~1 kHz kan oppleves som høyfrekvent, under de rette omstendighetene. Skal man rekke å skru lavpassfilteret helt ned dit før man er 40, skal man jobbe hardt for det. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA