Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dag/natt automatikk på MMI/kart

Startet av bongo, søndag 07. februar 2021, klokken 12:18

« forrige - neste »

bongo

Noen andre som opplever at MMI (kartet) ikke skifter automatisk og stort sett forblir i nattmodus, selv om sola skinner fra skyfri himmel?  Hos meg skifter det en skjelden gang til dag-modus, men da skal det være særdeles lyst.  Noen som vet hvor sensoren for dette sitter?  Finnes det noen innstillinger for sensitivitet?


Hårek

Ja, har slått av automatisk skifte. Kan bruke den programmerbare knappen på rattet til dette.
Hadde samme problem på en BMW. Dagslys i Norge er svakt på vinteren, selv om solen skinner.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Mtron

Sitat fra: Hårek på søndag 07. februar 2021, klokken 13:44
Ja, har slått av automatisk skifte. Kan bruke den programmerbare knappen på rattet til dette.
Hadde samme problem på en BMW. Dagslys i Norge er svakt på vinteren, selv om solen skinner.

Fungerer også bedst på denne måde for mig.  :+1:
2019 E-tron 55

janbanan

Sitat fra: bongo på søndag 07. februar 2021, klokken 12:18
Noen som vet hvor sensoren for dette sitter?  Finnes det noen innstillinger for sensitivitet?

Det virker som det er samme automatikk som styrer dag/natt-modus og kjørelys.
Jeg gjetter på at det er kamera som sitter foran speilet. Det er vel enkelt å sjekke ved å legge noe over?
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Orbit

Sensor sitter sammen med regnsensor, nederst i feltet med sensorer bak speilet (dvs lenger foran i bilen ....). Kamera for asistentsystemer sitter bak et trapes-formet klart felt, mens regn- og lyssensor sitter i et dråpeformet mørkt felt nedenfor dette.

Det er en innstilling for hvor raskt bilen skal reagere på lysendringer. Denne finner du i MMI under Bil - Lys og sikt- Eksterne lys (litt fra husken, men du finner nok noe som ligner). Der kan du velge om bilen skal skifte tidlig/middels/sent. Men det hjelper kanskje lite dersom bilen oftest tror det er mørkt.

(Min bytter problemfritt dag/natt, tror jeg har innstilling på middels)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA