Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Teslaeiers ærlige anmeldelse av Audi55

Startet av JorEl, tirsdag 03. september 2019, klokken 21:53

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

AJ82

Så den her om dagen. Ryddig anmeldelse med gode poeng begge veier.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

daktari

"fantastic vehicle" faktisk.
Men som mange av oss andre; han er litt skuffet over rekkevidden for penga og regen-systemet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#3
Sitat fra: daktari på onsdag 04. september 2019, klokken 08:59
Men som mange av oss andre; han er litt skuffet over rekkevidden for penga og regen-systemet.

Den skjønte jeg ikke. :) Rekkevidden til e-tron er jo tilnærmet lik andre større, høyreiste elbiler med like mye tilgjengelige batteri, under samme forhold. La oss døpe den «X90D klassen».. Om rekkevidden så er 3% mindre, er vel ikke det så viktig, spør du meg. Det er ca. én mil. Det Sean Mitchell snakker om er EPA rekkevidde. Legger man den til grunn og sammenligner med de andre, skjønner jeg at man blir skuffet.

Rekkevidden kan nok også oppleves mindre i e-tron, særlig om man kommer fra Tesla. Men hvis e-tron hadde hatt EPA score på 250 miles, som den burde, alltid vist 405 km. rekkevidde når den var fulladet, og det tallet sank parallelt med batteriprosenten, samt at forbruket ble vist uten heat loss, ville opplevelsen garantert vært annerledes.

Det er mulig at ECQ og I-Pace er billigere med tilsvarende utstyr, og sånn sett mer rekkevidde for penga, men begge er mindre og lader saktere. Dog, veldig fine biler begge to altså! Hos Tesla må du nå opp i Model X Long Range som kommer på 836' som 5-seter, uten vinterhjul. Det er vel omtrent det like mye som tilsvarende utstyrt e-tron, men bilene oppleves jo vidt forskjellige. Det er klart, du får ca. 5-10 mil mer rekkevidde og mer plass for penga i Model X. Hvis man for øvrig er fornøyd med bilens egenskaper og får godfølelsen er det jo et lett valg.

Ang. regen, vet jeg at en en del liker enpedal kjøring, men e-tron har jo den kraftigste regen på markedet by far, bortsett fra Taycan. Og prediktiv regen bremser jo tilstrekkelig uten at man behøver å bruke pedalen i mange situasjoner. F.eks. inn mot rundkjøringer, inn i lavere fartsgrenser, i nedoverbakker, når du tar igjen trafikk osv. Jada.. :) Skjønner at det ikke blir det samme, men synes det er verdt å nevne. Det Sean Mitchell beskrev i videoen var vel for øvrig at regen nullstilles hver gang han rørte gassen. Det han nok ikke oppdaget, er at dette er kun med prediktiv regen på. Selv om den fortsatt nullstilles etter bruk av ACC eller bilen har vært parkert. Dette er kanskje løst bedre i ECQ med en D+ modus?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Flott at det er mye regen når man trykker bremsepedal, men det hjelper så lite når det er lift-off regen som mangler... Det er så designtabbe fra tyskerne, og jeg skulle gjerne møtt den arrogante ingeniøren som trumfet gjennom dette og som egentlig tror mest på diesel.

Med 95 kW batteri hadde det vært gøy å få nærmere X100D-rekkevidde enn X90D. Bufferen er for stor, og vekten er for høy.

bagasjerommet er ikke smart nok utformet.

Men bilen er veldig god. Den er bare ikke perfekt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

batteribilen

Smak og behag når det kommer til regen. Jeg er sjeleglad for at jeg slipper å sitte med foten på gasspedalen til enhver tid for å justere gass/brems(regen), såkalt enpedalskjøring. Mye deiligere og mer energieffektivt å kunne planlegge kjøringen, ta foten vekk fra gasspedalen og la bilen seile i stedet for stadig akselerasjon/brems. Og dersom man faktisk trenger å bremse så er den blant de beste på regenerering med bremsepedalen. Eneste stedet hvor det kan være behagelig med enpedalskjøring er i sentrumsområder med hyppig start/stopp.

daktari

Sitat fra: batteribilen på lørdag 07. september 2019, klokken 12:46
stedet hvor det kan være behagelig med enpedalskjøring er i sentrumsområder med hyppig start/stopp.
og det er der jeg kjører mest... E-tron 55 er ikke bybil-favoritten dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Crown

Er heller ikke fan av enpedal. Men er ikke helt fornøyd med e-tron sin løsning heller. Synes Ioniqen min er langt bedre og enklere. Uansett - det hadde ikke kostet mange kalorier sofwaremessig å tilby begge deler, enpedal i e-tron og seiling på Tesla.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Tellus

Nettopp dette stusser jeg også over. Hvorfor i alle dager ikke tilby en-pedals kjøring slik at de relative mange som foretrekker dette kan velge denne opsjonen?

Kan det være så enkelt som at e-tron sin regen er for dårlig til å gi god en-pedals kjøring ?

For å få god en-pedalsopplevelse så må etter min mening disse to faktorene være på plass.
1) Tilstrekkelig kraftig regen. Jo tyngre bil jo kraftigre må motorene kunne regnerere.
2) Tilstrekkelig regen også i lave hastigheter. Her har permanentmagnetmotorer en av sine store fordeler. Antar at motorene i e-tron ikke gir all verden regen på lave hastigheter.

tkjoerlaug

Etron har nok regenering tilgjengelig, men kun via bremsepedal. Dette er nok flrstnog fremst vilje det står på.

Orbit

Uten å vite fasit, så er dette hva jeg har erfart så langt: Maksimal regenerering på "fulladet" batteri (dvs så langt Audi lar deg lade, mens det ennå er godt med buffer igjen på toppen) tilsvarer hva du får på det sterkeste nivået med hendler på rattet/en-pedal. For kraftigere regenerering må du bruke bremsepedalen (og du skal bruke den mye før mekaniske bremser slår inn).

Med fulladet batteri er streken for maksimal regen i instrumentpanelet på samme sted som manuelt nivå 2. Etterhvert som batteriet tømmes, er det også mer regen tilgjengelig, men som sagt via bremsen. Grovt sett er det ca 50kW regen på fulladet batteri, og ca det femdoble når det er litt mer nedtappet.

Så min gjett er at "en-pedal" er begrenset til det regen-nivået en alltid har tilgjengelig, uavhengig av ladetilstand på batteriet. Det gir konsistent oppførsel, men det kunne også vært mulig å få til dette ved å bruke en miks av ekte regen og bremser for å få skikkelig enpedal selv med fullt batteri.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Interessant observasjon @Orbit, det stemmer bra. Audi har nok lagt veldig mye vekt på dette med konsistent oppførsel, lik det eller ei. Både ved oppbremsing, akselerasjon og hurtiglading. Tror det er lurt med tanke på folk flest. Enten det er dårlige/uinteresserte sjåfører eller folk som bare forventer at bilen skal oppføre seg som en fossilbil. Enkelte elbilnerder føler seg nok heller litt lurt..

Men selv om 1% av oss har vendt oss til at høy SoC betyr dårligere- eller ingen «motorbrems», at batteriet skades om du lader det fullt, at bilen hurtiglader saktere når det er kaldt, eller hvis SOC er over 30%, og aksellerer dårligere jo mindre batteri du har, eller jo flere ganger du gjør det, betyr ikke det at det er ideelt..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA