Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problem med Easee-lader

Startet av litium, tirsdag 03. september 2019, klokken 17:30

« forrige - neste »

litium

Jeg har hatt en Easee-lader i 2-3 måneder til TM3 som stort sett har fungert etter hensikten (TT-nett (Agder), 230V, 4x6mm2 ledning fremført til Easee, 32 A sikring). Men ved to anledninger har sikringen gått, første gangen for en måned siden og nå igår. Første gangen  gikk sikringen under lading på 11 kW, og så gikk den flere ganger etter at bilen var frakoblet samme kveld. Så var alt ok til igår, hvor den igjen gikk 2 ganger, da kun mens bilen ladet på 11 kW. Den lader en god stund før sikringen går.

For å undersøke litt tok jeg hovedsikringen og tok noen bilder i sikringboksen uten deksler og det viser seg at det er misfarging på flere kontakter (bilde 2) på nabosikringene som 32A-sikringen er koblet mot (den store nederst til venstre på bilde 1). Som dere ser manglet det samleskinne på nederste rad, så elektrikeren lasket seg på skinnen over (som også var gjort på de tre andre nedre sikringene fra før). Da jeg konfronterte ham med bildene var han enig i at det antakelig er overoppheting og vil fikse det umiddelbart, men ikke gratis (jeg mener det er reklamasjon).

Men samtidig blir jeg litt i tvil - når jeg titter ordentlig inn under skinnene på de andre radene (bilde 3), ser det ut som det konsekvent er en litt annen farge på høyre pol på alle sikringene, uavhengig av hvilke faser de er koblet mot.

Noen som har noe tips? Har Garo-sikringer kjente feil? Bør alle sikringene byttes?

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Garo-sikringer er ihvertfall kjent for å ikke tåle merkelast over tid. Men 11kW er bare 3x28A, det burde de definitivt tåle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

litium

Sitat fra: Wibla på tirsdag 03. september 2019, klokken 19:07
Hvor gammelt er dette anlegget?

Litt usikker på hvor gammelt det kan være, men en mente kanskje var fra 90-tallet.

litium

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. september 2019, klokken 21:02
Garo-sikringer er ihvertfall kjent for å ikke tåle merkelast over tid. Men 11kW er bare 3x28A, det burde de definitivt tåle.

Absolutt. En teori som har blitt luftet er at dårlig kontakt og varmgang har redusert strømmen i en av fasene og dermed trigget sikringen.

Kim-

Ser og ut som skinnen ikke sitter skikkelig i på rad 1 og rad 2, men det kan være at plastdekselet har seget litt. I tillegg er det lasket i underkant med forskjellig tverrsnitt på kablene isteden for å bruke skinne, det er meget dårlig praksis. Hvis du opplever at sikringen ryker når ingenting er tilkoblet, tyder det på at jordfeilbryteren slår ut. Det kan være overslag i kabelen et sted, det er en reklamasjonssak ihvertfall. Var det fuktig i luften når jordfeilautomaten løste ut?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

litium

Sitat fra: Kim- på tirsdag 03. september 2019, klokken 21:40
Ser og ut som skinnen ikke sitter skikkelig i på rad 1 og rad 2, men det kan være at plastdekselet har seget litt. I tillegg er det lasket i underkant med forskjellig tverrsnitt på kablene isteden for å bruke skinne, det er meget dårlig praksis. Hvis du opplever at sikringen ryker når ingenting er tilkoblet, tyder det på at jordfeilbryteren slår ut. Det kan være overslag i kabelen et sted, det er en reklamasjonssak ihvertfall. Var det fuktig i luften når jordfeilautomaten løste ut?

Takk for svar. Jeg husker ikke om det var fuktig i luften dessverre. Sikringen gikk på tom last en time etter den gikk under lading, ellers har den ikke gått.


litium

noen som har Easee-boks på TT-anlegg? Evt. hvor stor sikring er satt på denne?

Kim-

Sitat fra: litium på søndag 08. september 2019, klokken 15:50
noen som har Easee-boks på TT-anlegg? Evt. hvor stor sikring er satt på denne?

Hvis du mistenker feil på boksen kan man prøve å kontakte tibber for assistanse. Sikringen settes normalt sett opp etter kapasitet og er irrelevant om du er på TT eller IT nett. Utdyp gjerne spørsmålet
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

litium

#9
Sitat fra: Kim- på søndag 08. september 2019, klokken 23:11
Hvis du mistenker feil på boksen kan man prøve å kontakte tibber for assistanse. Sikringen settes normalt sett opp etter kapasitet og er irrelevant om du er på TT eller IT nett. Utdyp gjerne spørsmålet

Har ikke kontaktet Tibber, men Easee har vært veldig responsive. Det jeg lurer på er om andre bruker 32A eller 40A sikring.

Har satt ned strømmen til 24A i boksen, men sikringen gikk da også. Ingen åpenbar varme.

Etter å ha lest denne tråden så kanskje jeg bør bytte sikring til noe annet en Garo:
https://elbilforum.no/index.php?topic=14638.30

Kim-

Sitat fra: litium på søndag 08. september 2019, klokken 23:22
Sitat fra: Kim- på søndag 08. september 2019, klokken 23:11
Hvis du mistenker feil på boksen kan man prøve å kontakte tibber for assistanse. Sikringen settes normalt sett opp etter kapasitet og er irrelevant om du er på TT eller IT nett. Utdyp gjerne spørsmålet

Har ikke kontaktet Tibber, men Easee har vært veldig responsive. Det jeg lurer på er om andre bruker 32A eller 40A sikring.

Har satt ned strømmen til 24A i boksen, men sikringen gikk da også. Ingen åpenbar varme.

Etter å ha lest denne tråden så kanskje jeg bør bytte sikring til noe annet en Garo:
https://elbilforum.no/index.php?topic=14638.30
Det kan være det er noe der, selv om 24A burde den holdt. Hvis sikringen er gammel er det og kjent at kurser som har hatt store kortslutningsstømmer gjennom seg eller gjentatte kortslutninger på kursen så vil den «tape» seg i merkestrøm.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA