Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alarmen går alltid unntatt med Dog Mode enablet

Startet av kodax, tirsdag 03. september 2019, klokken 15:03

« forrige - neste »

kodax

Take 1. Som sylfersk eier går jeg fra bilen med nøkkelen i lomma og unga i bilen. (Walk-Away Locking er enablet.) Alarmen går!
Take 2. Jeg har lest manualen, satt bilen i "Keep climate on" (som i følge manualen skal deaktivere den innvendige bevegelsessensoren), går fra bilen med nøkkelen i lomma og unga i bilen. Alarmen går!
Take 3. Jeg setter bilen i "Dog mode", går fra bilen med nøkkelen i lomma og unga i bilen. Alarmen går ikke:)
Take 4. Kona går fra bilen med nøkkelen liggende i bilen og unga i bilen. Alarmen går, sentry mode alarm kommer på skjermen og drithøy rockemusikk (ifølge unga)! (Kona hadde ikke låst opp bilen med mobilen, uten at jeg er helt har sikker på om manualen sikter til et slikt tilfelle ift det som står under "Walk-Away Locking")

Altså virker det som at intrusion aktiveres etter en stunde dersom ingen sitter i førersetet og "Dog mode" ikke er aktiv. Høres det riktig ut?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tuxedo

Du kan også dobbeltklikke på fob'en når du går fra bilen. Det slår av alarmen. Og holder bilen ulåst.

cra

Sjekket at det ikke er ei flue i kupeen? Det finnes visstnok mange tilfeller av at fluer har utløst alarmen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kodax

Sitat fra: cra på onsdag 04. september 2019, klokken 12:31
Sjekket at det ikke er ei flue i kupeen? Det finnes visstnok mange tilfeller av at fluer har utløst alarmen.
Det var unger i kupeen, poenget var at med unntak av første tilfelle, så forsøkte vi å gjøre tiltak slik at alarmen ikke skulle utløse seg allikevel;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Fush

Sitat fra: kodax på onsdag 04. september 2019, klokken 12:37
Sitat fra: cra på onsdag 04. september 2019, klokken 12:31
Sjekket at det ikke er ei flue i kupeen? Det finnes visstnok mange tilfeller av at fluer har utløst alarmen.
Det var unger i kupeen, poenget var at med unntak av første tilfelle, så forsøkte vi å gjøre tiltak slik at alarmen ikke skulle utløse seg allikevel;)

Det er vel ganske åpenbart at alarmen vil gå med unger i bilen....

Dog mode, eller du skrur av alarmen fra Safety and Security valget i menyene før du går ut av bilen.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

cra

Sitat fra: kodax på onsdag 04. september 2019, klokken 12:37
Sitat fra: cra på onsdag 04. september 2019, klokken 12:31
Sjekket at det ikke er ei flue i kupeen? Det finnes visstnok mange tilfeller av at fluer har utløst alarmen.
Det var unger i kupeen, poenget var at med unntak av første tilfelle, så forsøkte vi å gjøre tiltak slik at alarmen ikke skulle utløse seg allikevel;)

Ah, det gikk meg hus forbi. My bad. Jeg bruker dog-mode når unger ikke vil være med ut av bilden f.eks. på butikken. Så får det heller være at de ikke setter pris på at "bilen kaller dem hunder".  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kodax

#7
Sitat fra: Fush på onsdag 04. september 2019, klokken 13:00

Det er vel ganske åpenbart at alarmen vil gå med unger i bilen....

Dog mode, eller du skrur av alarmen fra Safety and Security valget i menyene før du går ut av bilen.
Fra manualen:
Sitat
Merk: Innbruddssensoren (hvis montert) deaktiveres automatisk når Keep Climate On eller Dog Mode er aktiv. Du kan imidlertid overstyre denne atferden og holde innbruddssensoren aktivert. Dette gjør du ved å berøre Controls > Safety & Security > Tilt/Intrusion etter aktivering av Keep Climate On eller Dog Mode.
Altså, det er ganske åpenbart at alarmen IKKE burde gått i tilfelle 2 over. (Dette er vel det som Elon kalte Camper Mode, og man må jo få lov å bevege seg på camping?)
Og i tilfelle 4, der kona la igjen nøkkelen i bilen så den ikke skulle låses og alarm aktiveres, er det etter min mening også ganske åpenbart at alarmen ikke burde burde blitt utløst.
(Ja, jeg er enig i at det var naturlig at den i tilfelle 1 ble utløst, det er derfor jeg skrev "sylfersk")
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: cra på onsdag 04. september 2019, klokken 13:05
... Jeg bruker dog-mode når unger ikke vil være med ut av bilden f.eks. på butikken. Så får det heller være at de ikke setter pris på at "bilen kaller dem hunder".  :laugh:
Den kaller dem ikke hunder, det er jo bare et bilde av en hund. Det står "my owner", så jeg slår alltid den på når kona blir sittende 8)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Fush

#9
Sitat fra: kodax på onsdag 04. september 2019, klokken 13:10
Sitat fra: Fush på onsdag 04. september 2019, klokken 13:00

Det er vel ganske åpenbart at alarmen vil gå med unger i bilen....

Dog mode, eller du skrur av alarmen fra Safety and Security valget i menyene før du går ut av bilen.
Fra manualen:
Sitat
Merk: Innbruddssensoren (hvis montert) deaktiveres automatisk når Keep Climate On eller Dog Mode er aktiv. Du kan imidlertid overstyre denne atferden og holde innbruddssensoren aktivert. Dette gjør du ved å berøre Controls > Safety & Security > Tilt/Intrusion etter aktivering av Keep Climate On eller Dog Mode.
Altså, det er ganske åpenbart at alarmen IKKE burde gått i tilfelle 2 over. (Dette er vel det som Elon kalte Camper Mode, og man må jo få lov å bevege seg på camping?)
Og i tilfelle 4, der kona la igjen nøkkelen i bilen så den ikke skulle låses og alarm aktiveres, er det etter min mening også ganske åpenbart at alarmen ikke burde burde blitt utløst.
(Ja, jeg er enig i at det var naturlig at den i tilfelle 1 ble utløst, det er derfor jeg skrev "sylfersk")

Ungene vugger frem og tilbake, tilt-alarmen går. Du må skru den av fra menyen.
Keep climate on er ikke full on "camper mode", du må skru av tilt-alarm uansett medmindre du ligger VELDIG stille når du sover. Samme gjelder om du tar ferge.

Mye mulig innvendig bevegelsessensor er av, men om du nyser hardt så vugger bilen såpass at alarmen går uansett.

Edit: Take 4
Er mobilen koblet til bilen og du går ut av range, så låses bilen. Mulig dette er en bug, men det skjer. Når bilen låses aktiveres alarmen medmindre du skrudde den av i menyen før du låste.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

kodax

Sitat fra: Fush på onsdag 04. september 2019, klokken 13:23
...
Edit: Take 4
Er mobilen koblet til bilen og du går ut av range, så låses bilen. Mulig dette er en bug, men det skjer. Når bilen låses aktiveres alarmen medmindre du skrudde den av i menyen før du låste.
Mener du dette skjer med en TMX? (Jeg er ikke overrasket om det skjer med en TM3, der mobilen fungerer som nøkkel, men slik fungerer jo ikke mobilen for S/X.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA