Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etron 50 Kampanje : Fikk dere 19” eller 20” Vinterhjul?

Startet av Fossilbil, tirsdag 03. september 2019, klokken 07:07

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: tromsø på torsdag 26. september 2019, klokken 16:22
Piggdekk er klart best på is ja. Men hvis man har muligheten å velge å la bilen stå de dager det er isføre så mener jeg at med tanke på miljøet og rekkevidden så er piggfrie best.
Sikker på dette med rekkevidde ?  Og den negative miljøbelastningen fra pigg gjelder vel mest i tettbebygd strøk. Tror sikkert at en astmatiker som eventuelt unngår å bli truffet av en e-tron på glattisen er enig i min vurdering  ;).

Har selv opplevd å sitte som sjåfør i en e-tron som skled ukontrollert ned en vei med dype hjulspor med is. Det var ingen hyggelig opplevelse, men jeg ender sikkert opp med piggfritt likevel. Da blir det nok Hakka R3 hvis de leverer det.

tromsø

Sitat fra: TM på torsdag 26. september 2019, klokken 16:38
Sitat fra: tromsø på torsdag 26. september 2019, klokken 16:22
Piggdekk er klart best på is ja. Men hvis man har muligheten å velge å la bilen stå de dager det er isføre så mener jeg at med tanke på miljøet og rekkevidden så er piggfrie best.
Sikker på dette med rekkevidde ?  Og den negative miljøbelastningen fra pigg gjelder vel mest i tettbebygd strøk. Tror sikkert at en astmatiker som eventuelt unngår å bli truffet av en e-tron på glattisen er enig i min vurdering  ;).

Har selv opplevd å sitte som sjåfør i en e-tron som skled ukontrollert ned en vei med dype hjulspor med is. Det var ingen hyggelig opplevelse, men jeg ender sikkert opp med piggfritt likevel. Da blir det nok Hakka R3 hvis de leverer det.

Ser ut som jeg får bilen levert på vinterdekk med Continental piggfrie, de vant jo best i test i fjor :)

Kan bare ikke tro noe annet enn at piggdekk har mer friktion enn piggfrie! Men har ikke googlet det. Min sykkel blir i vert fall mye tyngre å tråkke på piggdekkene. Og så var det lyden i tillegg.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

Bor du i områder hvor man ofte opplever underkjølt regn, er nok piggdekk å foretrekke om du er 100% avhengig av bilen hver dag. Men for egen del klarer jeg fint å la bilen stå om det skulle være ekstreme forhold 1 til 2 dager i året. Så mitt valg er nok soleklart piggfrie dekk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: tromsø på torsdag 26. september 2019, klokken 16:49
Sitat fra: TM på torsdag 26. september 2019, klokken 16:38
Sitat fra: tromsø på torsdag 26. september 2019, klokken 16:22
Piggdekk er klart best på is ja. Men hvis man har muligheten å velge å la bilen stå de dager det er isføre så mener jeg at med tanke på miljøet og rekkevidden så er piggfrie best.
Sikker på dette med rekkevidde ?  Og den negative miljøbelastningen fra pigg gjelder vel mest i tettbebygd strøk. Tror sikkert at en astmatiker som eventuelt unngår å bli truffet av en e-tron på glattisen er enig i min vurdering  ;).

Har selv opplevd å sitte som sjåfør i en e-tron som skled ukontrollert ned en vei med dype hjulspor med is. Det var ingen hyggelig opplevelse, men jeg ender sikkert opp med piggfritt likevel. Da blir det nok Hakka R3 hvis de leverer det.

Ser ut som jeg får bilen levert på vinterdekk med Continental piggfrie, de vant jo best i test i fjor :)

Kan bare ikke tro noe annet enn at piggdekk har mer friktion enn piggfrie! Men har ikke googlet det. Min sykkel blir i vert fall mye tyngre å tråkke på piggdekkene. Og så var det lyden i tillegg.
Tror ikke forskjellen er veldig stor. Har kjørt et par sesonger med pigg på en av e-golfene. Men kunne ikke se at snittforbruket ble så mye større enn det var før jeg byttet. Derimot gikk støynivået i taket sammenlignet med piggfrie vinterdekk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tromsø

"Det er stor forskjell på hvor lett de forskjellige dekkene ruller. Spesielt gjelder dette for vinterdekk, der ingen piggdekk klarer å hevde seg mot de piggfrie dekkene. Motors nye vinterdekktest viser at Continental ContiVikingContact 6 har den laveste rullemotstanden. I den andre enden av skalaen finner vi Kumhos piggdekk Wintercraft Ice som vil gi deg en økning i forbruket på 5,3 prosent og et tilsvarende kutt i rekkevidden."

https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/de-beste-dekkene-til-elbil/

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Testen i motor har vel Continental VikingContact 7 som vinner. Den vurderes også som mest stillegående, men jeg ser ikke at rullemotstanden er testet.

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/continental-contivikingcontact-7/

I den store vinterdekktesten til Autofil, DinSide og Dagbladet kommer også Continental VikingContact7 på førsteplass.

https://www.dagbladet.no/tema/stor-test-av-vinterdekk-med-og-uten-pigger-vinneren-er-det-beste-vi-har-kjort-pa-is/70221844#piggfritt (bak betalingsmur)

Det har lav rullemotstand, men Nokian R3 kommer marginalt bedre ut med 10 mot 8 poeng. Nå vil nok resultatene kunne variere litt mellom ulike dimensjoner. Uansett er nok Continental et trygt valg, og det vel kanskje det som Møller leverer av premium-dekk til e-tron.

Truls Antonsen

I denne testen er Nokian R3 bedre enn Conti6, (6,82vs 7,87), mens Nokian Hakka9 har 7,32.
Conti IceContact pigg har 7,72, og er således mer lettrullende enn Conti6 fra samme produsent.
Så ikke noe entydig, Nokian har mer lettrullende piggfrie, mens det er motsatt hos Conti. Nå er ikke conti7 testet i fjor da.

https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2018/10/Vinterdekktest-2018.pdf?x39216

Forøvrig mistenker jeg at SUV-dekkene sine egenskaper ikke nødvendigvis er direkte overførbare til Golf-dekk, selv om de testene gir en indikasjon.
Testen linket her, er med 275 dekk på en Cayenne på ca samme vekt som e-tron.



Sent from my iPhone using Tapatalk

gak

Sitat fra: TM på torsdag 26. september 2019, klokken 16:14
Tipper at budskapet er oppfattet. Skal man kjøre trygt på virkelig glatt føre er det piggdekk som gjelder. På is er bremselengden på de beste piggdekkene ca. halvparten av de beste piggfrie. Vurderer derfor piggdekk på denne bilen, og jeg gør ut fra at den er så godt støydempet at det ikke går vesentlig ut over komfort. Noen som har erfaring (det er vel tvilsomt) eller synspunkter ?
Har hatt bra erfaring med å kjøre året rundt (ca. 30.000 km/år)med piggfrie vinterdekk på e-golf. Det fordrer en defensiv kjørestil, men praktisk. Dekkene har vart ca. ett år. Nybilen kommer ikke til å bli mye brukt, men har likevel bestemt meg for piggdekk på audien da den kommer til å bli brukt av flere enn meg.
Polo 2.5

gak

Sitat fra: daktari på torsdag 26. september 2019, klokken 15:47
Sitat fra: gak på torsdag 26. september 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Kåre Knatten på torsdag 26. september 2019, klokken 15:09
Sitat fra: gak på torsdag 26. september 2019, klokken 14:39
Ja hver gang jeg har pratet med selger har jeg lagt til utstyr:) Jeg har sjekket litt på nett og kan få felg og dekkpakke fra 11-12k, men vurderer å kjøre på piggfrie vinterdekk hele året. Da kan jeg bare få skiftet dekk på originalfelgene. Kjører lite (ca. 4-5kkm)og stort sett i lokalområdet.
Da bør du lese deg litt opp på piggfrie vinterdekks elendig bremseegenskaper på sommerføre. Kan beskrives med et ord, risikosport.
Ja vet det er risiko, men den er akseptabel for min del. Lovlig er det også:)
Det er ikke åpenbart at det er lovlig hvis du ikke klarer stoppe en dag dekkene fungerer for dårlig. Farten skal tilpasses forholdene osv. og det innebærer lavere fart med vinterdekk på sommeren. I tillegg blir alle biler ganske udigg å kjøre med myke vinterdekk på sommeren.
Dropp heller noe unødvendig utstyr (metallic lakk...) eller kjøp en billigere bil. Vent bare et halvt år og få e-tron 50 kastet etter deg brukt når folk opplever at den har for kort rekkevidde for dem.
Kanskje let heller etter originale 19" hjulsett på finn.no, de som skal ha store hjul selger dem grisebillig.
Vel økonomi er ikke tema for meg når det gjelder denne bilen, men liker å gjøre det så enkelt som mulig. Det er vel ikke lovlig å kjøre i noen - eller på noen - uansett hvilke dekk du har?
Polo 2.5

turfsurf

Sitat fra: gak på fredag 27. september 2019, klokken 01:16
Vel økonomi er ikke tema for meg når det gjelder denne bilen, men liker å gjøre det så enkelt som mulig. Det er vel ikke lovlig å kjøre i noen - eller på noen - uansett hvilke dekk du har?
Bilen skal være skodd etter forholdene. Vinterdekk på sommeren er ikke det. Defensiv kjørestil har ikke noe med saken å gjøre, det skal man ha uansett.

Kjører man med vinterdekk på sommeren fortjener man å miste lappen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Kan vi ikke stopp denne diskusjonen nå. Den kan gjerne forsette et annet sted, men dette har ikke noe med e-tron og vinterdekk-kampanje å gjøre.

eivhelle

#41
Sitat fra: turfsurf på fredag 27. september 2019, klokken 06:42

Bilen skal være skodd etter forholdene. Vinterdekk på sommeren er ikke det. Defensiv kjørestil har ikke noe med saken å gjøre, det skal man ha uansett.

Kjører man med vinterdekk på sommeren fortjener man å miste lappen.
Piggfrie vinterdekk har mye lenger bremselengde enn sommerdekk på våt vei. Det er grunnen til at man advarer mot å bruke piggfrie vinterdekk hele året. Men det gjør det ikke farlig å kjøre med piggfrie vinterdekk. Plussgrader og våt vei er et vanlig føre også om vinteren. Derfor må man tilpasse farten etter forholdene.

Jeg skal kjøre over fjellet i høstferien og har derfor byttet til vinterdekk. Det innebærer at jeg i dag kjørte rundt med dekk som ikke var optimale for dagens føre med 12 grader og kraftig regn. Men jeg synes likevel det vil være drøyt å påstå at jeg burde mistet lappen fordi sommerdekkene hadde vært et bedre valg.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på fredag 27. september 2019, klokken 16:47
Jeg skal kjøre over fjellet i høstferien og har derfor byttet til vinterdekk. Det innebærer at jeg i dag kjørte rundt med dekk som ikke var optimale for dagens føre med 12 grader og kraftig regn. Men jeg synes likevel det vil være drøyt å påstå at jeg burde mistet lappen fordi sommerdekkene hadde vært et bedre valg.
Merk at jeg skriver sommeren. Varm asfalt og varm temperatur gjør gummien på vinterdekk alt for myk. Regn og +12 grader kaller ikke jeg sommer, selv om noen i nord kanskje er uenig i det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

diadree

Ja fikk 19 tommers hjul ved bestilling av Advanced edition med tilleggsutstyr.
Taycan Turbo S - Bestilt
Audi GT Sportback - Bestilt
Forhåndsbestilt - Vision EQS

Machina

Fikk 19'' hjul, conti, piggfritt (ikke noe mere mas om pigg/piggfritt nå)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA